BARRY GUY NEW ORCHESTRA
OORT-ENTROPY

 

Barry Guy director / bass
Agustí Fernández piano
Evan Parker soprano / tenor sax
Mats Gustafsson baritone sax / fluteophone
Hans Koch bass clarinet
Johannes Bauer trombone
Herb Robertson trumpet / flugelhorn
Per Åke Holmlander tuba
Paul Lytton percussion
Raymond Strid percussion

Cover Art: Eugen Bisig
Recorded 2004 at SWR Studio, Baden Baden. Engineer: Alfred Haberlitz
Liner Notes: Greg Buium. Fotos: Francesca Pfeffer
Produced by Reinhard Kager/SWR and Intakt Records
Executive Production: Patrik Landolt, Rosmarie A. MeierIntakt CD 101 / 2005

Intakt CD 101 / 2005

 

MAILORDER-PRICE:
Schweiz: 30 SFr. plus 3 SFr. Porto
Deutschland/Österreich: 18 Euro plus 3 Euro Porto/Versand
International: VISA / MASTER: 30 SFr. plus 5 SFr. Postage

Order adress:
Intakt Records, Postfach 468, 8024 Zürich


Please click here to order

 

 

 

 

Barry Guy, Evan Parker, Mats Gustafsson. Foto: Francesca Pfeffer, Rote Fabrik Zürich 2004

 

Four years after the successful debut album Inscape-Tableux, Barry Guy and his New Orchestra present their second release, Oort-Entropy. – The first CD was a success at first go. The French magazine Jazzman placed it among its records of the year in 2001 (“a scalpel from the first second”); the Canadian jazz magazine Coda put Barry Guy’s New Orchestra on the title page, and the Neue-Züricher-Zeitung called the release “a masterpiece looking toward the future.” The Taktlos Festival 04 in Zurich saw and heard the premiere of Barry Guy’s second composition for the Barry Guy New Orchestra, the three-part work “Oort-Entropy.” What has characterized Barry Guy’s orchestral works is also found in “Oort-Entropy”: the tension-filled interlocking of written passages and improvised highlights of the band members including Evan Parker, Mats Gustaffson, Herb Robertson or the Spanish pianist Agustí Fernández. That Barry Guy has created another masterpiece with “Oort-Entropy” is described by the Canadian jazz critic Greg Buium, who enthusiastically writes in his liner notes of “the tug between order and clutter, tenderness and brute strength, lyricism and discord.”

 

 

Vier Jahre nach dem erfolgreichen Debut-Album Inscape-Tableaux liegt das Barry Guy New Orchestra eine zweite Veröffentlichung vor: Oort-Entropy. – Die erste CD wurde auf Anhieb ein Erfolg. Das
französische Magazin «Jazzman» reihte sie unter die Platten des Jahres 2001 («Dès la première seconde, un scalpel»), die kanadische Jazzzeitschrift CODA machte Barry Guys New Orchestra zur Titelgeschichte und die «Neue-Zürcher-Zeitung» nannte die Veröffentlichung ein «zukunftsweisendes Meisterwerk». Am Taktlos-Festival 04 in Zürich fand die Uraufführung von Barry Guys zweiter Komposition für das Barry Guy New Orchestra, des dreiteiligen Werks Oort-Entropy, statt. Charakteristisch für Barry Guys Orchesterarbeiten ist auch bei Oort-Entropy die spannungsreiche Verzahnung gechriebener Passagen und improvisatorischer Highlights der Bandmitglieder um Evan Parker, Mats Gustaffson, Herb Robertson oder den spanischen Pianisten Agustí Fernández. Dass Barry Guy mit Oort-Entropy wiederum ein Meisterwerk gelungen ist, bezeugt der kanadische Jazzkritiker Greg Buium, der die Liner Notes begeistert von Barry Guys Musik «zwischen Ordnung und Chaos, Sensibilität und Kraft, Poesie und Dissonanz» schreibt.

 

Mats Gustafsson, Hannes Bauer. Foto: Francesca Pfeffer, Rote Fabrik Zürich 2004

 

 

Barry Guy on Intakt Records

 

Intakt: home