INTAKT RECORDS REVIEWS

Ohad Talmor
Back To The Land

Intakt CD 408 / 2023

Cover Web:Ohad Talmor. Back To The Land. Intakt CD 408

 

Der Tenorsaxer OHAD TALMOR, der sein Spiel gelegentlich mit MiniMoog, Prophet 10 und Programming aufmöbelt, offeriert auf Back to the Land (Intakt CD 408, 2xCD) 'Accords' und
							'Variations' als unerhörte Fundstücke aus dem Nachlass von Ornette Colman.

Rigobert Dittmann, Bad Alchemy Newsletter, October 2023 (DE)


Das Thema Ornette Coleman wird uns wohl noch lange erhalten
						OHAD TALMOR BACK TO THE LAND CHRIS TORDINI-ERIC MePHERSON
						JOEL 801S - 86718 WRELLES - LEO SERREDE - TRINE 939LEY - 883T /988308 - CRESOISE NIBET •

Jazzthing Magazine, October 2023, Germany (DE)


A Brooklyn cosmopolitan uniquely absorbs the legacy of a beloved saxophonist
					It consists of two songs each by Ornette Coleman and Dewey Redman, two of Talmer's
					heroes, as well as variations on excavated songs by the former and his own compositions. It
					has a different feel than just a songbook or a tribute work, and gives the impression that
					many years of research have come to fruition here. Based on the members of his own trio
					and sextet, with unique musicians coming and going, the core elements that form Thalmer's
					musicality, including Lee Konitz, are developed. Don't miss the experimental spirit of the
					Four Sextet, the largest group in this work consisting of seven members.

Hiroki Sugita, Jaz.In Magazine, Japan, Month 2024 (JP)


Tenorsaxofonist/componist Ohad Talmor is een echte cosmopoliet, hij werd geboren in Lyon, komt oorspronkelijk uit Israel, groeide op in Genève en leeft nu in Brooklyn, New York, hij spreekt verschillende talen waaronder jazz. Hij studeerde klassieke piano aan het Conservatoire Populaire de Genève, hij kan componeren voor symfonie orkesten en hij kan dirigeren, maar hij koos voor de saxofoon en de jazz. De saxofoon ontdekte hij op de highschool in Florida (!).

Jan van Leersum, Roots Time, Nov 01 2023 (DE)


Der Tenorsaxophonist Ohad Talmor hat sich ein umfangreiches Werk vorgenommen, seine Dop-pel-CD umfasst eine intensive Beschäftigung mit den Kompositionen seiner Vorbilder Ornette Coleman und Dewey Redman, teilweise waren die Werke sogar bis dato unreleased. So sind also nicht nur neue Sichtweisen auf die Œuvres zu hören, sondern es gibt auch wirklich Neues zu entdecken. Ohad Talmor spielt sich mit gros-sem, ausdrucksvollem Ton durch die Werke, die er kongenial in verschiedenen Besetzungen vor-trägt. Seine Triobesetzung mit Bassist Chris Tordini und Schlagzeuger Eric McPherson wird durch Gäste erweitert, so kommen Vibraphonist Joel Ross, die Trompeter Shane Endsley und Russ Johnson, Pianist Leo Genovese oder der Harmonikaspieler Gregoire Maret dazu und fügen sich wunderbar in das Bandgefüge ein. Auf der zweiten CD wird die Band zudem um Moog und Sound Programming ausgedehnt, die künstlichen Sounds passen sich jedoch wunderbar in den akustischen Grundsound ein. Anspieltipps sind Dewey Redmans

Angela Ballhorn, Jazz N'More Magazine, Switzerland, January 2024 (DE)


Load 'em up and play 'em. That's kind of how it's going these days, with so many interesting new recordings making their way to the show. Ohad Talmor's Ornette Coleman-inspired Back To The Land is already showing up on best-of-lists. He came across some unreleased rehearsal recordings by Ornette & Lee Konitz in Konitz's apartment after he passed awsy, and that's the music that is the basis of his new album. (Note: release date of the Talmor release is pending.) Myra Melford's Fire & Water Quintet drew considerable praise for their debut album last year, and their second, Hear The Light Singing, might be even better. Saxophonist/poet Roy Nathanson's 82 Days recreates some of the music he played from his balcony for 82 straight days of pandemic lock-down, while Slovenian pianist Miha Gantar returns with another 5-cd release for Clean Feed, less than a year before an earlier 5-disc release. There's also new music from Norwegian quartet I.P.A., Peter Brötzmann with drummer Sabu Toyozumi, Cene Resnik & the Acamar Trio from Slovenia, and more and more. Don't sleep on this edition of One Man's Jazz.

Maurice Hogue | One Man's Jazz, All About Jazz, November 20 2023 (EN)


Eine bemerkenswerte Doppel-CD hat Tenorsaxofonist Ohad Talmor bei Intakt herausgebracht. Talmor begibt sich auf die Spuren zweier von ihm hochverehrten Meister, Ornette Coleman und Dewey Redman. Vor allem Colemans Stücke sind spannend, weil sie noch nie veröffentlicht wurden, sondern aus dem Nachlass von Lee Konitz stammen. Talmor hat fantasievolle Variationen davon verfasst und sie mit einem Weltklasse-Ensemble eingespielt. Talmor, Bassist Chris Tordini und Drummer Eric McPherson sind fast immer dabei, fallweise beteiligen sich unter anderem der Vibrafonist Joel Ross, die Pianisten David Virelles und Leo Genovese oder Trompeter Shane Endsley.

Felix Hauptmann, freiStil Magazin, January 2024 (AT)


Eine bemerkenswerte Doppel-CD hat Tenorsaxofonist Ohad Talmor bei Intakt herausgebracht. Talmor begibt sich auf die Spuren zweier von ihm hochverehrten Meister, Ornette Coleman und Dewey Redman. Vor allem Colemans Stücke sind spannend, weil sie noch nie veröffentlicht wurden, sondern aus dem Nachlass von Lee Konitz stammen. Talmor hat fantasievolle Variationen davon verfasst und sie mit einem Weltklasse-Ensemble eingespielt. Talmor, Bassist Chris Tordini und Drummer Eric McPherson sind fast immer dabei, fallweise beteiligen sich unter anderem der Vibrafonist Joel Ross, die Pianisten David Virelles und Leo Genovese oder Trompeter Shane Endsley.

Wolfgang Gratzer, Jazz Podium Magazine, April 2024 (DE)


Back to the Land chronicles a journey into a rare fortune. American tenor sax player-composer-educator Ohad Talmor (and drummer George Schuller) discovered three DAT tapes in the personal collection of his mentor, the late sax legend Lee Konitz, a dear friend and father figure for Tlamor for over 30 years. These tapes documented rehearsals at Ornette Coleman’s loft in May 1998, with like-minded legends – double bass player Charlie Haden and drummer Billy Higgins, playing new music that Ornette had just written for an upcoming concert at the Umbria Jazz Festival. You could hear the three musicians playing, stopping, and talking about women and reeds. This trio played Coleman’s new music only at the Umbria Jazz Festival, and none of these new compositions was published.

Jan Granlie, Salt peanuts, September 23 2024 (EN)


Der Tenorsaxophonist Ohad Talmor überrascht uns immer wieder. Auf seinem jüngsten Doppelalbum geht der Weltbürger, der 1970 als Israeli in Lyon geboren wurde, in Genf aufwuchs und seit 1995 in New York lebt, von bisher unveröffentlichten Kompositionen Ornette Colemans aus. Sie fanden sich auf drei Bändern mit Probeaufnahmen von Coleman mit Lee Konitz. Die beiden Giganten spielten die Stücke dann im Sommer 1998 auf Tournee in Europa; danach gerieten sie in Vergessenheit. Coleman starb 2015, Konitz 2020.

Manfred Papst, Jazz Podium Magazine, October 2024 (DE)


Radio France, September 27, 2024 (FR)


It’s not uncommon for us to receive numerous requests to cover new album releases. However, the story behind Ohad Talmor’s latest project, “Back to the Land,” releasing on Intakt Records this Friday, is particularly compelling. Despite a year-long delay due to licensing issues and the news reaching us too late for a comprehensive review, we felt this release deserved attention. The fascinating backstory of “Back to the Land” makes it a project that’s difficult to overlook, even if we can’t provide our usual in-depth coverage.

Andrew Read, Jazz In Europe, September 27, 2024 (EN)


Znakomity hołd muzyce Ornette’a Collemana składa saksofonista Ohad Talmor. Dwupłytowy album  „Back to the Land “ to popis wirtuozerii muzyków oraz kompozytorskiego talent ojca free-jazzu, Ornette’a Collemana. Program sesji realizowanej w brooklyńskim studio Seed wiosną 2023 obejmował niepublikowane wcześniej kompozycjach Colemana, które odnaleziono mieszkaniu (zmarłego w 2020 roku) Lee Konitza. To były trzy taśmy z nagraniami prób Ornette’a Colemana i Lee Konitza, które nigdy wcześniej nie były publikowane.

Dionizy Piątkowski, Era Jazzu, October 2024 (PL)


Disco dopo disco, l'etichetta svizzera Intakt sta costruendo un catalogo di jazz contemporaneo senza confini diragguarde vole spessore. Le scelteri cadono sia su maestri storici, gente così «fuori moda» da sembrarci ancora più avanti oggi che inpassato, sia su ua ricerca di nuovi talenti, pullulare di energie fresche che meriterebbero ben altraattenzione. Ne segnaliamo due qui.Partiamo da Back to the Land, dellosvizzero-americano Ohad Talmor,eccellente sassofonista e clarinettista,alla testa di un trio di base con ChrisTordini al basso ed Eric McPhersonalla batteria, rafforzato da altri settimusicisti: a lavorare sul canovacciovertiginoso delle composizioni diOrnette Coleman e di DeweyRedman, molte delle quali inedite.Attendetevi idee e sorprese. Sorpresea fiotti anche dal visionario PinkMountain Sagas, trio della magnificavocalist svizzera Sarah Buechi conbasso e chitarra elettrica, e ospiti allafisarmonica diatonica, violino,alphorn, salterio. Trasfigurazionefolk, avant e art rock, jazz apolide,«un ritorno a casa, un tentativo,una tentazione», dice lei, e haragione

Guido Festinese, Alias/il Manifesto, Sept 2024 (IT)


Disco dopo disco, l'etichetta svizzera Intakt sta costruendo un catalogo di jazz contemporaneo senza confini diragguarde vole spessore. Le scelteri cadono sia su maestri storici, gente così «fuori moda» da sembrarci ancora più avanti oggi che inpassato, sia su ua ricerca di nuovi talenti, pullulare di energie fresche che meriterebbero ben altraattenzione. Ne segnaliamo due qui.Partiamo da Back to the Land, dellosvizzero-americano Ohad Talmor,eccellente sassofonista e clarinettista,alla testa di un trio di base con ChrisTordini al basso ed Eric McPhersonalla batteria, rafforzato da altri settimusicisti: a lavorare sul canovacciovertiginoso delle composizioni diOrnette Coleman e di DeweyRedman, molte delle quali inedite.Attendetevi idee e sorprese. Sorpresea fiotti anche dal visionario PinkMountain Sagas, trio della magnificavocalist svizzera Sarah Buechi conbasso e chitarra elettrica, e ospiti allafisarmonica diatonica, violino,alphorn, salterio. Trasfigurazionefolk, avant e art rock, jazz apolide,«un ritorno a casa, un tentativo,una tentazione», dice lei, e haragione

Guido Festinese, Audio Review Magazine, Nov 2024 (IT)


We should be grateful for Ohad Talmor’s wide-ranging curiosity, not only because of the detective work he put into the Ornette Coleman/Lee Konitz recordings, but because of his uniquely varied presentations of these mostly unknown pieces.
														Ohad Talmor, Back to the Land (2 CDs, Intakt Records)
														Born in 1970 and raised in Geneva, the peripatetic saxophonist Ohad Talmor attended high school in the United States and subsequently studied musicology at the University of Geneva. He is best known in this country for his recordings with Steve Swallow and for his many enterprising collaborations with his mentor, Lee Konitz: these include big band arrangements, small groups, and his writing/arranging for the session that became Konitz’s New Nonet. The pair were nothing if not ambitious: I’ve just listened to Lee Konitz and the Axis String Quartet Play French Impressionist Music from the 20th Century. Talmor did the arrangements (and some of the composing) in these treatments of pieces by Debussy, Ravel, and Fauré.
														Konitz was indirectly the inspiration for Talmor’s two-CD collection Back to the Land.

Michael Ullman, The Arts Fuse, November 01 2024 (EN)


Der Genfer Saxophonist und Composer Ohad Talmor lebt und arbeitet seit vielen Jahren in Brooklyn, New York.

Jean-Pierre Schaller, Jazz N'More Magazine, November 01 2024, Switzerland (DE)


Here is a set focusing on great contemporary saxophone players and on jazz projects shaped by a confluence of genres, from Brazilian popular music to flamenco, to classical music.

Ludovico Granvassu, All About Jazz, October 25 2024 (EN)


Here is a set focusing on great contemporary saxophone players and on jazz projects shaped by a confluence of genres, from Brazilian popular music to flamenco, to classical music.

Ludovico Granvassu, All About Jazz, October 25 2024 (EN)


Though unmentioned in the liner notes or anywhere else in the CD package, the core of the repertoire on this album from tenor saxophonist Ohad Talmor comes from his transcriptions of a 1998 Ornette Coleman rehearsal tape with his long-time colleagues Charlie Haden and Billy Higgins, along with fellow altoist Lee Konitz, as they prepared for a single performance later that year at the Umbria Jazz Festival. While the release contains some well-known themes from Coleman and sometime frontline partner Dewey Redman, the bulk of these 24 pieces are variations Talmor created on the tunes on the tape.

Peter Margasak, DownBeat Magazine, USA, January 2025 (EN)


Ohad Talmor “Accords – Quintet Variations On Tune 12” z albumu “Back to the Land” -– Intakt Records

Donos Kulturalny, October 31 2024 (PL)


Der Tenorsaxophonist Ohad Talmor überrascht uns immer wieder. Auf seinem jüngsten Doppelalbum geht der Weltbür-ger, der 1970 als Israeli in Lyon geboren wurde, in Genf aufwuchs und seit 1995 in New York lebt, von bisher unveröffentlichten Kompositionen Or-nette Colemans aus. Sie fanden sich auf drei Bändern mit Probeaufnahmen von Coleman mit Lee Konitz. Die beiden Giganten spielten die Stücke dann im Sommer 1998 auf Tournee in Europa; danach gerieten sie in Vergessenheit. Coleman starb 2015, Konitz 2020. Talmor hat die Kompositionen nun transkribiert und um eigene Variationen und Stücke erweitert; hinzu kommen noch «Mushi Mushi» und «Dewey's Tune» von Dewey Redman, Talmors Saxofonleh-rer. Colemans Entwürfe trugen noch keine Titel; auch bei Tal-mor haben sie bloß Nummern.

Manfred Papst, Jazz Podium Magazine, Nov 2024 (DE)


 

 

back to top

HOME

Newsletter in English | Newsletter in German

Intakt Records Facebook icon

Digital Download Store

© 2023 Intakt Records | P.O. Box, 8024 Zürich, Switzerland | intakt@intaktrec.ch | +41 (0) 44 383 82 33