INTAKT
RECORDS –
CD-REVIEWS
SCHWEIZER - BENNINK
WELCOME BACK
Intakt CD 254 / 2015
Ulrich Steinmetzger, Leipziger Volkszeitung, 21. 8. 2015
Chris Monsen, Klassenkampen, Musikmagasinet, Norway, 24.8. 2015
Tom Gsteiger, St. Galler Tagblatt, 26. August 2015
Mach dein Ding, bis dich die Katze frisst. IRÈNE SCHWEIZER & HAN BENNINK, die mit Jahrgang 41/42 Schulkameraden sein könnten, sind in einem Alter, in dem jedes Lebenszeichen an sich schon tröstlich ist. Die beiden schwirren freilich mit Zeitplänen umeinander, eng wie die von gefragten Selbstvermarktern. Für Welcome Back (Intakt CD 254) steckten sie in den Hard Studios Winterthur die Köpfe zusammen, in denen die European Echos, wo die beiden sich erstmals begegnet sind, auch 46 Jahre danach nicht aufhören, nachzuhallen. Sie teilen immer noch eine Vorliebe für Thelonious Monk, wie 'Eronel' zeigt. Und frischen mit Johnny Dyanis besinnlichem 'Ntyilo, Ntyilo' Erinnerungen auf an ihr Quartett mit dem Südafrikaner und mit Rüdiger Carl anno 81. Als gemeinsame Basis teilen die beiden nicht nur alle Tricks des Freispiels, sie teilen auch ein Fundament im Hardbop, mit dem sie begannen, und eine afrikanische Ader, exemplarisch bei Schweizers Capejazzgroove 'Bleu Foncé'. Und sie teilen den Spaß an alten Schmonzetten wie dem Walzerchen 'Meet Me Tonight in Dreamland', das von 1909 stammt, und der ollen Kamelle 'I Surrender, Dear', das 1931 von Bing Crosby und Louis Armstrong populär gemacht, aber auch schon von Monk und Abdullah Ibrahim veredelt worden ist. Eine weitere Schnittmenge gibt es in Misha Mengelberg, das skurrile 'To Misha with Love' ist dem von Alzheimer in den Ruhestand gezwungenen Freund gewidmet. Noch rappeln und klimpern die beiden, wuselig wie gleich zwei weiße Kaninchen. Nur viel, viel lockerer. Ob federnd oder klappernd, gut gelaunt rocken und rollen sie drauflos, mit klippspringerischen Kapriolen und alpenseglerischer Turbulenz, mit prickelndem Funkenflug, verflixten Intervallsprüngen oder dem launigen 'Rag' mit Besenbeat. Bis zu solch pfiffig abgeklärter Souveränität haben andere noch viel vor sich.
Correte ad acquistare questo strepitoso CD, se non lo avete ancora fatto. In questo progetto si ritrovano i risultati più inaspettati raggiunti dal jazz contemporaneo. Vi aleggia una gioiosa comunicativa, che si contraddistingue rispetto all'attuale produzione europea di stampo avanguardistico. A ciò si aggiungano ritmi ipnotici e danzanti che fanno di questo disco una rara avis. Il duo Irene Schweizer-Han Bennink ricorre ad una nuova chiave di lettura di un processo destrutturante, che riguarda la storia e l'estetica jazzistica. Intorno ai parametri musicali sopra citati si intesse un'inedita riflessione intorno a ritmo, swing e armonia. Nel processo di decostruzione e ricomposizione della forma, l'astrazione di base viene integrata dalla variazione tematica. Come ben testimonia "Apus Melba," l'approccio monkiano va ad arricchire quello di Cecil Taylor, principale modello pianistico della Schweizer. L'interpretazione più straniante la si ritrova in "Meet Me Tonight in Dreamland." È l'epilogo dell'attenzione rivolta all'aspetto melodico più seducente, dove giganteggia la pianista qui ai suoi vertici espressivi. Welcome Back è un disco che stupisce per un virtuosismo scintillante, dove i protagonisti hanno scelto per lo più la strada dell'aforisma. Il duo depotenzia l'approccio magmatico, astratto e cerebrale di precedenti progetti, alla ricerca di una vena melodica più tersa e cristallina. C'è una grande empatia in questo duo, nell'imprimere ad ogni brano combinazioni diverse. Emergono colori, ritmi, echi appartenenti a stili differenti e rivitalizzanti in un'ottica davvero originale. Ne discende una musica palpitante e coinvolgente come si trova in pochi CD oggi in commercio.
Understanding unspoken things is what IRENE SCHWEIZER and HAN BENNINK have together. The pianist and drummer, at one time making up the bad boys/girls of the emerging new music scene of Europe, have crossed paths many times but WELCOME BACK [Intakt records CD 254/2015] is just the second time the two have recorded as duo. The other recording was also on Intakt [#10]. This is a wonderful listen of 14 tracks [48:53]. It is also a comfortable listen and largely misses the demands of the listener that their music of the past made. Perhaps they have mellowed into a comfort zone or more likely it is a combination of that and after 50+ years the ears have caught up with them. I'm old enough to remember when Monk was un-discernible to many writers. This April 2015 set is a pleasure but don't expect the challenge of earlier work. Schweizer is in full command and one senses she could take an improvisation anywhere and Bennink , who too often plays the Harpo Marx of jazz, here plays the music, not to the crowd as he is want to do. Mature music and satisfying.
Di canoni e cliché si ha già smodata messe (ove non pletora) e non vi si ritroverebbe peggior controindicazione nella pratica della musica improvvisata, eppure il free non si è rivelato esente da stratificazioni formali o "identificabili stilemi".
Correte ad acquistare questo strepitoso CD, se non lo avete ancora fatto. In questo progetto si ritrovano i risultati più inaspettati raggiunti dal jazz contemporaneo. Vi aleggia una gioiosa comunicativa, che si contraddistingue rispetto all'attuale produzione europea di stampo avanguardistico. A ciò si aggiungano ritmi ipnotici e danzanti che fanno di questo disco una rara avis. Il duo Irene Schweizer-Han Bennink ricorre ad una nuova chiave di lettura di un processo destrutturante, che riguarda la storia e l'estetica jazzistica. Intorno ai parametri musicali sopra citati si intesse un'inedita riflessione intorno a ritmo, swing e armonia. Nel processo di decostruzione e ricomposizione della forma, l'astrazione di base viene integrata dalla variazione tematica. Come ben testimonia "Apus Melba," l'approccio monkiano va ad arricchire quello di Cecil Taylor, principale modello pianistico della Schweizer. L'interpretazione più straniante la si ritrova in "Meet Me Tonight in Dreamland." È l'epilogo dell'attenzione rivolta all'aspetto melodico più seducente, dove giganteggia la pianista qui ai suoi vertici espressivi. Welcome Back è un disco che stupisce per un virtuosismo scintillante, dove i protagonisti hanno scelto per lo più la strada dell'aforisma. Il duo depotenzia l'approccio magmatico, astratto e cerebrale di precedenti progetti, alla ricerca di una vena melodica più tersa e cristallina. C'è una grande empatia in questo duo, nell'imprimere ad ogni brano combinazioni diverse. Emergono colori, ritmi, echi appartenenti a stili differenti e rivitalizzanti in un'ottica davvero originale. Ne discende una musica palpitante e coinvolgente come si trova in pochi CD oggi in commercio.
Pirmin Bossart, Kulturtipp, Schweiz, Oktober 2015
The opening goes off like a cartoon alarm clock, shrill and insistent, drums and piano seeming to argue who will awaken the listener first. The ensuing march is more satirical, almost more Prokofiev that Irène Schweizer or Han Bennink which means this is less remembering the past than looking forward and yet it is, in a somewhat weird sense, welcome back that makes you and I want to look forward. Forward to every anticipated note, phrase and jagged, angular line. It is music celebrating life as death takes a holiday and summer marches in, bouncing back to spring, leaping into fall and then into the spare – not austere – loveliness of winter. The four seasons? Certainly not, but with music rippling around you are treated to jazz hot and hybrid, as well as jazz icy cool.
Martin Schuster, Concerto Magazin, Oktober/November 2015, Österreich
GERMAN CRITICS AWARD
Daniel Spicer, Jazzwise, London, November 2015
Steff Rohrbach, Jazz'n'More, November 2015
Guido Fischer, Jazzthetik, November-Dezember 2015
PREIS DER DEUTSCHEN SCHALLPLATTENKRITIK Diese zwei Namen stehen für die Erfindergeneration der improvisierten Musik in Europa. Seit den Berliner Festivals und Workshops der weltweit einflussreichen Free Music Production (FMP) in den siebziger Jahren haben Irène Schweizer und Han Bennink unzählige Konzerte zusammen gespielt. Ihre erste Duo-CD stammt aus dem Jahr 1995, zwanzig Jahre später zeigen die beiden Seelenverwandten, Pianistin und Schlagzeuger, wie dringlich und pulsierend sie ihre Musik aus dem afroamerikanischen Vorbild in eine originär europäische Identität transformiert haben und wie widerständig und wahrhaftig sie ihre Haltungen bis heute dialogisch zu großer Kunst formen.
Dette er faktisk bare andre gang at den sveitsiske pianisten Iréne Schweizer og den nederlandske trommeslageren Han Bennink møtes i studio for en duoinnspilling. Første gang var såpass langt tilbake som i 1995, da også på Intakt. Men nå er de heldigvis tilbake i full mundur. Schweizer har i lang tid vært en av Europas ledende fritt improviserende pianister, med en haug med plateinnspillinger bak seg. Han Bennink kjenner de fleste av våre lesere fra en rekke prosjekter, sammen med andre nederlandske musikere i musikerkollektivet Instant Composers Pool (ICP), og med flere andre mer eller mindre planlagte prosjekter. I april i år møttes de to igjen, denne gangen i Hard Studio Winterthur i Sveits, for å se hva de kunne få til. Og fikk det til, gjorde de. For dette er blitt en perle av en duoplate, med to musikere som er så dedikerte til denne musikken, at det er en fryd å høre på. Det starter med den kollektive «Welcome Back», som nesten kan høres ut som om Erroll Garner var tilbake i 2015-tapning. Derfra går man over i Benninks to komposisjoner «Kit 4» og «Trap 5», som er to perkussive stykker musikk, hvor Schweizer følger Bennink til døra med strålende spill. Schweizers «Free For All» tar det hele ned, før vi får Friedman og Whitsons «Meet Me Tonight in Dreamland», en ballade som blir svært vakkert og respektfullt tolket av de to. Schweizers «Verflixt» er en friere sak, hvor de to kommuniserer villt bra og tett, før vi får hennes «Rag». En rag som er liutt utenfor skjemaet, men som den norske ragtime-spesialisten burde sjekke ut. Det kommer flere låter laget av de to, før platas desiderte perle kommer, Johnny Dyanis nydelige «Ntylio, Ntyilo» fra Dyanis samarbeid med Dudu Pukwana. Dette er en av de vakreste jazzballader som er laget, og den blir fint behandlet av Schwizer og Bennink på denne innspillingen. Vi får noen flere låter gjort av de to, på fortreffelig måte, før det hele rundes av med Harry Barries' «I Surrender, Dear» og Thelonious Monks «Eronel». Innspillingen er en god blanding av gammelt og nytt, og mye kan høres ut som om det er en av de gamle pianohelter som er gjenoppstått og har gått i kompaniskap med det mest vitale trommeslagere i NATO. Dette er blitt en aldeles nydelig innspilling fra to av Europas aller beste jazzmusikere, og hvis disse to dukker opp på en eller annen agents turnélister, så er det bare å booke, for bedre duospill enn de man ikke i 2015! Jan Granlie, Salt Peanuts – a pan-Nordic/Baltic website, 12. august 2015
Swiss pianist Irene Schweizer and Dutch drummer Han Bennink share a long and fruitful lineage within the Euro improvisation scene as Welcome Back marks the their second duo recording. However, the pianist has recorded duets with venerable drummers, Andrew Cyrille, Gunter Baby Sommer and others of note, while Bennink has participated in duets with pianists, Cecil Taylor and Myra Melford to cite a few. The musicians' respective legacies could in theory, populate a book. Yet, they're at it again with these largely concise pieces that span quite a bit of genres and musical vernaculars besides the omnipresent improv domain. Schweizer is also a drummer and comps Bennink with massive block chords in addition to their frisky endeavors built on pliant foundations. And Bennink maximizes the tonal range and possibilities of his kit via rolling toms, zesty brushwork and deft cymbals hits. More importantly, it's evident that the artists are intently listening to each other. On "Trap 5," Schweizer's gorgeous arpeggios induce a push and pull episode as they switch gears along the way, but relax a bit on the swinging "Rag," featuring the pianist's affable stride phrasings. The album projects a mélange of styles, colors and quaintly articulated hooks, engineered with blues riffs, classical overtones and fractured theme-building flare-ups. No doubt, it's a variegated mix. The pianist also tosses conventional frameworks into the program, evidenced by the time-honored pop ballad, "I Surrender, Dear" and closing the set with a brief and buoyant reading of Thelonious Monk's "Eronel." Hence, it should come as no surprise that the artists' impenetrable solidarity adds another dimension to their enlivening exchanges and beaming telepathic powers.
Taking measure of Irenè Schweizer's percussive proclivities at the keys it only makes sense that many of her most successful creative encounters have occurred in the company of drummers. Over the course of several decades, the Swiss pianist has built an impressive catalog of duets with some of the doyens of the instrument including Louis Moholo, Günter Sommer, Andrew Cyrille and Pierre Favre. Welcome Back embodies her second such partnership with Dutch provocateur Han Bennink and it's a doozy, recorded in the studio in the spring of this year and showing both in the finest performance light. Bennink has a preternatural talent for coaxing out the comedic, even slapstick, sides of his musical colleagues and he brings that precision sense of madcap near-absurdity directly to bear on Schweizer who welcomes it completely from her piano bench. As a solely audio document the disc can't capture the visual gags and cues that often accompany Bennink's calculated antics, but the hairpin turns, sudden suspensions and precipitous shifts in dynamics all come through loud and clear as with the drummer's impromptu switch to sibilant, soft-shoe brushes midway through the opening title piece. Bennink may occasionally act the obdurate clown, but he's always in complete control of his faculties and kit. "Kit 4" and "Trap 5" affix apposite wordplay to the pair's musical colloquy with Bennink's blurred sticks mirroring Schweizer's frantic fingers in the construction of a cascading rhythmic deluge. All of it transpires in clean and crisp fidelity with Schweizer's piano sounding particularly transparent and immediate. Compositional credits divide pretty evenly between the two players, but they also find space to pepper in a handful of covers including a fractured-swing distillation of "Meet Me Tonight in Dreamland", a heartfelt version of Johnny Dyani's "Ntyilo Ntyilo" and a playfully poker-faced, but persuasive take on Monk's "Eronel". The late-in-program rendition of "I Surrender, Dear" brings with it a whiff of reflective whimsy considering the sweat-breaking series of paces the players have put one another through. Derek Taylor, Dustedmagazine, Sep. 2, 2015
Deux adeptes des courses-poursuites se retrouvent, signent et persistent. Deux marathoniens du rythme dont l'endurance n'est plus à prouver soulèvent la chose ternaire à bout de bras et peu de monde y résiste. Il y a chez l'une (Irène Schweizer) des récits libres et éclatés (Trap 5), des sentiers jamais fermés, des débordements de sensible (Rag), des voiles tayloriennes (Firewood) et, toujours, quelque arôme d'Afrique lointaine (Bleu foncé, Ntyilo Ntyilo). Il y a chez l'autre (Han Bennink) un débordement continu qui ne laisse que peu de place aux espaces réparateurs (on est marathonien ou on ne l'est pas). On peut facilement être décontenancé par le batave, par ses bourrasques soudaines, par ses sorties de route. Evitant les cymbales, préférant fouetter les fûts, on doute parfois de son écoute de (à) l'autre. Mais il suffit d'un court et dense Eronel de l'ami Monk pour rassurer nos oreilles. Et se dire que le marathon ici proposé n'exclut nullement sensibilité ni profondeur.
Les disques qui vous ont (peut-être) échappé durant l'année passée Le Schlippenbach Trio est un groupe de briscards de la free music, le pianiste et ses compères Evan Parker (ténor sax) et Paul Lovens (batterie) jouent ensemble depuis 45 ans ! Mais les uns comme les autres ont évolué et pris du recul ; ce n'est plus le free dévastateur des années 70, et leurs quinze pièces directement improvisées sont à la fois très différentes et parfaitement cohérentes. On appréciera particulièrement le jeu lyrique et "coltranien" de Parker. Trois géants : « Features » (Intakt 250). Déjà auteur de deux disques en trio (avec Niggli et Michel Godard), l'accordéoniste italien Luciano Biondini se présente cette fois en solo et réinterprète – il compose également – une série de belles mélodies populaires italiennes, en jouant sur la tradition folklorique méditerranéenne et l'improvisation jazz ; toute la nostalgie poétique que véhicule cet instrument quand il est si bien joué se retrouve dans « Senza fine » (Intakt 255) (OUI, on aime !) Enfin, nous sommes toujours heureux de retrouver ce beau duo de vingt ans, Marilyn Crispell (piano) et Gerry Hemingway (batterie, percussion, vibraphone), qui ne s'attache qu'à l'essentiel : une musique totale, remarquable et passionnante : « Table of Changes » (Intakt 246). …
Tom Greenland, The New York City Jazz Record, February 2016
Christian Broecking, Berliner Zeitung, 24-26 Dezember 2015
Urs Berger, Biel-Benkemer zu Dorf-Zytig, 29. Januar 2016
John Sharpe, All About Jazz, March, 28, 2016
PianistInnen und Drummer bilden im freien Jazz gern Duos. Das ist auch irgendwie schlüssig, denn das Vexierspiel von Rhythmus und Melodie lässt sich besonders eindrücklich abbilden. Irène Schweizer hat dies unter anderem schon mit Louis Moholo-Moholo und besonders schön mit ihrem Landsmann Pierre Favre getan. Bei Intakt liegt nun ein schöner Tonträger mit 14 Miniaturen vor, die Schweizer im Zwiegespräch mit dem Holländer Han Bennink aufgenommen hat. Das Meiste haben die beiden verfasst, und manches kann da durchaus noch überraschen. Wenn zum Beispiel Blue Fonce als Reflexion eines Souljazz aus den 50ern daherkommt und dennoch nicht von Bobby Timmons ist. Ein paar Klassiker haben sie ja auch aufgenommen, I Surrender, Dear des Swingsängers Harry Barris, oder Ntyllo, Ntyllo der südafrikanischen Ikone Johnny Dyani, sehr straight, sehr schlicht und wunderschön. Da hat vieles Platz auf der Soundpalette der beiden. Vom kraftvollen improvisierten Duo (Titelnummer: Welcome Back), ein Stück das in den gut sechs Minuten vieles präsentiert, was diese Besetzung möglich macht, Kraft und Energie ebenso wie ein beschwingter Parforceritt, lyrische Zweisamkeit ebenso wie ein aufgeregtes schnatterndes Zwiegespräch. Bis zur Schnulze Meet me Tonight in the Dreamland, auch ziemlich schnörkellos quasi eins zu eins gespielt, ohne Verfremdung und ziemlich kitschig.
John Sharpe, All About Jazz, December 2016
Thomas Stabiler, Esslinger Zeitung, 14.3.2017 |