THE MAYFIELD
THE MAYFIELD

Intakt CD 426
Release Date: August 2024
THE MAYFIELDTHE MAYFIELD front cover THE MAYFIELDTHE MAYFIELD back cover

Willi Bopp: Sound Design
Camille Émaille: Percussion
Gianni Gebbia: Saxophones
Heiner Goebbels: Prepared Grand Piano
Cécile Lartigau: Ondes Martenot
Nicolas Perrin: Guitar, Electronics

Cover art: René Liebert
Graphic design: Jonas Schoder
Liner notes: Peter Margasak
Photos: Massimo Golfieri, Heinrich Brinkmöller-Becker (C. Émaille)

Music by Willi Bopp, Camille Émaille, Gianni Gebbia, Heiner Goebbels, Cécile Lartigau, Nicolas Perrin. Recorded during a residence at «La Muse en Circuit» Paris, January 2022, by Willi Bopp. Mixed in April and May 2024 by Willi Bopp. Mastered on May 23, 2024, at Control Room Berlin, by Martin Ruch. Cover art: René Liebert. Graphic design: Jonas Schoder. Liner notes: Peter Margasak. Photos: Massimo Golfieri, Heinrich Brinkmöller-Becker (C. Émaille). Produced by The Mayfield and Intakt Records. Published by Intakt Records, P.O. Box, 8024 Zürich, Switzerland. www.intaktrec.ch

 

Photos and Product Shots for press
Listen to excerpts and order digitally on our Bandcamp Site (from 1st of release month) Click here to order a physical CD



REVIEWS

 

Infos EN
The instrumentalists of The Mayfield have together created the music to the large scale performance Everything that happened and would happen by Heiner Goebbels – a music theatre piece on Europe as a historical and contemporary ‘construction site’. The band is named after the Mayfield Depot, a vast disused railway station in Manchester, in which they rehearsed and created the work. It inspired the aesthetics of the music. The instrumentation is dedicated to a coexistence of acoustic and electronic sources, ranging from percussion, as the earliest and universal source of musical expression, to birdcalls, saxophones and prepared grand piano and to Ondes Martenot, one of the first electronic instruments. An invented electric guitar added with digital sensors bridges the gap between these different sonic universes. The Mayfield music results in soundscapes between controlled noise and ‘musique concrête instrumentale’. At La Muse en Circuit – the Parisian recording studio designed specifically for electro-acoustic music that Luc Ferrari established in 1982 – the musicians recorded 95 improvised pieces. Willi Bopp, who has worked closely with Goebbels for 35 years, subsequently created a collage of those selections, which were further winnowed and sequenced into the seamless 16-track selection featured on this remarkable album. „The collective’s brand of free improvisation is stunning, a liquid form of electro-acoustic music of uncommon physicality, depth, and dynamics that sounds like little else in the realm of contemporary experimental music“, writes Peter Margasak in the liner notes.
 
Infos DE
Die Instrumentalisten von The Mayfield schufen gemeinsam die Musik zu der gross angelegten Performance Everything that happened and would happen von Heiner Goebbels: Ein Musiktheaterstück über Europa als historische und aktuelle "Baustelle". Die Band ist nach dem Mayfield-Depot benannt, einem riesigen stillgelegten Bahnhof in Manchester, in dem sie geprobt, das Stück erarbeitet haben und das die Ästhetik der Musik inspiriert hat. Die Instrumentierung besticht durch die Koexistenz von akustischen und elektronischen Quellen und reicht von der Perkussion als frühester und universeller Quelle des musikalischen Ausdrucks über Vogelstimmen, Saxofon und präpariertem Flügel bis hin zu Ondes Martenot, einem der ersten elektronischen Instrumente. Eine spezielle E-Gitarre, die mit digitalen Sensoren ausgestattet ist, stellt eine Verbindung zwischen diesen verschiedenen Klangwelten her: Mayfields Musik ist eine Klanglandschaft zwischen kontrolliertem Rauschen und "musique concrête instrumentale". Im Pariser Aufnahmestudio La Muse en Circuit, das Luc Ferrari 1982 speziell für elektroakustische Musik gegründet hatte, nahmen die Musiker*innen 95 improvisierte Stücke auf. Willi Bopp, der seit 35 Jahren eng mit Goebbels zusammenarbeitet, erstellte daraufhin eine Collage aus diesen Stücken, die dann zu der nahtlosen Auswahl der 16 Stücke auf diesem bemerkenswerten Album zusammengefügt wurden. „Die freie Improvisation des Kollektivs ist atemberaubend, eine flüssige Form der elektroakustischen Musik von ungewöhnlicher Körperlichkeit, Tiefe und Dynamik, die wie kaum etwas anderes im Bereich der zeitgenössischen experimentellen Musik klingt“, schreibt Peter Margasak in den Liner Notes.



HOME

Newsletter in English | Newsletter in German

Intakt Records Facebook icon

Digital Download Store

© 2022 Intakt Records | P.O. Box, 8024 Zürich, Switzerland | intakt@intaktrec.ch | +41 (0) 44 383 82 33