INTAKT RECORDS REVIEWS

KAJA DRAKSLER – SUSANA SANTOS SILVA
GROW

Intakt CD 391 / 2022

Cover Web:KAJA DRAKSLER – SUSANA SANTOS SILVA
GROW

 

„Soothe My Soul, Feed My Thought“, ja, das ist es, was man sich von Musik erhofft. Auch „In Otherness Oneself“, das Motto von KAJA DRAKSLERs jüngstem Piano-Solo auf Un­sounds, ist ein guter Rat. Sie, mit Punkt.Vrt.Plastik als ihrem Stein im Intakt-Brett, begeg­net nun auf Grow (Intakt CD 391) erneut der Trompeterin SUSANA SANTOS SILVA, die ihrerseits im Fred Frith Trio in Zürich angekommen ist. Beide seit „This Love“ (2015) oder ihrem Miteinander 2016 in Hearth oder 2017 beim Unlimited 31 um einiges abgehärteter, SSS durch Torbjörn Zetterberg, Chris Pitsiokos, Yedo Gibson oder Ikizukuri, Draksler durch Szymon Gasiorek, Ab Baars, Terrie Ex. Hier verzahnen sie bei 'Moonrise' flatter­zungiges Tröten und spitzes Schnarren in hell-dunkler Insistenz mit glockig läutendem und kristallin arpeggiertem Klingklang. 'Close' vereint erst eine trompetete Haltetonwelle mit holzigem Tremolo, drahtigem und metallischem Schwirren und Klingeln, prickelnden Tastenläufen, und dann dunkle Tropfen, Schraffuren und körniges Rieseln seitens Draks­ler mit floppenden, kieksenden, fauchenden Trompetenkürzeln. Mit solcher zum Stein­erweichen gepressten Duckburgerei interagieren bei 'Liquid Rock' weitere präparierte und Innenklavierlaute, gequirltes Kreiseln und Picken wird melancholisch angeblasen, für eine Weile ist die Trompete Trompete und das Klavier Klavier, wenn auch mit leichtem Blechschaden und verstimmtem Dingdong als monotonem Ausklang.

Rigobert Dittmann, Bad Alchemy Newsletter, July 2022 (DE)


Uno straniante gioco di pendole e di lancinanti sirene apre la sequenza di Grow, nuova sintesi discografica del cimento in rosa tra due esponenti di punta del più giovane euro-free.
								Già prodottesi anche su svariati palcoscenici del continente, la pianista serba e la trombettista lusitana fissavano le intese sonore nella comune esperienza d’esordio nel vivido This Love (CleanFeed, 2017); titolari di  un diversificato portfolio individuale su solco,  non sono presenze nuove in casa Intakt , ricordando di Kaja Draksler una ormai regolare rappresentazione almeno nell’energico trio Punkt.Vrt.Plastik, ed una sorta di debutto di Susan Santos Silva quale guest-star in un recente lavoro del Fred Frith trio.

Aldo Del Noce, Sound Contest, Nov 04 2022 (IT)


 

Trumpeter Susana Santos Silva, a native
								of Portugal now settled in Stockholm,
								has always revealed a strong aesthetic
								curiosity well beyond her deep jazz roots.
								Over time she's increasingly expanded her
								practice not only within jazz - whether
								playing in a big band in her native Porto
								or working regularly in Anthony Braxton's
								Diamond Curtain Wall Trio - but well
								outside of it. Earlier this year she dropped
								All The Birds And A Telephone Ringing, a
								bracing solo record built heavily around
								field recordings, where the trumpet is
								one of several tools, but never the focal
								point.

Peter Margasak, The Wire Magazine, Nov 2022 (EN)


Subitamente fomos inundados por um enorme discos de duos em várias editoras europeias de referência. Na ECM Barre Philips dua com György Kurtág jr. e Enrico Rava com Fred Hersch; na Clean Feed Gunter Baby Sommer com Raymond Macdonald e Lori Freedman com Scott Thomson; na Intakt Lucas Niggli toca com Matthias Loibner e a pianista eslovena Kaja Draksler com a trompetista portuguesa Susana Santos Silva.

Gonçalo Falcão, Jazz ao Centro Clube,Nov 2022 (PT)


 

Trumpeter Susana Santos Silva, a native
								of Portugal now settled in Stockholm,
								has always revealed a strong aesthetic
								curiosity well beyond her deep jazz roots.
								Over time she's increasingly expanded her
								practice not only within jazz - whether
								playing in a big band in her native Porto
								or working regularly in Anthony Braxton's
								Diamond Curtain Wall Trio - but well
								outside of it. Earlier this year she dropped
								AIl The Birds And A Telephone Ringing, a
								bracing solo record built heavily around
								field recordings, where the trumpet is
								one of several tools, but never the focal
								point. Two new duo albums offer deft new
								elaborations on her improv practice.

Peter Margasak, The Wire Magazine, Nov 2022 (EN)


 

Duet stowenskiej pianistki i portugalskiej trebaczki, to wszystko gdy chodzi o kwestie
								narodowosciowe, obie Panie doskonale odnajduja sie nie tylko w muzyce pond gatunkowej ale
								równiez, pond wszelkimi utartymi podziatami i granicami.

Andrzej Kalinowski, Jazz Forum Poland, Nov 27 2022 (PL)


 

Non è la prima volta che Kaja Draksler e
								Susana Santos Silva si incrociano e 'This
								Love', Dubblicato dalla Clean Feed sul fi
								nire del 2015. fu bene accolto da chi all'im-
								provvisazione richiedeva di perlustrare
								con metodo sempre nuove zone di suono.
								L'empatia che in maniera quasi istantanea
								si veniva a creare in quelle registrazioni
								era il dato fondamentale e costituente di
								musiche solo in apparenza astratte, mosse
								in realtà da un profondo spirito vitale.

Piercarlo Poggio, Audioreview Magazine n. 447, November 2022 (IT)


ここ10年の欧州フリー・ジャズ・シーンで顕著な飛躍が認められるドラクスラー(コペンハーゲン)とサントス・シルヴァ(ストックホルム)は、2015年の『This Love』をお披露目作として、私が体験した翌年の《メールス》等のステージで関係性を醸成。この楽器の組み合わせによる常識から逸脱したアプローチは、視覚的情報が無い分、聴き手の想像力を刺激するもの。①は線的な動きを面へと拡張する両者の格闘に引き込まれる。

Hiroki Sugita, Pj Portrait In Jazz, Nov 30 2022 (JP)


 

Tra le più interessanti voci dell'avant-jazz dei giorni nostri, la pianista
								slovena Kaja Draksler (già nei grandi Punkt. Vrt. Plastik) e la trombetti-
								sta lusitana Susana Santos Silva vengono colte qui dal vivo al Copen-
								hagen Jazz Festival del 2021.

Nazim Comunale, Blow Up Magazine, Dec 2022 Italy (IT)


Traditionen vergessen machen: Das Album „Grow“ des Duos Kaja Draksler und Susana Santos Silva.

								Der Titel, „Grow“, ist grafisch aus dem Cover schon ein Stück nach oben hinaus gewachsen, aber noch lesbar. Es kann also sein, dass hier etwas ziemlich schnell und raumgreifend vorangegangen ist und weiter wächst.

Hans-Jürgen Linke, Frankfurter Rundschau Nr.294, Dec 17 2022 (DE)


Wer dieses Duo beim Berliner
								Jazzfest im vergangenen Jahr
								erlebt hat, mag sich an der
								Strenge und den sehr bewusst
								eingebauten Widerständen ge-
								rieben haben. Schon drei Mona-
								te früher, wie diese Aufzeich-
								nung aus Kopenhagen bezeugt,
								war das Widerstandskonzept
								da. An die Körper ihrer Instru-
								mente gehen sowohl Kaja
								Draksler, p, als auch Susana
								Santos Silva, t, ran, was nichts
								anderes heißt, als dass sie sog,
								extended techniques überreich
								einsetzen. Was

Adam Olschewski, Jazz Podium Magazine, December 2022 (DE)


 

Blow Up Magazine Italy Best of 2022 Playlist

Nazim Comunale, Blow Up Magazine, Italy (IT)


Als eine Keimzelle des Musikerinnen-Quartetts
			Hearth sett dieses Duo seine Suche nach musikali-
			schen Verwegenheiten fort.

Pirmin Bossart, Jazz N'More Magazine, Switzerland (DE)


One of the rising stars in the European creative music firmament, Slovenian pianist Kaja Draksler (who celebrates her 36th birthday this month) covers a lot of ground both figuratively and literally. She crisscrosses Punkt. Vrt. Plastik, yet at the same time helms her own Octet, a genre-shredding ensemble which furnishes diverse settings for poetry texts. But she also explores more intimate terrain too, as evidenced by the two recent releases here.

John Sharpe, The New York City Jazz Record, Feb 2023 (EN)


Within the first minute of the opening “Moonrise”, Slovenian pianist Kaja Draksler and Portuguese trumpeter Susana Santos Silva have established themselves as the most compellingly weird improvising duo in contemporary music. Draksler is playing an erratic pattern on what sounds like a de-tuned toy piano. It’s somehow at once repetitious and varied with gong-like sounds interspersed. Santos Silva is creating a choked, quavering sound that seems less a trumpet than a strangling creature, possibly alien. Possibly alien? The first time I played this, things were suddenly going on and I was barely listening, not even half-listening, and I thought there was also a tape playing in the piece, a strangely alien, pitch-distorted tape of vocal music, some odd Asian opera accompanied by insistent quarter-tone keyboards, some interference pattern picked up from somewhere in the vast near-empty steppes available on globe-hopping internet radio (It used to work—today I’ve reached Nizhny Tagil, enthusiastic commercials in Russian and Fat Boy Slim’s “Rockefeller Skank” from Fifa99). Heard again, repeatedly, “Moonrise” was still mysterious, but it’s trumpet and piano, prepared and miked.

Stuart Broomer, Free Jazz Blog, Feb 23 2023 (EN)


Sometimes you have to wander in order to do what you want to do. Slovenian pianist Kaja Draksler and Portuguese trumpeter Susana Santos Silva have both gone a long way, aesthetically and geographically, from their initial, homegrown classical training. Draksler is now based in Copenhagen, where she toggles between participation in ensembles that incorporate poetry and jazz into rigorously conceived structures, and total improvisation with such highly individual players as Terrie Ex and John Butcher. Silva resides in Stockholm, where she works frequently with jazz bassist Torbjörn Zetterberg and pursues a deepening investigation into electronic and electro-acoustic music. But their duo is not the product of peregrination, nor concerned with simple opposing relationships. Grow is what happens when two purposefully flexible players bring a full range of options and abilities to the task of making music in the moment.

Bill Meyer, Dusted Magazine, Jan 12 2023 (EN)


The pair released a second duo disc GROW in 2022, and the evolution is instantly apparent. On opener “Moonrise,” Draksler’s piano sounds detuned; the keys ring like ceramic bells, as Silva’s trumpet swirls and hums like a hornet trapped in a jar. “I think piano and trumpet is a difficult combination,” Draksler writes “because of the traditional roles of soloist and accompanist, and I think we’ve been trying to overcome that situation, or at least balance the roles in some way.”

Philip Freeman, Daily Bandcamp, Jan 10 2023 (EN)


De Sloveense pianiste Kaja Draksler, die overigens dertien jaar in Amsterdam bivakkeerde voordat ze onlangs besloot deels in Kopenhagen en deels in Trboje (Slovenië) te gaan wonen, is inmiddels uitgegroeid tot een bijzonder eigenzinnige en creatieve pianiste. De titel ‘In Otherness Oneself’, die zij haar bij Unsounds verschenen solo album meegaf is dan ook goed gekozen. We horen haar ook in ‘Grow’, het album dat ze samen met de Portugese trompettiste Susana Santos Silva maakte voor Intakt. De twee zijn geenszins onbekende voor elkaar. Ze werken regelmatig samen en maakte in 2015 al ‘This Love’.

Ben Taffijn, Nieuwe Noten, Feb 21 2023 (DE)


De Sloveense pianiste Kaja Draksler, die overigens dertien jaar in Amsterdam bivakkeerde voordat ze onlangs besloot deels in Kopenhagen en deels in Trboje (Slovenië) te gaan wonen, is inmiddels uitgegroeid tot een bijzonder eigenzinnige en creatieve pianiste. De titel 'In Otherness Oneself', die zij haar bij Unsounds verschenen soloalbum meegaf is dan ook goed gekozen. We horen haar ook in 'Grow', het album dat ze samen met de Portugese trompettiste Susana Santos Silva maakte voor Intakt. De twee zijn geenszins onbekenden voor elkaar. Ze werken regelmatig samen en maakte in 2015 al 'This Love'.

Ben Taffijn, Draai om je oren, Feb 27 2023 (DE)


Man springt sofort mitten hinein,
			kopfüber und one Vorwarnung,
			in diese
			Liveaufnahme aus Kopenhagen. Erst nach dreieinhalb Minuten gibt es ein kurze
			Gelegenheit zur
			Orientierung.
			Mit
			präpariertem
			Klavier
			und
			scharfen
			Trompentönen geht es los, gefolgt von Drakslers typisch dichtem Spiel und eher
			weicheren Flächen von Santos Silva. Diese werden bald deutlich schärfer und die
			Tasten droniger. Es git keine Verschnaufpausen, und doch ist es alles andere als
			hektisch. Eher hochkonzentriert und mit der nötigen Mischung aus Zeit lassen und
			stets neue Sounds in den Ring werfen gespielt. Beide verfügen über eine sehr große
			Klangpalette. Präsentieren diese aber nicht bloß, sondern können so gekonnt
			aufeinander reagieren. Ein spannendes Beispiel für in gut eingespieltes, frei
			improvisierendes Duo. Alles dabei, was es braucht, um abzuheben.

Sim, freiStil Magazin, 2023 (AT)


Having gained prominence for her composing and instrumental skills, Kaja Draksler continues to investigate diverse musical situations. Besides her own groups, the Slovenian pianist has integrated herself into other configurations, two of which are highlighted during these live fest8vak sets. When The Hills… is a single improvisation from the Nickelsdorf festival where Draksler played with two of Amsterdam’s most creative players, multi-reedist Ab Baars, ICP Orchestra member and guitarist Terrie Ex. Recorded at the Copenhagen Jazz Festival, Grow features a recent cultivation between the pianist and Portuguese trumpeter Susana Santos Silva, which has been flourishing for about 15 years.

Ken Waxman, Jazz Word, March 08 2023 (EN)


WKCR-FM is Columbia's student-run, non-commercial radio station, serving the New York City area and
			beyond since 1941.

WKCR 89.9FM, March 30 2023 (EN)


Entre la Slovène résidant à Copenhague Kaja Draksler et la Portugaise vivant à Stockholm Susana Santos Silva, le courant passe. Mais nul besoin d’électricité puisque c’est acoustique qu’elles se produisirent au Copenhagen Jazz Festival le 7 juillet 2021.

Luc Bouquet, Jazz in, April 22 2023 (FR)


La pianiste slovène Kaja Draksler et la trompettiste portugaise Susana Santos Silva font partie de ces musiciennes les plus novatrices du jazz européen.

Sergio Liberati, JazzMania, March 08 2023 (FR)


 

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