INTAKT RECORDS REVIEWS

MICHAEL FORMANEK ELUSION QUARTET
AS THINGS DO

Intakt CD 399 / 2023

Cover Web:MICHAEL FORMANEK ELUSION QUARTET
AS THINGS DO
Intakt CD 399 cover Stephen Byram

 

 

As Things Do, the sophomore album of the Elusion Quartet underscores the reputation as a masterful creative bassist and visionary composer of its leader, Michael Formanek. His group is made of excellent improvisers and bandleaders - saxophonist Tony Malaby, pianist Kris Davis and drummer Ches Smith - who commit to Formanek’s ideas across the music with optimal acuity.

Filipe Freitas, Jazztrail, May 17 2023 (EN)


Tweede album van dit op en top New Yorks kwartet rond bassist Michael Formanek met verder nog Tony Malaby, Kris Davis en Ches Smith.

Georges Tonla Briquet, Jazzhalo, May 2023 (DE)


As Things Do (Intakt CD 399) sticht ins Auge mit bemerkenswertem Artwork von Warren Linn, der den manieristischen Maler Franceso de' Rossi, Il
				Salvati (1510-1563) aufs Narrenschiff des Modernisms verfrachtet. Die Musik dazu macht das MICHAEL FORMANEK ELUSION QUARTET,
				hochkarätig besetzt mit Tony Malaby an Tenor- & Sopranosax, Kris Davis an Piano und Ches Smith an Drums & Vibes.

Rigobert Dittmann, Bad Alchemy Newsletter, May 2023 (DE)


Ron Caines/Martin Archer Axis, Marc Ducret, Mark Dresser, 264 Hours of Sleep, Beatings Are in the
			Body and more.

M-xcloud, May 07 2023 (EN)


Dieses Quartett vereint die momentan wohl stärksten Interpreten der Avantgarde im Jazz. Ein kreativer Stoßtrupp, eine provokante Gesellschaft der Erneuerung von Musik: Michael Formanek am Bass, Saxophonist Tony Malaby, Kris Davis am Klavier und Schlagzeuger Ches Smith.

Jörg Konrad, Kultkomplott, June 23 2023 (DE)


Michael Formanek (V.S, 1958) behoort tot de vooraanstaande groep jazzbassisten/componisten in de moderne jazz. Hij begeleidde jazzmusici als Freddie Hubbard, Joe Henderson, Dave Liebman en Fred Hersch e.v.a. In 1990 verscheen zijn eerste album onder eigen naam, hij werkte vaak samen met een ander fenomeen uit de free jazz Tim Berne.

Jan van Leersum, Rootstime, May 01 2023 (DE)


Not easy, following Michael Formanek’s last longtime quartet, where he, Craig Taborn and Gerald Cleaver sailed through intricate metrical schemes as Tim Berne keened and surged on the rolling sea. One doesn’t often link Berne and Johnny Hodges, but both altos really know how to connect one note to the next, suavely rounding a phrase. The action is a little scrappier in the bassist’s Elusion Quartet on its second album recorded late in 2022. We open (“Bury the Lede”) with a minute-and-a-half full-band held-chord tremble, Tony Malaby using saxophone as a resonating pipe. Later his tenor evokes the anthemic ancestors, as the quartet get within shouting distance of full modal churning – it’s in 4, with what sounds like one splashy chord change per bar. Kris Davis can hammer chrome piano harmony but doesn’t go full fourths-and-fifths McCoy Tyner. Ches Smith’s accents add another polyrhythmic layer, where in such a context another drummer might thrash.

Kevin Whitehead, Pointofdeparture, June 2023 (EN)


Auf seinem zweiten Album mit dem
		Elusion Quartet demonstriert Bassist
		Michael Formanek eine noch breitere
		Palette an Klangfarben als noch aut
		dem Debüt „Time Like This (2018),
		bei dem sich neben dekonstruierten
		Passagen, verqueren Swings und
		impressionistischen Collagen nun
		eine noch stürmischere Unterströ.
		mung breit macht - sie wird gleich
		im einleitenden „,Bury The Lede vor-
		stellig.

Pat Youngspiel, Concerto Magazine, Austria, June 2023 (DE)


Nach 'Time Like This' vor fünf Jahren liegt nun
		das zweite und keinesfalls weniger überzeugen-
		de Album dieses formidable Quartetts vor, das
		uns mit einer aussergewöhnlich reichen Musik
		beglückt. Die acht Songs ergeben in ihrer Unter-
		schiedlichkeit und mit ihrer stilistischen Band-
		breite einen äusserst bunten Strauss mit Blüten,
		deren Farbskalen eine unentrinnbare Anziehungs-
		kraft verströmen.

Steff Rohrbach, Jazz N'More Magazine, Switzerland, June 2023 (DE)


Once again US bassist Michael Formanek proves his fixed star status as instrumentalist, composer and bandleader. With Tony Malaby (ss, ts), Kris Davis (p) and Ches Smith (dr, vib) he defines the state of the art here in the Elusion Quartet. In a seriousness and urgency that has become rare, erratic obstinacy and catchy energetics are reconciled, brittle poetic introversion and free jazz mass are brought under one hat. An album of the year!

Klaus Nüchtern, Falter Nachricht Austria, June 2023 (DE)


Zu Beginn grollt das Quartett, brummt ein wenig. Aber dann führt Formaneks Bass
		eine feine Melodie ein, und Drummer Ches Smith extrahiert einen rhythmisch
		distinkten Puls, Tony Malabys Tenorsax klingt fast lieblich, und Kris Davis zaubert
		klare Akkorde in die Tastatur. Da ist schon viel passiert, und es sind grad einmal
		vier Minuten der aktuellen Intakt-Einspielung des Elusion Quartet vorbei.

Haun, freiStil Magazin, Austria, June 2023 (DE)


Zu Beginn grollt das Quartett, brummt ein wenig. Aber dann führt Formaneks Bass
		eine feine Melodie ein, und Drummer Ches Smith extrahiert einen rhythmisch
		distinkten Puls, Tony Malabys Tenorsax klingt fast lieblich, und Kris Davis zaubert
		klare Akkorde in die Tastatur. Da ist schon viel passiert, und es sind grad einmal
		vier Minuten der aktuellen Intakt-Einspielung des Elusion Quartet vorbei.

Haun, freiStil Magazin, Austria, June 2023 (DE)


Wide Open Spaces hatte er sein
		Debüt als Leader getauft. Mehr
		als dreißig Jahre liegt das zu-
		rück. Der Titel ist ein treffliches
		Motto für das, was Kontrabas-
		sist Michael Formanek bis heute
		vertritt.

Arne Schumacher, Jazzthetik Magazine, July 2023 (DE)


Recommended New Releases, The New York City Jazz Record, June 2023 (EN)

Recommended New Releases, The New York City Jazz Record, June 2023 (EN)


As Things Do feels like flipping between close-ups and wide shots, and experiencing the fun of adapting to the sudden changes in perspective. There’s endless ways to lose yourself in the still images on Michael Formanek’s latest—the sudden divergences of a melodic inspiration, the dextrous modulations in tempo, the sharp cry of instruments set against a backdrop of harmonic cohesion. But it’s when the quartet of double bassist Formanek, saxophonist Tony Malaby, pianist Kris Davis, and drummer-vibraphonist Ches Smith come together in a way that brings the entire picture into focus, revealing the collective totality of their ideas, that delivers the most thrilling moments.

Dave Sumner, Daily Bandcamp, June 13 2023 (EN)


Het Elusion Quartet vormt bassist Formanek met saxofonist Tony Malaby, drummer en vibrafonist Ches Smith en dus met Davis op piano. In 2018 verscheen, eveneens bij Intakt ‘Times Like This’ en onlangs kwam daar ‘As Things Do’ bij. Het begint allemaal spannend chaotisch met een maalstroom aan klanken in ‘Bury the Lede’, waaruit eerst Formanek en dan Malaby zich losmaken, die laatste met een maatgevende solo.

Ben Taffijn, Nieuwe Noten, July 19 2023 (DE)


革新派ベーシストが率いる2018年にアルバム・デビューした“回避四重奏団”5年ぶりの第2作。中~大型編成作の実績もあるフォーマネクにとって、サックス+スリー・リズムで自作曲を演奏する上ではこのカルテットが最もフレキシブルに動けるのではないか。しかも全員が個性的な実力者。テナー&ピアノ・ユニゾン・テーマの④は、マラビーのソロが聴きもの。

Hiroki Sugita, PJ Portrait In Jazz, Aug 04, 2023 (JP)


Spannend und wohltuend Vom Eröffnungsstück mit sei- ner hymnischen Intensität sollte man sich nicht täu- schen lassen. Diese Band bringt noch ganz andere EX- pressionen ins Spiel. Das Album des US-Bassisten und -Komponisten Michael Forma- nek mit Saxer Tony Malaby, Pianistin Kris Davis und Drummer Ches Smith besticht durch sein Spektrum und die herausragenden Interaktio- nen. Zeitgenössischer Jazz ist oft energetisch, aber nicht immer derart spannend und wohltuend.

Pirmin Bossart, Kulturtipp Magazine, Switzerland, Aug 2023 (DE)


Fabuleux Michael Formanek ! Nous connaissons le contrebassiste américain depuis plus de 40 ans, d’abord comme sideman (notamment auprès de gloires comme Chet Baker, Tony Williams, Joe Henderson, Stan Getz ou Freddie Hubbard) et surtout comme auteur de disques innovants et d’une grande originalité.

Sergio Liberati, Jazz Mania, 17 July 2023 (FR)


Ce qui marque d’abord, à l’écoute de ce nouvel album de Michael Formanek, c’est la constance. Le contrebassiste mène depuis des années une barque discrète au premier abord, mais qui s’affirme parmi les mécaniques les plus précises de sa génération. On se souvient qu’en 2019, lorsque Formanek avait présenté son Elusion Quartet, l’impression était à l’exploration de l’infiniment petit ; avec la même équipe, et notamment un Tony Malaby de feu, on perçoit dès « Bury The Lede » que les choses ont grossi : le saxophone est colérique, impétueux, le piano de Kris Davis est une percussion supplémentaire qui vient compléter l’arsenal de Ches Smith. Ce qui est en jeu dans ce As Things Do, c’est une forme d’entropie. De vivacité jamais démentie.

Franpi Barriaux, Citizen Jazz, September 17 2023 (FR)


Secondo lavoro per questo quartet-
		to stellare, a seguire Time Like
		This del 2018.

Nazim Comunale, Blow Up Magazine 302/303, September 2023 Italy (IT)


Ronduit fantastische plaat van bassist Michael Formanek, die in de jaren
		'70 en '80 speelde bij o.m.
		Tony Williams, Stan Getz en Fred Hersch, maar de voorbije decennia is uitge-
		groeid tot een gerespecteerde sideman (bij o.m. Tim Berne, Mary Halvorson en Susan Alcorn) én bandleider in de avant-garde-flank van de moderne jazz. Op dit tweede album van zin Elusion Quartet is hij opnieuw te horen met muzikanten die stuk voor stuk behoren tot de frontlinie van het Amerikaanse avontuur. De muziek swingt (Rewind), zwelt aan tot majestueuze propor-tios (opener Bury The Lede, met een machtig gierende Tony Malaby), verleidt met sensua-liteit (Rockaway Beach) en verklankt unheim-liche dromen (Gone Home, Cracked Bells).

Jazz N' Mo Magazine, Oct 2023 (BE)


Ronduit fantastische plaat van bassist Michael Formanek, die in de jaren
		'70 en '80 speelde bij o.m.
		Tony Williams, Stan Getz en Fred Hersch, maar de voorbije decennia is uitge-
		groeid tot een gerespecteerde sideman (bij o.m. Tim Berne, Mary Halvorson en Susan Alcorn) én bandleider in de avant-garde-flank van de moderne jazz. Op dit tweede album van zin Elusion Quartet is hij opnieuw te horen met muzikanten die stuk voor stuk behoren tot de frontlinie van het Amerikaanse avontuur. De muziek swingt (Rewind), zwelt aan tot majestueuze propor-tios (opener Bury The Lede, met een machtig gierende Tony Malaby), verleidt met sensua-liteit (Rockaway Beach) en verklankt unheim-liche dromen (Gone Home, Cracked Bells).

Franck Bergerot, Jazz Magazine France, Oct 2023 (FR)


With his membership of the fine collaborative trio
		Thumbscrew as
		well as string of leader gigs in various configurations for ECM, double bassist Michael Formanek can lay rightful claim to notable status in contemporary
		improvised music. He has long made music in which form is strongly defined without
		confining his bands and this new offering by his Elusion Quartet, a supergroup of sorts, given that each member is also a well established composer-leader, builds strongly on its impressive 2018 debut Time Like This.

Kevin Le Gendre, Jazzwise Magazine UK, Oct 2023 (EN)


Best of 2023, The New York City Jazz Record, December 2023 USA (EN)

Best of 2023, The New York City Jazz Record, December 2023 USA (EN)


Top Ten Recordings 2023 by Ken Weiss, Cadence Magazine, USA, January 2024 (EN)

Top Ten Recordings 2023 by Ken Weiss, Cadence Magazine, USA, January 2024 (EN)


Saxophonist Tony Malaby has been a hard-hitting presence on the NYC scene for more than a quarter of a century. Although an MVP whose unique sound elevates any bandstand he graces, as shown with the likes of Charlie Haden's Liberation Music Orchestra, Paul Motian's Electric Bebop Band and the Fred Hersch Quintet, he's also an established leader. But while a fearsome improviser whose own albums often swerve to left field, he remains a wholly committed interpreter of other people's concepts, as he shows on the three dates here.

John Sharpe, The New York City Jazz Record, USA, June 2024 (EN)


 

back to top

HOME

Newsletter in English | Newsletter in German

Intakt Records Facebook icon

Digital Download Store

© 2023 Intakt Records | P.O. Box, 8024 Zürich, Switzerland | intakt@intaktrec.ch | +41 (0) 44 383 82 33