INTAKT RECORDS – CD-REVIEWS

KAJA DRAKSLER - CHRISTIAN LILLINGER - PETTER ELDH

PUNKT.VRT.PLASTIK

Intakt CD 318 / 2018

Rigobert Dittmann, BA 100, Oct 2018

 

 

Featuring Kaja Draksler on piano, Petter Eldh on bass and Christian Lillinger on drums. Slovenian pianist, Kaja Draksler, has come a long way in a short amount of time. Ms. Draksler moved to the Netherlands 10 years ago and has kept busy collaborating with a handful of European musicians: Ab Baars, Susana Santos Silva and Eve Risser. More recently, Ms. Draksler organized an octet, whose 2 CD set on the Clean Feed label is one of last year's best under-recognized treasures. Earlier this year, Ms. Draksler was part of a trio with Ab Baars (saxes)and Joe Williamson (bass), with a CD on Relative Pitch. Ms. Draksler's own trio features Petter Eldh on bass, who has worked with Django Bates & Peter Evans, and the ubiquitous, Christian Lillinger on drums, an in-demand percussionistic who has appeared on some 30+ releases so far.
Right from the beginning. there is several layers of lines moving around one another. While the bass and drums erupt tightly together, starting and stopping, Ms. Draksler adds spurts of notes in ever-changing sequences. Bassist Petter Eldh, is often at the center of the storm here, spinning out quick, intense lines while the piano and drums take their time to flourish the slower, more suspended filled counterpoints. What is most usually here is that Ms. Draksler only wrote one piece here, while Mr. Lillinger wrote five and Mr. Eldh wrote three. Many of these pieces are well-written, and have some complex twists and turns. There also some lyrical passages where Ms. Draksler plays these sweeping waves, the the rhythm team locking into the flow, speeding up and slowing down always as one force. This is an outstanding effort and one of the best piano trio discs I've heard in recent times. -

Bruce Lee Gallanter, Downtown Music Gallery, November 16th, 2018

 

 

 

Ulrich Stock, Die Zeit, 22. November 2018

 

Michael Rüsenberg, Jazzcity.de, Nov 14 2018

 

Ben Taffijn, Draai om je Oren Blog, Nov 30 2018

 

Frank von Niederhäusern, Kulturtipp 26/18, Dec 2018

 

Yukinori Omura, Hiroki Sugita, Japan Jazz, Jan 2019

 

Martin Schray, Free Jazz Collective, Dec 8 2018

 

Hannes Schweiger, Concerto Magazine, 6 Dec 2018


Wer bei unlimited in Wels war, hat eine Ahnung davon bekommen, wozu dieses Trio in der Lage ist. Der Rest muss sich nicht grämen. Die erste CD von Punkt.Vrt.Plastik beinhaltet alles in komprimierter Form. Zwei Stunden und maximal zwei Takes haben die drei gebraucht, um das Werk einzuspielen (so zumindest die Insider-Info). Wer die Aufnahme hört, mag das kaum glauben. Draksler, Eldh und Lillinger haben sich gefunden, bevor sie sich gesucht haben. Auch wenn sie nicht immer das Gleiche tun, scheinen sie das Gleiche zu denken. Es gibt etliche notierte Parts, auch dort, wo man glaubt, man sei Zeuge einer Improvisation, die sich frei von allen Zwängen und Vorgaben bewegt. Fünf der neun Titel stammen von Lillinger, drei von Eldh und einer von Draksler. Doch gerade ihr Stück mit dem Namen Evicted, auch das mit Abstand längste, steht dafür, wie die persönlichen Klangfarben den Gruppenklang einerseits beeinflussen, andererseits sich verändern und Teil des Ganzen werden: Über wenige Takte verstreute Piano-Patterns werden wiederholt, ehe sich das nächste ankündigt, die Rhythmusgruppe begleitet nicht nur, sie leitet an einigen Stellen. Durch minimale Verschiebungen entsteht ein völlig neues Konstrukt. Ob man dabei noch von Free Jazz oder frei improvisierter Musik sprechen kann? Nun, ein nicht unwichtiger Teil ist notiert, das Grundgerüst steht, ohne zu statisch zu sein – es ist die Freiheit, sich zu bedienen, zu variieren, ohne das Ziel aus den Augen zu verlieren. Und einmal angekommen, fragt man sich: Wann geht die Reise endlich weiter?!

Holger Pauler, Freistil Nr. 82, 2018, Österreich

 

LondonJazzNews.com, Jan 2019

 

Glenn Astarita, All About Jazz, Dec 29 2018

 

Robert Ham, Downbeat Magazine, Feb 2019

 

Yahvé M. De La Cavada, El Pais, Dec 25 2018

 

Holger Pauler, Jazz'n'More Magazine, Jan 2019

 

"Newcomer Groups of the Year 2018", El Intruso, Jan 2019

 

Steff Rohrbach, Jazz'n'More, Jan 2019

 

Jazzdesk Blog, Jan 4 2019

 

Avantscena Blog, Jan 5 2019

 

Tonia Briquet, "Best of 2018", Jazzhalo.be, Jan 2019

 

Diario de Queretaro, Jan 2019

 

Fabricio Vieira, FreeFormFreeJazz.org, Jan 27 2019

 

Kevin Whitehead, theaudiobeat.com, Jan 18 2019

 

 

Luc Bouquet, Improjazz, Février, 2019

 

Guy Peters, Jazz & Mo, Mar 2019

 

Ulrich Stock, Die Zeit No.12, Mar 14 2019

 

Ken Waxman, Jazzword, Mar 16 2019

 

Filipe Freitas, jazztrail.net, Mar 28 2019

 

Stuart Nicholson, Jazzwise Magazine reviews Punkt.v.plastik

Stuart Nicholson, Jazzwise Magazine, May 2019

 

 

John Sharpe, All About Jazz, April 17, 2019

 

Andy Hamilton, The Wire, London, April 2019

 

 

Jean Buzellin, Culturjazz, April 30, 2019

 

Ulrich Steinmetzger, Laptiges Volkszeitung, May 9 2018

 

Ulrich Steinmetzger, Hessisch-Niedersächsische Allgemeine Zeitung, 5. Juni 2019

 

Franpi Barriaux, Citizen Jazz, 20 Oct 2019

 

Marc Chénard, La Scena Musicale, Dec 2019

 

Marc Chénard, La Scena Musicale, Dec 2019

 

Ken Vos, Jazzism Magazine #2, 2021

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