INTAKT RECORDS REVIEWS

OHAD TALMOR TRIO
MISE EN PLACE

Intakt CD 366 / 2021

SILKE EBERHARD TRIO BEING THE UP AND DOWN  Intakt CD 365 / 2021

 

 

 

Mise en Scène meint die Inszenierung einer Theater- oder Filmszene, Mise en Place die Bereitstellung von allem, was zum Kochen benötigt wird, aber auch das Gefühl für perfek¬tes Timing im Jazz. Mit Mise en Place (Intakt CD 366) verrät der 1970 in Lyon geborene, in Genf aufgewachsene Leader des OHAD TALMOR TRIOs seine frankophone Prägung, be¬vor er seinen Platz in Brooklyn fand, wo er sein Tenorsaxophon im Nonet seines Mentors Lee Konitz, dessen Andenken das Album gewidmet ist, und beim Leadbelly Project von Adam Nussbaum bläst, mit seinem Mass Transformation Nonet Bruckner intoniert und das Sextett Newsreel anführt. Mit Christoph Irniger und Intakt pflegte er aber weiterhin Schwei¬zer Kontakte und nutzt sie hier wieder für den Newsreel-Spin-off mit dem Gitarristen Miles Okazaki und Drummer Dan Weiss, in einem Format, das dem Motian/Lovano/ Frisell-Trio nacheifert. Allerdings mit ganz eigenen Akzenten: Bei 'Wise One' und 'After the Rain' im Rückgriff auf Coltrane, bei 'Kamali', Shymal Bose Chakradar' und 'Rupak Tukra' mit indi¬schen Rhythmen als mit Weiss geteilter Faszination, bei 'Pairs' mit einer Verbeugung vor dem dänischen Komponisten Per Nørgård, bei 'Mixo Mode 19', 'Theme and Variations' und 'Back of the Plane' mit New York on his mind, als windungsreichem Schauplatz, den auch das Artwork in leuchtenden Farben kartografiert. Rhythmik ist das eine, aber Talmors Spiel mit einem 1922er Conn-Oldtimer mit Holzmundstück ist zugleich mehr als nur ein Lippenbekenntnis zu Sound in seinen warmen und dunklen Nuancen. Die Engführung von Sax und Gitarre in labyrinthischen Paralleln oder als Wanderer und Schatten in synchronen Kapriolen macht die Momente umso markanter, wo Okazaki als Monk-gewiefter Trickster mehr als nur kontrapunktische Sperenzchen macht. So wie 'Pairs' und Coltranes Bossa und Apres die tempo- und staccatoreich verwinkelte Erregtheit ringsum umso bewusster ausbremsen und gedämpft unterlaufen. Die kosmopolitischen Friktionen und das wendig Vertrackte, das Feeling macht daraus so viel mehr als bloß Labormaus-Avantness. [BA 112 rbd]

Rigobert Dittmann, Bad Alchemy Newsletter, Oct 2021 (DE)

 

Als vervolg op Long Forms, zijn album met het Ohad Talmor Newsreel Sextet (Intakt CD 341) heeft saxofonist/componist Ohad Taylor een trio album gemaakt met zijn grootste muzikale maatjes in Brooklyn, gitarist Miles Okazaki en drummer Dan Weiss. Ohad is een echte kosmopolitische artiest, hij heeft drie paspoorten, Amerikaans, Zwitsers en Israëlisch, woonachtig in het meertalige stadsdeel van Brooklyn, New York. Wijlen Lee Konitz, een van de grote altsaxofonisten was de mentor van Ohad, maar zijn muzikale obsessies zijn uiterst veelzijdig. Ze variëren van iconische tenorsaxofonisten als Sonny Rollins en Wayne Shorter tot zulke verschillende Europese componisten als Bruckner en Ligetti en de verfijningen van de Hindoestaanse klassieke muziek. De titel van het album “Mise en Place” komt van de Franse uitdrukking die vaak gebruikt wordt bij de voorbereiding en organisatie van alle ingrediënten en werktuigen voor het koken, hoewel het ook in informele zin een Franse uitdrukking is voor de ritmische accuraatheid in de jazz. Een vloeiend, precies gevoel voor timing is het exacte karakter van het trio met Talmor, Okazaki en Weiss, het trio speelt als één instrument, lenig en krachtig en altijd met de nadruk op de improvisatie, altijd daar zijn met de muziek, het vermeiden van standaard licks, aldus Talmor.

Jan van Leersum, rootstime.be, Nov 2021 (NL)

 

There are many facets to saxophonist Ohad Talmor’s oeuvre. His interest in and devotion to currents like Hindustani and contemporary classical music make him speak with idioms that captivate and intrigue, demonstrating his virtuosic compositional abilities within structurally compelling music.

Filipe Freitas, JazzTrail Blog, Nov 09 2021 (EN)

 

review as image from Guido Festinese, Alias / Il Manifesto, Nov 6 2021 (IT)

Guido Festinese, Alias / Il Manifesto, Nov 6 2021 (IT)

 

The cry was heard, nobody said there was going to be math involved! Sorry kids, the music heard on saxophonist Ohad Talmor's Mise En Place is in fact related to the abstract science of number, quantity, and space, and this is an upper level course on the intricate. Seven of the nine compositions were penned by the French-born, raised-in-Switzerland, Israeli saxophonist now living in Brooklyn.

Mark Corroto, All About Jazz, 21 Nov 2021 (EN)

 

Kevin Le Gendre, Jazzwise Magazine, Dec 2021 (EN)

Kevin Le Gendre, Jazzwise Magazine, Dec 2021 (EN)

 

Piercarlo Poggio, Audioreview Magazine, Nov 2021 (IT)

Piercarlo Poggio, Audioreview Magazine, Nov 2021 (IT)

 

Ulrich Steinmetzger, Jazz Podium Magazine, Dec 2021 (DE)

Ulrich Steinmetzger, Jazz Podium Magazine, Dec 2021 (DE)

 

Dealing with contrasting ethnic sound concepts, New York guitarist Miles Okazaki’s adaptable playing contributes to the outcome of each of these trio session. This side of straight-ahead Jazz, Mise en Place combines the talents of the guitarist and his long-time associate drummer Dan Weiss in a program of nine mostly original compositions by Swiss-Israeli tenor saxophonist Ohad Talmor. Nocturne is more distinct. It was conceived by India-born American alto saxophonist Aakash Mittal to join sonic samples recorded in Kolkata with Hindustani-influenced improvised music. Besides his saxophone and Okazaki’s guitar, the nine tracks are rhythmically amplified by mridangam and kanjira beats from Rajna Swaminathan, who moves among the areas of traditional and popular South Asian musics plus Jazz and Western creative music

Ken Waxman, Jazz Word, Dec 2021 (DE)

 

Pat Youngspiel, Concerto Magazine, Dec 2021 (DE)

Pat Youngspiel, Concerto Magazine, Dec 2021 (DE)

 

Guitarist Miles Okazaki is central to three new
                releases this fall: Mise En Place (Intakt), where he is
                part of saxophonist Ohad Talmor’s Trio along with
                drummer Dan Weiss; Hive Mind (Tzadik), a fully
                improvised session with Okazaki and Weiss joined by
                bassist Trevor Dunn; and Music for Drums and Guitar
                (Cygnus Recordings), which pairs the guitarist with
                Weiss once more. More than just the same name appearing on each
                release, the underlying tie that binds them together is
                the specificity of Okazaki’s clear and compelling voice.

George Grella, The New York City Jazz Record, Dec 2021 (EN)

 

The 2021 Jazz Critics Poll: Only the Best

Francis Davis, The Arts Fuse, Dec 29 2021 (EN)

 

Ken Weiss, Cadence / Jazz Inside (Ballots 2021), Dec 2021

Ken Weiss, Cadence / Jazz Inside (Ballots 2021), Dec 2021

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