INTAKT RECORDS – DVD-REVIEWS
A Film by Peter Liecht
with Hans Koch, Martin Schütz, Fredy Studer
HARDCORE CHAMBERMUSIC
A CLUB FOR 30 DAYS

 

 

Rainer Kobe, Jazzpodium, Deutschland, Mai 2007

 

schu, Concerto, Wien, 6/7-07

 

Whiplashing forward to modern times there is HARDCORE CHAMBER MUSIC (Intakt 131), a record of a long-form experiment by the veteran Swiss improvising trio, KOCH-SCHUTZ-STUDER. For the month of September 2005, they played two 40-minute sets a night of completely improvised music in a makeshift nightclub converted out of an old metal works factory. This is only a 72-minute film so you don’t get extended performances, just relatively brief snippets, but you do get to see the three men (Hans Koch, bcl, contrabass cl, ss, ts, electronics, live sampling; Martin Schutz, ac & el 5- string cel; electronics, live sampling; Fredy Studer, d, perc; 9/1-30/05, Zurich, Switzerland) at close quarters and watch their intense concentration as they put together their tapestries of rhythm, drones, and noise as well as listen in as they break down each night’s work afterward over cigarettes and beer. The musical excerpts include tense percussive duets between Schutz and Studer, Koch playing forlornly on his sax and getting squeaky sounds out of a contrabass clarinet, spacy laptop manipulations and even a couple of spots where Schutz starts plucking away at chords on his electric cello and works up some power riffing that is a damn good facsimile of a Robert Fripp guitar solo. It’s a fascinating film. The only drawback is that you never get to watch the trio do an entire performance from beginning to end.
Jerome Wilson, Cadence magazine, New York, USA, August 2007

 

Thierry Lepin, Jazzman, Paris, Septembre 2007

 

Accord hardcore avec Koch-Schütz-Studer
"Au 22e soir, la question de "comment va-t-on commencer?" ne s'est pas encore posée." Elle ne se posera pas. Du 1er au 30 septembre 2005, Koch-Schütz-Studer jouèrent trente jours de suite, à raison de deux sets de 40 minutes par soir, dans un club improvisé de l'ouest zurichois. En toute liberté, sans schéma préconçu ni plan préalable. Heureusement, le cinéaste Peter Liechti était là avec ses caméras et ses micros, pour saisir cette épopée sonore dans toute sa poésie hallucinée.
Présenté à la Semaine de la critique du Festival de Locarno 2006 et enfin disponible en DVD (en suisse allemand avec sous-titres français), Hardcore Chambermusic - A Club for 30 Days est aussi bien un film sur l'improvisation que sur l'accord profond qui lie les deux Biennois et le Lucernois, trois musiciens parmi les plus affûtés du pays. Hans Koch (saxophones, clarinettes, électronique), Martin Schütz (violoncelle électrique, électronique) et Fredy Studer (batterie, percussion) s'entendent avec une complicité quasi démoniaque. "Fredy aime toujours ce que je fais, je dois rester vigilant", glisse avec candeur Hans Koch à la caméra. Tout l'enjeu est là: rester vigilant, à l'écoute de l'autre pour ouvrir ensemble les portes de la musique intérieure.
A l'orée de la nuit, un verre à la main et une cigarette qui circule de doigts en doigts, le trio médite sur ses petits ratages du soir - un groove trop long, un solo qui n'allait nulle part - et ses hésitations. "Jimi Hendrix n'hésitait jamais, lui." "Oui mais il avait 26 ans. Nous on a plus de 50 ans, c'est normal qu'on hésite." Les trois hommes se confient à mots pesés, parcimonieusement, et ce qu'ils disent vaut de l'or. "Le travail sur la musique implique une volonté, mais quand on improvise, la volonté s'efface pour laisser la musique arriver d'elle-même", lâche Martin Schütz.
Les images subtilement rythmées, les cadrages atmosphériques de Peter Liechti installent un lent crescendo envoûtant, dont les extraits musicaux forment la fascinante ossature. Moment de pure jouissance filmique lorsque Koch-Schütz-Studer délaissent leurs murmures bruitistes pour une monumentale explosion rock qui envoie les spectateurs zurichois dans un délire dansé. Par la grâce conjuguée de trois musiciens libertaires et d'un cinéaste qui respecte leur génie, on touche du doigt l'essence même de l'improvisation, le coeur de l'acte créateur. De la magie (de chambre) noire. (ls)

PS: Koch-Schütz-Studer seront en concert le 22 septembre prochain sur la scène du Bateau Genève, à l'invitation de l'excellent Festival Akouphène. A vos agendas!.
Luca Sabbatini, Sonotone-Blog, Tribune de Geneve, Switzerland, 19. July 2007

 

 

Die CD zum 30tägigen Improv-Marathon in einem temporären Zürcher Club, in dem das Schweizer Trio im September 2005 jeden Abend gnadenlos aufgeigte, fand hier bereits Erwähnung. Erwähnenswert ist jedoch auch, dass Peter Liechti über das Ganze einen ungemein guten Film gemacht hat, der zum Sehenswertesten gehört, was derzeit über Musik in Bildern zu bekommen ist. Die Kompression ist derart heftig und intensiv, aber auch gelassen, heiter und entspannt - mindestens bei den Thekengesprächen -, dass sich sehr schnell eine ganz eigene Spannung aufbaut, von der man nicht mehr lassen will. Als Introduktion zur Musik von KSS eh klar geeignet, aber auch als Zoom auf das, was im erweiterten Improv derzeit von den Impulsgebern der mittleren Generation immer noch geht. Aufkratzend im wahrsten Sinne des Wortes!
MADE MY DAY by HONKER, Terz, Stadtzeitung für Kultur und Politik, Düsseldorf, September 2007

 

Wie aus einer Aufführung oder, wie in diesem Fall, derer 30 ein faszinierender Musikfilm entstehen kann, das führt der Schweizer Regisseur Peter Liechti vor. Was heißt hier Aufführungen - "Hardcore Chambermusic" drohte das Improvisationstrio Hans Koch (Saxophon), Martin Schütz (Bass) und Fredy Studer (Drums) einen Monat lang, Abend für Abend seinem Publikum in der eigens in einen Club umgebauten Züricher Schlosserei an. Und das folgte gebannt diesen instrumentalen und elektronischen Erkundungen, die mit Free-Jazz nur unzureichend umschrieben sind. Eine Musik, die sich die Freiheit und die Zeit nimmt, zu entstehen und dort zu verbleiben, wo das Verweilen lohnt. Oder, wie Fredy Studer in einem der wunderbar lapidaren Gesprächszwischenschnitte es ausdrückt: "im Moment, wo es passiert, gilt einfach: Play the shit man!" Und die Kamera ist immer nah genug dran, diese Momente auch in ihrer Körperlichkeit einzufangen. Musikalisch und filmisch äußerst lohnend!
Juan Martin Koch, Jazzzeitung Nr. 3, Deutschland, 2007

 

Ce DVD vient enrichir le précédent CD. Trente concerts et chaque soir, deux sets de quarante minutes chacun. Cela se passait au Schlosserei de Zürich du 1er au 30 septembre 2005 sous les yeux et les caméras de Peter Liechti.

Trente soirées de concerts non stop. Une expérience ? Une aventure exceptionnelle ? Une gageure ? Un pari? Bien sûr, ce DVD ne répond à aucune de ces questions; il se contente de documenter quelques temps forts de ces soirées. Gros plans sur les musiciens, sur les spectateurs, sur ce temps qui, peu à peu, se gorge d'électricité. Les extraits sont bien trop courts pour que l'on puisse en tracer une quelconque géographie et ne nous disent rien de la progression de la musique. Mais lors des dernières soirées, l'irruption &un rock saturé et fulgurant questionne. S'agit-il ici d'un recours, d'une fatigue, d'une libération? Un peu plus tôt le trio avait évoqué Hendrix à travers une courte conversation autour de l'hésitation. Et c'est d'ailleurs, l'une des vertus du film de Peter Liechti que d'avoir su capter ces conversations passionnantes. De ces choses qui se disent aujourd'hui mais qui n'avaient peut-être, jamais été aussi clairement énoncées auparavant: le surgissement l'abandon, le rythme, la peur de se répéter, l'échec des dogmes, la réflexion comme ennemie de l'improvisation, le partage, la complicité... Toutes ces choses qui interrogent l'improvisateur (avec ici cet effet rassura-nt: nous nous posons tous les mêmes questions!) et qui éclairent le profane d'un jour pratique.

Le reste du temps, la bière coule à flots, le public semble ravi, surpris, attentif, joyeux. Nous aussi !
Luc Bouquet, Improjazz, France, September 2007

 

 

drums & percussion, November / Dezember 2007

 

Andrey Henkin, All About Jazz New York, June 2008

 

In diesem Rahmen und mit ähnlichem Publikumsandrang päsentierte auch Peter Liechti seinen 72-minutigen Docfilm "Hardcore Chambermusic. Frei improvisierte, spontan entstehende Musik ist bekanntlich nicht jedermanns Sache und auch manche Jazzinteressenten haben da Rezeptionsprobleme oder setzen sich derartig herausfordernden Hörabenteuern gar nicht erst aus. Dem engagierten St.Galler Filmemacher gelingt in einzigartiger Weise das Kunststück, die kollektiven Improvisations- und Artikulationsprozesse des impulsiv wie intuitiv agierenden Trios Koch - Schütz - Studer nicht nur transparent zu machen, sondern so darzustellen, dass man unweigerlich hineingezogen wird und diese Musik plötzlich mit anderen, neuen Ohren und Sinnen wahrnimmt. Eingestreute Gesprächsausschnitte mit spontanen, ungefilterten Äusserungen und Kommentaren der Spieler über die Musik, das gegenseitige Agieren, Reagieren oder Probleme bei der musikalischen Kommunikation tun das Übrige, um als Zuschauer und Zuhörer voll und ganz in diese spannenden Musikwelten einsteigen zu können. Anlass für diese Aufnahmen war die im letzten September stattgefundene, 30-tägige Performance des Trios in einer alten, extra für diesen Anlass hergerichteten Schlosserei in Zürich West, in der Liechti während 12 Tagen Aufnahmen machte. So dicht, eindringlich und unmittelbar erfahr- und nachvollziehbar wurde kaum je zuvor neue Musik filmisch dem Publikum nahegebracht. Ein Ereignis!
Johannes Anders, JAZZ 'N' MORE, Schweiz, Sept./Okt. 2006

 

The Visual Music of Swiss Director Peter Liechti
The Umbrella Music Festival officially starts Thursday night with the six-act “European Jazz Meets Chicago” mini fest at the Chicago Cultural Center. But several visiting artists are getting an early jump by playing shows on Wednesday night. The Hideout presents two ad hoc groupings of top-notch European players, among them guitarist David Stackenas, drummer Martin Brandlmayr, and reedist Liudas Mockunas, and Swiss reedist Hans Koch plays a solo set presented by the Renaissance Society at the U. of C.'s Bond Chapel.
Koch is still best known for his longtime participation in an excellent trio with cellist Martin Schütz and percussionist Fredy Studer. But on the recent Synopsis (Altrisuoni), he makes great music with two players I’m unfamiliar with – trombonist Denis Beuret and guitarist Vinz Vonlanthen. Koch concentrates on his rich bass clarinet vocabulary, full of his usual striated whinnies and wails and percussive pops and thwacks, and through the 24 pieces were recorded over a two-month period in nine different locations, the trio is exceptionally coherent, shadowing and complementing one another’s improvised utterances as if they were all planned out in advance.
I recently kicked off a personal DVD-watching marathon with a vibrant documentary of a month-long engagement that Koch, Schütz, and Studer engineered and presented at a warehouse that they’d transformed into a makeshift nightclub. Hardcore Chambermusic – A Club for 30 Days, released on DVD by Intakt Records in 2007, is the work of Swiss director Peter Liechti, who synthesizes a ton of material into a concise 70 minutes, building the density, tension, and drama of the music as the film proceeds. Performance footage is interspersed with abstracted images of the warehouse space and postconcert discussions with the musicians on the nature of improvisation, both as a general practice and as it’s evolved for this particular trio during their time together. Though the talk could’ve ended up boring and dry, by seamlessly illustrating many of the points with actual performances Liechti maintains the film’s organic flow.
Still, compared to some of Liechti’s earlier work, Hardcore Chambermusic is rather conventional. Earlier this year Drag City Records released two of the director’s most compelling and entertaining documentaries on DVD. Kick That Habit was made back in 1989, a kind of experimental portrait of the great Swiss improvising duo Voice Crack that combines grainy black-and-white footage of the group performing in a warehouse space with elliptical landscape shots of remote, wintry Switzerland, in the mountains and on the water. The subtitle of the film is “A Sound Movie,” and indeed, the soundtrack is integral, and sometimes it seems like the images are actually secondary. In one particularly great scene the musicians sit around a table eating and preparing some of the homemade electronic noise-making devices they were famous for, and the sounds of eggs cracking or bread being buttered are just as loud, prevalent, and musical as the output of the low-tech machines. The sound design here is pure genius; Walter Murch would love this one.
Signer’s Suitcase: On the Road With Roman Signer is from 1995, and in it Liechti follows around the titular Swiss visual artist – he’s responsible for the photograph on the cover of Gastr del Sol’s Upgrade & Afterlife – as he creates various site-specific “temporary sculptures,” which are really more like quasi-scientific experiments that often involve small explosives. It’s not as formally inventive as the Voice Crack film, but thanks partly to the deadpan humor of its subject and the director’s abrupt editing, it’s a blast to watch. Many of Signer’s “pieces” are patently absurd; in one he dons a pair of hip waders and stands about 20 feet beneath an elevated oil drum filled with water. The container is punctured, the water falls in a steady stream, and Signer positions himself so that it fills the waders to the bursting point – at which point he tumbles over. In one piece he shoots long red ribbons over the enormous mouth of the Stromboli volcano, a gesture that sounds grandiose but turns out pathetic in scale, while in another hilarious scene he flies a toy helicopter into the window shutters of an abandoned Swiss hotel. At the completion of each piece Signer turns and walks away, as if it never happened. Sound is important here too, particularly when there’s a crash or an explosion; in its aftermath the sound seems to evaporate instantly, almost mocking the action that preceded it.
Peter Margasak, Chicago Reader Blog, USA, Nov 3, 2009


To Intakt Website: home