Rainer
Kobe, Jazzpodium, Deutschland, Mai 2007
schu,
Concerto, Wien, 6/7-07
Whiplashing forward to modern
times there is HARDCORE CHAMBER MUSIC (Intakt 131), a record of a long-form
experiment by the veteran Swiss improvising trio, KOCH-SCHUTZ-STUDER.
For the month of September 2005, they played two 40-minute sets a night
of completely improvised music in a makeshift nightclub converted out
of an old metal works factory. This is only a 72-minute film so you
don’t get extended performances, just relatively brief snippets,
but you do get to see the three men (Hans Koch, bcl, contrabass cl,
ss, ts, electronics, live sampling; Martin Schutz, ac & el 5- string
cel; electronics, live sampling; Fredy Studer, d, perc; 9/1-30/05, Zurich,
Switzerland) at close quarters and watch their intense concentration
as they put together their tapestries of rhythm, drones, and noise as
well as listen in as they break down each night’s work afterward
over cigarettes and beer. The musical excerpts include tense percussive
duets between Schutz and Studer, Koch playing forlornly on his sax and
getting squeaky sounds out of a contrabass clarinet, spacy laptop manipulations
and even a couple of spots where Schutz starts plucking away at chords
on his electric cello and works up some power riffing that is a damn
good facsimile of a Robert Fripp guitar solo. It’s a fascinating
film. The only drawback is that you never get to watch the trio do an
entire performance from beginning to end.
Jerome Wilson, Cadence magazine, New York, USA, August 2007
Thierry
Lepin, Jazzman, Paris, Septembre 2007
Accord hardcore avec
Koch-Schütz-Studer
"Au 22e soir, la question de "comment va-t-on commencer?"
ne s'est pas encore posée." Elle ne se posera pas. Du 1er
au 30 septembre 2005, Koch-Schütz-Studer jouèrent trente
jours de suite, à raison de deux sets de 40 minutes par soir,
dans un club improvisé de l'ouest zurichois. En toute liberté,
sans schéma préconçu ni plan préalable.
Heureusement, le cinéaste Peter Liechti était là
avec ses caméras et ses micros, pour saisir cette épopée
sonore dans toute sa poésie hallucinée.
Présenté à la Semaine de la critique du Festival
de Locarno 2006 et enfin disponible en DVD (en suisse allemand avec
sous-titres français), Hardcore Chambermusic - A Club for 30
Days est aussi bien un film sur l'improvisation que sur l'accord profond
qui lie les deux Biennois et le Lucernois, trois musiciens parmi les
plus affûtés du pays. Hans Koch (saxophones, clarinettes,
électronique), Martin Schütz (violoncelle électrique,
électronique) et Fredy Studer (batterie, percussion) s'entendent
avec une complicité quasi démoniaque. "Fredy aime
toujours ce que je fais, je dois rester vigilant", glisse avec
candeur Hans Koch à la caméra. Tout l'enjeu est là:
rester vigilant, à l'écoute de l'autre pour ouvrir ensemble
les portes de la musique intérieure.
A l'orée de la nuit, un verre à la main et une cigarette
qui circule de doigts en doigts, le trio médite sur ses petits
ratages du soir - un groove trop long, un solo qui n'allait nulle part
- et ses hésitations. "Jimi Hendrix n'hésitait jamais,
lui." "Oui mais il avait 26 ans. Nous on a plus de 50 ans,
c'est normal qu'on hésite." Les trois hommes se confient
à mots pesés, parcimonieusement, et ce qu'ils disent vaut
de l'or. "Le travail sur la musique implique une volonté,
mais quand on improvise, la volonté s'efface pour laisser la
musique arriver d'elle-même", lâche Martin Schütz.
Les images subtilement rythmées, les cadrages atmosphériques
de Peter Liechti installent un lent crescendo envoûtant, dont
les extraits musicaux forment la fascinante ossature. Moment de pure
jouissance filmique lorsque Koch-Schütz-Studer délaissent
leurs murmures bruitistes pour une monumentale explosion rock qui envoie
les spectateurs zurichois dans un délire dansé. Par la
grâce conjuguée de trois musiciens libertaires et d'un
cinéaste qui respecte leur génie, on touche du doigt l'essence
même de l'improvisation, le coeur de l'acte créateur. De
la magie (de chambre) noire. (ls)
PS: Koch-Schütz-Studer
seront en concert le 22 septembre prochain sur la scène du Bateau
Genève, à l'invitation de l'excellent Festival Akouphène.
A vos agendas!.
Luca Sabbatini, Sonotone-Blog,
Tribune de Geneve, Switzerland, 19. July 2007
Die CD zum 30tägigen
Improv-Marathon in einem temporären Zürcher Club, in dem das
Schweizer Trio im September 2005 jeden Abend gnadenlos aufgeigte, fand
hier bereits Erwähnung. Erwähnenswert ist jedoch auch, dass
Peter Liechti über das Ganze einen ungemein guten Film gemacht
hat, der zum Sehenswertesten gehört, was derzeit über Musik
in Bildern zu bekommen ist. Die Kompression ist derart heftig und intensiv,
aber auch gelassen, heiter und entspannt - mindestens bei den Thekengesprächen
-, dass sich sehr schnell eine ganz eigene Spannung aufbaut, von der
man nicht mehr lassen will. Als Introduktion zur Musik von KSS eh klar
geeignet, aber auch als Zoom auf das, was im erweiterten Improv derzeit
von den Impulsgebern der mittleren Generation immer noch geht. Aufkratzend
im wahrsten Sinne des Wortes!
MADE
MY DAY by HONKER, Terz, Stadtzeitung für Kultur und Politik, Düsseldorf,
September 2007
Wie aus einer Aufführung
oder, wie in diesem Fall, derer 30 ein faszinierender Musikfilm entstehen
kann, das führt der Schweizer Regisseur Peter Liechti vor. Was
heißt hier Aufführungen - "Hardcore Chambermusic"
drohte das Improvisationstrio Hans Koch (Saxophon), Martin Schütz
(Bass) und Fredy Studer (Drums) einen Monat lang, Abend für Abend
seinem Publikum in der eigens in einen Club umgebauten Züricher
Schlosserei an. Und das folgte gebannt diesen instrumentalen und elektronischen
Erkundungen, die mit Free-Jazz nur unzureichend umschrieben sind. Eine
Musik, die sich die Freiheit und die Zeit nimmt, zu entstehen und dort
zu verbleiben, wo das Verweilen lohnt. Oder, wie Fredy Studer in einem
der wunderbar lapidaren Gesprächszwischenschnitte es ausdrückt:
"im Moment, wo es passiert, gilt einfach: Play the shit man!"
Und die Kamera ist immer nah genug dran, diese Momente auch in ihrer
Körperlichkeit einzufangen. Musikalisch und filmisch äußerst
lohnend!
Juan
Martin Koch, Jazzzeitung Nr. 3, Deutschland, 2007
Ce DVD vient enrichir le
précédent CD. Trente concerts et chaque soir, deux sets
de quarante minutes chacun. Cela se passait au Schlosserei de Zürich
du 1er au 30 septembre 2005 sous les yeux et les caméras de Peter
Liechti.
Trente soirées de concerts non stop. Une expérience ?
Une aventure exceptionnelle ? Une gageure ? Un pari? Bien sûr,
ce DVD ne répond à aucune de ces questions; il se contente
de documenter quelques temps forts de ces soirées. Gros plans
sur les musiciens, sur les spectateurs, sur ce temps qui, peu à
peu, se gorge d'électricité. Les extraits sont bien trop
courts pour que l'on puisse en tracer une quelconque géographie
et ne nous disent rien de la progression de la musique. Mais lors des
dernières soirées, l'irruption &un rock saturé
et fulgurant questionne. S'agit-il ici d'un recours, d'une fatigue,
d'une libération? Un peu plus tôt le trio avait évoqué
Hendrix à travers une courte conversation autour de l'hésitation.
Et c'est d'ailleurs, l'une des vertus du film de Peter Liechti que d'avoir
su capter ces conversations passionnantes. De ces choses qui se disent
aujourd'hui mais qui n'avaient peut-être, jamais été
aussi clairement énoncées auparavant: le surgissement
l'abandon, le rythme, la peur de se répéter, l'échec
des dogmes, la réflexion comme ennemie de l'improvisation, le
partage, la complicité... Toutes ces choses qui interrogent l'improvisateur
(avec ici cet effet rassura-nt: nous nous posons tous les mêmes
questions!) et qui éclairent le profane d'un jour pratique.
Le reste du temps, la bière coule à flots, le public semble
ravi, surpris, attentif, joyeux. Nous aussi !
Luc
Bouquet, Improjazz, France, September 2007
drums
& percussion, November / Dezember 2007
Andrey
Henkin, All About Jazz New York, June 2008
In diesem Rahmen und mit
ähnlichem Publikumsandrang päsentierte auch Peter Liechti
seinen 72-minutigen Docfilm "Hardcore Chambermusic. Frei improvisierte,
spontan entstehende Musik ist bekanntlich nicht jedermanns Sache und
auch manche Jazzinteressenten haben da Rezeptionsprobleme oder setzen
sich derartig herausfordernden Hörabenteuern gar nicht erst aus.
Dem engagierten St.Galler Filmemacher gelingt in einzigartiger Weise
das Kunststück, die kollektiven Improvisations- und Artikulationsprozesse
des impulsiv wie intuitiv agierenden Trios Koch - Schütz - Studer
nicht nur transparent zu machen, sondern so darzustellen, dass man unweigerlich
hineingezogen wird und diese Musik plötzlich mit anderen, neuen
Ohren und Sinnen wahrnimmt. Eingestreute Gesprächsausschnitte mit
spontanen, ungefilterten Äusserungen und Kommentaren der Spieler
über die Musik, das gegenseitige Agieren, Reagieren oder Probleme
bei der musikalischen Kommunikation tun das Übrige, um als Zuschauer
und Zuhörer voll und ganz in diese spannenden Musikwelten einsteigen
zu können. Anlass für diese Aufnahmen war die im letzten September
stattgefundene, 30-tägige Performance des Trios in einer alten,
extra für diesen Anlass hergerichteten Schlosserei in Zürich
West, in der Liechti während 12 Tagen Aufnahmen machte. So dicht,
eindringlich und unmittelbar erfahr- und nachvollziehbar wurde kaum
je zuvor neue Musik filmisch dem Publikum nahegebracht. Ein Ereignis!
Johannes
Anders, JAZZ 'N' MORE, Schweiz, Sept./Okt. 2006
The Visual Music
of Swiss Director Peter Liechti
The Umbrella Music Festival officially starts Thursday night with the
six-act “European Jazz Meets Chicago” mini fest at the Chicago
Cultural Center. But several visiting artists are getting an early jump
by playing shows on Wednesday night. The Hideout presents two ad hoc
groupings of top-notch European players, among them guitarist David
Stackenas, drummer Martin Brandlmayr, and reedist Liudas Mockunas, and
Swiss reedist Hans Koch plays a solo set presented by the Renaissance
Society at the U. of C.'s Bond Chapel.
Koch is still best known for his longtime participation in an excellent
trio with cellist Martin Schütz and percussionist Fredy Studer.
But on the recent Synopsis (Altrisuoni), he makes great music with two
players I’m unfamiliar with – trombonist Denis Beuret and
guitarist Vinz Vonlanthen. Koch concentrates on his rich bass clarinet
vocabulary, full of his usual striated whinnies and wails and percussive
pops and thwacks, and through the 24 pieces were recorded over a two-month
period in nine different locations, the trio is exceptionally coherent,
shadowing and complementing one another’s improvised utterances
as if they were all planned out in advance.
I recently kicked off a personal DVD-watching marathon with a vibrant
documentary of a month-long engagement that Koch, Schütz, and Studer
engineered and presented at a warehouse that they’d transformed
into a makeshift nightclub. Hardcore Chambermusic – A Club for
30 Days, released on DVD by Intakt Records in 2007, is the work of Swiss
director Peter Liechti, who synthesizes a ton of material into a concise
70 minutes, building the density, tension, and drama of the music as
the film proceeds. Performance footage is interspersed with abstracted
images of the warehouse space and postconcert discussions with the musicians
on the nature of improvisation, both as a general practice and as it’s
evolved for this particular trio during their time together. Though
the talk could’ve ended up boring and dry, by seamlessly illustrating
many of the points with actual performances Liechti maintains the film’s
organic flow.
Still, compared to some of Liechti’s earlier work, Hardcore Chambermusic
is rather conventional. Earlier this year Drag City Records released
two of the director’s most compelling and entertaining documentaries
on DVD. Kick That Habit was made back in 1989, a kind of experimental
portrait of the great Swiss improvising duo Voice Crack that combines
grainy black-and-white footage of the group performing in a warehouse
space with elliptical landscape shots of remote, wintry Switzerland,
in the mountains and on the water. The subtitle of the film is “A
Sound Movie,” and indeed, the soundtrack is integral, and sometimes
it seems like the images are actually secondary. In one particularly
great scene the musicians sit around a table eating and preparing some
of the homemade electronic noise-making devices they were famous for,
and the sounds of eggs cracking or bread being buttered are just as
loud, prevalent, and musical as the output of the low-tech machines.
The sound design here is pure genius; Walter Murch would love this one.
Signer’s Suitcase: On the Road With Roman Signer is from 1995,
and in it Liechti follows around the titular Swiss visual artist –
he’s responsible for the photograph on the cover of Gastr del
Sol’s Upgrade & Afterlife – as he creates various site-specific
“temporary sculptures,” which are really more like quasi-scientific
experiments that often involve small explosives. It’s not as formally
inventive as the Voice Crack film, but thanks partly to the deadpan
humor of its subject and the director’s abrupt editing, it’s
a blast to watch. Many of Signer’s “pieces” are patently
absurd; in one he dons a pair of hip waders and stands about 20 feet
beneath an elevated oil drum filled with water. The container is punctured,
the water falls in a steady stream, and Signer positions himself so
that it fills the waders to the bursting point – at which point
he tumbles over. In one piece he shoots long red ribbons over the enormous
mouth of the Stromboli volcano, a gesture that sounds grandiose but
turns out pathetic in scale, while in another hilarious scene he flies
a toy helicopter into the window shutters of an abandoned Swiss hotel.
At the completion of each piece Signer turns and walks away, as if it
never happened. Sound is important here too, particularly when there’s
a crash or an explosion; in its aftermath the sound seems to evaporate
instantly, almost mocking the action that preceded it.
Peter
Margasak, Chicago Reader Blog, USA, Nov 3, 2009
To Intakt Website: home
|