INTAKT RECORDS – CD-REVIEWS


KATHARINA WEBER - BARRY GUY - BALTS NILL
GAMES AND IMPROVISATIONS
HOMMAGE À GYÖRGY KURTÁG

Intakt CD 203

 

 

Frank von Niederhäusern, kulturtipp, 21. April bis 4. Mai 2012, Schweiz

 

Alfred Wüger, Schaffhauser Nachrichten, 3. Mai 2012, Schweiz

 

Johannes Anders, Jazz 'n' More, Mai/Juni 2012, Schweiz

 

Es war wohl George Steiner, der mich durch seine Bewunderung auf György Kurtág (* 1926) gebracht hat, ohne dass mich dann dessen Song-Zyklen wie Die Botschaften des verstorbenen Fräulein R. v. Trusova, Op. 17, Szenen aus einem Roman, Op. 19 oder die Kafka-Fragmente, Op. 24 wirklich vom Hocker gerissen hätten. Aber das liegt wohl auch daran, dass ich für den Sopranistinnenterror einfach zu schwach bin. Auf Games and Improvisations (Intakt CD 203) wird nicht gesungen, ein Problem weniger. KATHARINA WEBER, als solopianistische Zeitweberin bereits Intakt-be­kannt, spielt in dieser Hommage à György Kurtág 11 der Klavierminiaturen aus seinem work in progress Játékok ('Spiele') Es sind das kurze und kürzeste, extrem verdichtete Tonpoeme von maximal nur 70-80 Sekunden. Der - wie Bela Lugosi - aus Lugoj stammende Komponist selbst verstand sie als Fortsetzung kindlicher Spiele und nannte sie zuletzt 'Tagebuchnotizen und persönliche Botschaften'. Weber nennt die knappe, an Anton Webern angelehnte, wie in Stein gemeiselte Ausdrucksform 'lapidar'. BARRY GUY hört sie als minimale Zeichen und vergleicht sie mit japani­schen Gedichten. Guy kommt mit seinem Kontrabasszauber ins Spiel zusammen mit BALTS NILL, der als Spielzeug sein Schlagzeug, aber auch Stricknadeln und Krims­krams mitbringt, um mit Weber über Kurtágs Miniaturen zu improvisieren. Statt Verdichtung bildete dabei die Ausfaltung des Materials den neuen Reiz. Sie nehmen Kurtág beim Wort und 'spielen' mit seinen Vorschlägen Federball, oder nehmen seine Vorgaben als kleine Geschenke, die sie neugierig auspacken. Komposition und Improvisation erweisen sich als eines jener Geschwisterpaare, die durch Gegen­sätze verbunden sind. Die eine versunken und gerne für sich, die andere tempera­mentvoll, wort- und gestenreich. Die eine ein wortkarges Enigma, die sich aber durchaus mit Ohrfeigen zu behaupten weiß - 'Palm Stroke' - , die andere eine aus­gelassen schillernde Persönlichkeit, beide ein Rätsel.
Rigobert Dittmann, Bad Alchemy, BA 73, 2012

 

Daniel Spicer, The Wire, June 2012, Great Britain

 

Tom Steiger, Programm-Zeitung Jazzfestival Schaffhausen, Mai 2012, Schweiz

 

Thorsten Meyer, Jazzpodium, Juni 2012, Deutschland

 

Stille, Reduktion; ein Suchen und Finden von Tönen, Stimmungen, Verdichtungen und, philosophisch formuliert, Grenzerfahrungen. Den kurzen, dichten Stücken Kurtags folgen meist die Improvisationsantworten des Klaviertrios. Eine hochkonzentrierte musikalische Leistungsschau; Weber öffnet mit ihrem fluiden Spiel die Räume, Barry Guy macht, was er am besten kann, er ist das Bindeglied zwischen dem, die Spieltheorie symbolisierenden Perkussionisten Balts Nill (enorm erfindungsreich und am Punkt des Geschehens beim Hantieren mit seinem ‚Spielzeug‘) und der Pianistin, die die formalen Räume absteckt. Dass Guy mit präziser Bogenarbeit und punktgenauem Pizzicatospiel in einer eigenen Liga agiert, muss nicht extra erwähnt werden. ‚Games and Improvisations‘ ist mit lodernder Spannung aufgeladen, versprüht Leichtigkeit und Erdenschwere mit noncholanter Großzügigkeit. Wunderbar.
Ernst Mitter, Freistil Nr. 46, Juni 2012, Österreich

 

Vincent Cotro, Jazz Magazine - Jazzman, Juin 2012, France

 

Marc Van de Walle, Jazzmozaiek 2/2012, Belgium

 

Bjarne Soltoft, Jazznytt, 3/2012, Norway

 

More than mere child's play this significant CD expands some of Hungarian composer György Kurtág's performance pieces to evocative chamber improvisations. Taking 11 miniatures for solo piano from his eight-volume Játékok series, which translates as "Games" in English, the trio's intuitive skills create nine exciting tracks that refer both to Kurtág (born 1926) and the wider musical world.
The high quality shouldn't come as a surprise. Besides a career as an improviser, Bern-based pianist Katharina Weber has won many awards for interpreting notated music by contemporary composers. Swiss percussionist Balts Nill moves easily among improvised, notated and even pop music, while British bassist Barry Guy has been exploring the relationship between instantly composed and composed music for years, most notably with his London Jazz Composer's Orchestra.
Throughout this CD, Weber outlines the minute-or-so composed lines in appropriately intense, solemn or staccato fashion. Immediately following are group improvisations which, without losing the underlying sentiment, stretch the motifs with techniques encompassing hypnotic glissandi or methodical isolated key strokes from Weber, rim-shot pop and woody reverb from Nill and Guy's rapid string rappelling or percussive stops.
A prime instance of this occurs with Kurtág's Playing with Infinity that's followed by Improvisation VI. The former is built around a descending line that radiates overtone coloration as it fades away. The latter evolves at a speedy clip as the pianist' hunt-and-peck variations evolve into a bouncy line that almost spirals out of control until steadied by Guy's thumps and Nill's clanks and clatter. Finally the percussionist's metallic rim shots and the bassist's staccato rubs presage a finale of linked arpeggios from the keyboard. Elsewhere these contrapuntal musical salutes evolve in different ways, as flapping cymbals meet intense low-pitched piano reverb; or a tremolo build up of passing piano chords is balanced with squeaking bass lines or hard objects reverberating on drum tops.
All and all the three manage to honor an unappreciated composer's music while simultaneously creating noteworthy sound statements on their own.
Ken Waxman, Whole Note Vol. 17 #10 and Jazzword

 

Thomas Hein, Concerto, Juli/August 2012, Österreich

 

Reiner Kobe, Südkurier, 27. Juni 2012, Deutschland

 

Duncan Heining, Jazzwise, July 2012, Great Britain

 

Christoph Wagner, Jazzthetik, Juli/August 2012, Deutschland

 

Ulrich Steinmetzger, Leipziger Volkszeitung, 27. Juli 2012, Deutschland

 

 

The great Hungarian composer György Kurtág intends his many short Játékok (games) as naïve art. Each short piano piece is made to sound as if written by a child experimenting at the piano keyboard for the first time.  The air of pure, unfettered curiosity and experimentation in these works mirrors an atmosphere that also surrounds some of the finest free improvisation, which is why Katharina Weber’s new spontaneous spin on the Játékok is so successful.

On “Games and Improvisations,” the German avant-classical pianist performs eleven of Kurtág’s iconic miniatures. Two of them stand alone at the album’s mid-point and ending, but the other nine are used as short prompts upon which she expounds in nine untitled improvisations. For these, Weber is joined by the veteran British bass virtuoso Barry Guy, and genre-crossing percussionist Balts Nill, who spends the entire recording sitting on the floor playing pots, pans and other found objects.

Improvisation is often referred to as “composition sped up” and indeed, the group finds ways to capture the essence of each Kurtág piece and take it beyond its original confines with great success. While explicit themes from a Játékok may be difficult to pin down while listening to its new companion piece, repeated listening reveals fantastic conceptual echoes such as Weber’s key-pounding fists after “Palm Stroke” and Guy’s expert counterpoint after “Dialog for the 70th Birthday of András Mihály.” At other times, the trio adds vivid new narrative Kurtág’s stories, such as the fever-dream of an improvisation following “Falling Asleep.”

The sound of the group and overall approach on the recording is one of classicism and delicacy. Indeed, Weber’s treatments of the Játékok themselves compare very favorably with the definitive recordings by Kurtág and his wife Marta on the ECM Label. All three musicians execute the improvisations with complete precision and control. Guy’s muscular playing allows him to produce extremely accurate and piercing treble tones on his very low instrument. His pizzicato playing mingles seamlessly with the timbre of Nill’s toys. Likewise, Nill uses his spread of percussive objects more as an orchestral player than a kit drummer. The result is color and texture, laid out across the music without cliché.

“Games and Improvisations” is a recording the rewards deep and repeated listening but manages to sustain a certain immediacy throughout. Just as one isn’t going to find much easy or pleasing about Kurtág’s rough diamonds, there isn’t much to enjoy in the improvisations from a melodic or rhythmic standpoint. That said, for one who’s willing to drop jazz and classical prejudices and listen like a a child again, there’s a great deal of beauty to hear on the album. Weber, Guy and Nill manage to achieve the primal with great intelligence.

Highly Recommended

By Steve Mossberg, www.instantjazz.com, 2012

 

 

Art Lange, A column, Point of departure, August 2012

 

 

Klaus Hübner, Neue Zeitschrift für Musik, Deutschland, 6/2012

 

Das Trio improvisiert und schweift über die Themen des heute 86jährig in Frankreich lebenden Komponisten György Kurtág. Vor allem Guy fungiert hierbei als essentielles Bindeglied, denn er erdet die intellektuell sprunghaften und geistig regen Stücke voller ungestümer Dissonanz und filigranem Netzespannen und macht ihre Poesie greifbar. Die Musik zeigt Potenzial, aber auch Grenzen des avancierten E-Jazz auf, der mit dem Genre nur im temporären Improv-Gestus hauchdünn verbunden ist.
Made my day by Honker, Terz, Deutschland, 12-2012

 

 

Autre rencontre, et autre album conçu selon une optique voisine, celle de Barry Guy avec Katharina Weber, pianiste contemporaine qui pratique également l'improvisation, d'où le titre "Games and Improvisations". Les Games sont de courtes pièces de György Kurtág, qui alternent avec les Improvisations du trio Weber-Guy-Balts Nill. Ces rencontres entre musiques dites "contemporaines" occidentales et musiques improvisées plus ou moins héritées du jazz sont souvent intéressantes lorsqu'elles ont été bien pensées, comme ici.
Jean Buzelin, Culturjazz, France, December 2012

 

Zdenk Slabý, Kulturni Magazin UNI, 1/2013, Czech Republic (PDF-File)

 

 

John Sharpe, The New York City Jazz Record, March 2013

 

Kontrabasista Barry Guy na třech krátce po sobě vydaných kompaktech dokazuje, že je schopen se ohlížet do dávné minulosti i být zcela současný. Opus Tales of Enchantement by se dal označit jako neobarokní a zároveň neoimpresionistické dílo, v němž se střetávají ozvuky starých příběhů s reflexemi abstraktních obrazů v daném okamžiku očarování. Základním pilíři jsou zde dvě rozsáhlé Guyovy suity. V té první vzdává autor hold švýcarskému architektovi a průmyslovému designérovi Maxovi Billovi, druhá, titulní, je věnována cyklu výtvarných děl Elany Gutmann. To vše protkáno tajemnými sonátami skladatele H. I. F. Bibera (1644 – 1704), které má Guyova souputnice, hráčka na barokní housle Maya Homburger v malíčku, ale zde přece jen lehce posunuty do postmoderní roviny. Celé to má aristotelovskou logiku, která je však vodítkem, nikoliv svazujícím principem. Zhruba uprostřed najdeme i miniaturu maďarského skladatele Gyorgiho Kurtága, v níž vzdává hold J. S. Bachovi. A právě Kurtág posloužil Guyovi, pianistce Katharině Weber a perkusistovi Baltsovi Nillovi jako východisko pro CD Games And Improvisations. Jeho filigránské skladbičky používá trio jako kamínek vhozený do vody, který vytváří kolem sebe kruhy a vytváří tím "ozvěnu" sebe sama. Je to hra, která v sobě má přirozenou hravost, ale i specifickou serióznost. Hudebníci zde de facto pracují s teorií chaosu, který ovšem není náhodný, ale opět v sobě nese zákonitou posloupnost.
Z poněkud jiného soudku je Hexentrio, v němž vedle Guye působí pianista Paul Plimley a bubeník Lucas Niggli. Tady má hra mnohem rozvernější charakter a evokuje jakýsi multipingpong. Je to čarování s tóny a rytmy, vzájemné šibalské pošťuchování, kde se smeče střídají s nahrávkami v paradadaistických veletočích i mikrotočích. To vše graduje v čistě vokální improvizaci Come and Go, která je "bláznivým" trialogem skřeků, brblání i náznaky jódlování, vzdechů, kníkání, smíchochrochotu či "japonské svahilštiny" a šepotu. Na albu v první polovině převládá zběsilá dynamika, ale v druhé půli najdeme i lyrická zastaveníčka s tklivými momenty a nostalgickým espritem. Jazz jednadvacátého století v nezkostnatělé formě, plný překvapení, nonverbálního humoru a zároveň ctící i jisté tradice. Hudba plná pozitivních paradoxů od kakofonických melodií až po bouřliváckou katarzi plnou něhy i napětí viděna v magickém zrcadle.
Petr Slabý, www.hisvoice.cz, Spring 2013, Czech Republic

 

to Intakt home