INTAKT RECORDS – CD-REVIEWS

EVAN PARKER, MATTHEW WRIGHT - TRANCE MAP+
CREPUSCULE IN NICKELSDORF

Intakt CD 329 / 2019

 

El Intruso, May 30 2019

 

Aldo Del Noce, Jazz Convention Blog, Jun 8 2019

 

Evan Parker und Matthew Wright, ein 1977 in Norwich geborener Modern Composer, der aber mit Turntables und Livesampling auch gern freihändig spielt, bilden seit 2011 TRANCE MAP+. Wobei das 'plus' die Neigung verrät, sich zu erweitern. Für Crepuscule in Nickelsdorf (Intakt CD 329) bei den Konfrontationen 2017 etwa mit dem aus Los Angeles stammenden Kontrabassisten Adam Linson, der schon im Evan Parker Electro-Acoustic Ensemble zu hören war und mit seinem Systems Quartet auf Parkers Label psi. Und mit Ashley Wales und John Coxon an Turntables & Electronics, die einst im noch jungen Millennium als Spring Heel Jack mit Parker umeinander gesprungen sind und Labsal für durstige Ohren spendeten. Hier wird man über beide Ohren umschwirrt vom vogeligen Spirit von Basil Kirchin (1927-2005), "the father of ambient music", und dessen "Worlds within Worlds", wo Parker 1971 (!) mitgezwitschert hat. Auch in Nickelsdorf mischt er sein tirilierendes Soprano zu vogeligen Loops und elektronischem Gezwitscher, das auflebt zu einem Gestrüpp turbulenter Naturklänge. Als ein zauber-dschungeliges Ambiente, wie es sich freilich eher in J. G. Ballards "Kristallwelt" findet, als entlang der Themse oder im Burgenland. Doch während die einen fliehen, suchen andere das Delirium, als Brainstorm und Rausch aus nichts als Klang. In dem die Natur bis in die Molekülstruktur zu zittern, zu klopfen und zu picken anfängt. Als Kokon aus spiralenden Wicklungen. Als Delay sprudeli­ger, kristallin durchsetzter Sopranowellen, die ausdünnen zum pfeifenen, elektronisch bezwitschertem Halteton. Während Parker immer wieder als ganzer Chor aufrauscht, oder alles gedämpft wird zu einem grilligen, von kristallinen Schnäbelchen akzentuierten Grundrauschen, versuche ich lange vergeblich hinter das Geheimnis des Kontrabasses zu kommen. Linsons dunkle Striche sind gut versteckt unter wummrigen Lauten und stab­spielerisch fragilen und dem Hauch einer Sphärenmusik, die einen plötzlich mit "You & I" anspricht und umkreist. Gefolgt von tatzigen Basstupfen und wieder tirilierenden So­pranos. Moleküle knattern als Step- und Flamencotänzer, der Sopranopulk eskaliert zu dunklem Gewummer, silbrig umzuckt. Bis rhythmische Pixel und wieder gefiedertes Flöten den Schwindel dieser Worlds within Worlds within Worlds abklingen lassen. [BA 103 rbd]

Rigoberto Dittmann, Bad Alchemy 103, Jun 2019

 

John Eyles, All About Jazz, Jun 8 2019

 

 

Jan van Leersum, Rootstime.Be, June 2019

 

 

Mark Corroto, All About Jazz, June 30, 2019

 

 

Michael Rüsenberg, Jazz City, 11.07.19

 

Glenn Astarita, All About Jazz, July 24, 2019

 

Avantscena Blog, July 31 2019

 

Hannes Schweiger, Concerto Magazine, Aug/Sep 2019

 

 

This Week’s Dynamic Discs Begin with This Treasure: EVAN PARKER / MATTHEW WRIGHT / TRANCE MAP + - Crepescule in Nickelsdorff (Intakt 329; Switzerland) Featuring Evan Parker on soprano sax, Matthew Wright on turntable & sampling, Adam Linson on double bass & electronics, John Coxon on turntable & electronics and Ashley Wales on electronics. Trance Map is the duo of Evan Parker (saxes) and Matthew Wright (field recordings, cassettes & samples) and they’ve been around since 2008. Spring Heel Jack are/were the duo of John Coxon and Ashley Wales, who have been working together even longer (since 1994), morphing from techno/improv through an array of red musics like jazz, rock & electronics. For this quietly dynamic disc, we have both duos combined. Evan Parker did work with Spring Heel Jack on occasion in the past (‘Masses’ from 2001 & ‘Live’ from 2003), so it is Mr. Parker who has connected several scenes. 
   This disc was recorded live in Nickelsdorff in July of 2017 and it has superb sound. Since the turn of the millennium, UK free music sax master, Evan Parker, has been experimenting more & more with electronics musicians & sonic manipulators on both sides of the Atlantic. This seems to be the first time he has worked with (mostly) electronic musicians/sonic manipulators only, hence this session being a culmination of sorts. I realize that some folks (like free/jazz snobs) have a problem with electronic musicians. On this disc, the blend sounds seamless between the acoustic and electronic/sampled sounds. Mr. Parker’s soprano sax is at the center and is superbly recorded with selective use of echo devices. The various electric sounds and assorted samples slowly build in density and intensity. Rather than circular breathing for long periods, Mr. Parker varies his approach, working in spiraling fragments, rising above and below the swirling electronic/samples ocean of sounds. What I find most fascinating is this: while Mr. Parker’s soprano spins in the center, it is subtle, ever-evolving electronic soundscape that is constantly in flux, carefully crafted and adding to mysterious aura of a dreamworld which we are pulled inside of. Things rarely get too dense so that we are constantly captivated and never drowning. The equally mysterious artwork/cover photo from Evan Parker’s longtime partner, Carline Forbes, makes this disc exceptional on all levels.

Bruce Lee Gallanter, DMG, Downtown Music Gallery, New York, August 9, 2019

 

 

David Cristol, Jazzmagazine, Paris, August 2019

 

 

Edwin Pouncey, Jazzwise, London, September 2019

 

ken waxman reviews evan parker in jazzword

Ken Waxman, Jazzword, Aug 18 2019



 

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