INTAKT RECORDS REVIEWS

ANGELIKA NIESCIER – TOMEKA REID – SAVANNAH HARRIS
BEYOND DRAGONS

Intakt CD 412 / 2023

Cover Web:ANGELIKA NIESCIER – TOMEKA REID – SAVANNAH HARRIS: BEYOND DRAGONS Intakt CD 412

 

 


Alors que trop de musiciens actuels “tournent autour du jazz”, comme s’ils n’osaient plus s’y coltiner, Angelika Niescier et ses deux complices l’affrontent à bras le corps. Ce n’est pas facile mais c’est un choix. À l’instar de sa compatriote Ingrid Laubrock, la saxophoniste (alto) allemande s’impose depuis quelques années comme une instrumentiste et une improvisatrice de premier plan.

Jean Buzelin, Culture Jazz, Sept 26 2023 (FR)


On Beyond Dragons, the Cologne based
									saxophonist Angelika Niescier teams
									up
									with
									cellist Tomeka Reid and drummer Savannah
									Harris. The results are exhilarating. Niescier's
									compositions for the trio are strongly
									motivic, but they quickly open into structured
									improvisation, with inspired interplay and
									relentlessly inventive sound making from each
									musician.

Stewart Smith, The Wire Magazine UK, September 2023 (EN)


When the great African American pianist Cecil Taylor spent a month with some of Europe’s most inventive experimenters in Berlin in the summer of 1988, it felt like a free-jazz milestone.

John Fordham, The Guardian, Oct 06 2023 (EN)



Beyond Dragons is like a chase. It exists in a state of perpetual motion, always a bit ephemeral, never revealing all there is. But in no way is this music elusive. It asserts itself at the center of things and makes itself known. Even when alto saxophonist Angelika Niescier, cellist Tomeka Reid, and drummer Savannah Harris reduce the tone to an urgent whisper, the music makes its presence felt.

Dave Sumner, Daily Bandcamp, Oct 13 2023 (EN)


With its boldly exposed structures, rough textures, and load-bearing elements, alto saxophonist Angelika Niescier’s music is like a skyscraper under construction. Nothing is covered up, and you can tell exactly how it fits together. In settings like this, there’s no hiding, so the choice of musicians is key. Niescier has chosen well. Cellist Tomeka Reid has a simpatico orientation towards forms that are complex, yet economical, and her strong classical foundation brings out the music’s chamber dynamics. Savannah Harris treats drumming as a martial art, which is to say that her playing is strategic, disciplined, and quite capable of laying you out.

Bill Meyer, Dustedmagazine, October 20 2023 (DE)


Dass dieses transatlantische Trio nicht bereit ist, Gefangene zu machen, wird schon im Opener „Hic Svnt Dracones“ klar: Über einem von Cello (Tomeka Reid) und Drums (Savannah Harris) durchgehalten peitschenden Puls beweist Angelika Niescier, wie frau mit dem Altsaxofon ackert. Zwischen ruhigeren, klangexplorativ angelegten Stücken schieben sich solche, in denen das glänzend eingespielte Trio hitzige Improvisation mit messerscharfem Drive zu verbinden weiß. Gut so! (Intakt)

Neue Platten, Falter, Nov 24 2023 (DE)


Fans of alto saxophonist Angelika Niescier already know her to be one of the most exciting voices on her instrument—someone who can shift instantly from pensive reveries to tempestuous maelstroms.

Troy Dostert, All About Jazz, October 24 2023 (EN)


Bei einer Kernschmelze entsteht nicht nur etwas Neues, es wird dabei auch ungeahnte Energie freigesetzt. Die Saxophonistin Angelika Niescier ist bekannt dafür, in ihren klar konzipierten Strukturen enorm viel Platz zu lassen, um den Beteiligten akrobatische Freiflüge zu garantieren. Auf
							'Beyond Dragons' sorgt dieser Ausgangspunkt mithilfe von Niesciers Mitstreiterinnen Tomeka Reid und Savannah Harris für die eben erwähnte Kernschmelze. Wie es das Trio schafft, sich unbeirrt auf dieser dynamischen Berg-und-Tal-Fahrt mit voller Kraft vorwärts zu bewegen und dabei mit mikroskopischer Präzision Details herauszuarbeiten, wird wohl ihr Geheimnis blei-ben. Für Hörerinnen und Hörer verhält sich Bey-ond Dragons wie jene Achterbahn, nach deren Ende man gleich nochmals loslegen möchte.

Rudolf Amstutz, Jazz N'More Magazine, Switzerland, Oct 2023 (DE)


When was the last time you bought an album from an artist just starting out? When was the last time you became obsessed with a song by someone you never heard of before? Jeremy Shatan, the omnivorous listener behind AnEarful, will shine a light on a wide variety of music, helping you to find your next favorite, album, artist or song.

Monthly Listening October 2023, Spotify Podcasters, October 2023 (EN)


Beyond Dragons springt einen regelrecht an. Was für eine musikalische Wucht sich hier aufbaut! Mit ihrer extrovertierten Rhythmik, einer aufbrausenden Klangwelt, aber auch kühn strukturiert von ausformulierten thematischen Ideen, befeuern sich Saxofonistin Angelika Niescier, die Cellistin Tomeka Reid sowie die Schlagzeugerin Savannah Harris gegenseitig so sehr, dass die Luft brennt.

Stefan Pieper, Jazzthetik Magazine, October 2023 (DE)


Hiroki Sugita, Jazz Japan Magazine, Nov 2023 (JP)

Hiroki Sugita, Jazz Japan Magazine, Nov 2023 (JP)


A cosmopolitan edition of Mondo Jazz, which brings India, Cape Verde, Canada, Haiti, England, Sicily, Sardinia, the Great American Rivers, California and Germany to your headphones, wherever you might be, through Radio Free Brooklyn's digital transmitter in Bushwick, NY! Let's call it 'jazz without borders!'

Ludovico Granvassu, All About Jazz, October 24 2023 (EN)


Jeder Ton scheint vor gegenseitiger Bereicherung zu bersten. Die kantigen, sich überschla-genden, zugleich messerscharf fokussierten rhythmischen Strukturen wirken wie ein ästhetisches Freiheitsmanifest, derweil Tome-ka Reids Cello in ungeahnten Klangfarben und Frequenzbereichen schillert und leuchtet.

Stefan Pieper, Jazzthetik, November 2023 (DE)


Let's get straight to business. First up, we have Angelika Niescier's brashly experimental trio, who lead us into unchartered territories on Beyond Dragons. Next, a piano trio of a different ilk — this time, the amicable delights of Hayes Street Hart with Bridges. Rob Luft is pulled by the current as he soaks up his castaway blues on Dahab Days, whilst we come across a solo piano performance with a poignant bend from Espen Berg and his The Hamar Concert. Finally, Levon Eskenian & The Gurdjieff Ensemble rouse spirits with the Armenian folk magic of Zartir.

Barney Whittaker, Jazz New Release Round-Up - 24th November 2023, Presto Music, November 24 2023 (EN)


Angelika Niescier, one of the most distinguished voices on the European jazz scene, is here with cellist Tomeka Reid and drummer Savannah Harris to surprise us with every second of this release. It is intense, dramatic, and never predictable; it is extraordinary musicians perfectly playing together as a trio.

Paul Medrano, Best of 2023, bestofjazz.org, November 2023 (EN)


Von 'Hic Svnt Dracones' lassen sich ANGELIKA NESCIER, TOMEKA REID und SAVANNAH HARRIS nicht abschrecken. Im Gegenteil, gefährliche Gefilde und 'Risse' in der Wall of Sound scheinen sie so anzuziehen wie das 'Tannhauser Gate' den Tannhäuser. Entstanden ist Beyond Dragons (Intakt CD 412) in Reids Heimatstadt Chicago, Ausgangspunkt war jedoch das Moers Festival, wo sie 2022 als Composer in Residence Nesciers Bekanntschaft machte. Um schließlich den von deren modularen Morphoismen und ausgetüftelten Rhythmen geprägten Zusammenklang von Cello und Altosax noch mit dem Drumming von Harris festzuklopfen, in 'Oszillating Madness' oder als 'A Dance, to Never End'. Harris, aus Oakland nach New York gekommen, hat mit ihrer jung-dynamischen Afrolook-unterm-Blumentopfhut-Präsenz Anklang bei etwa Peter Evans und Petter Eldh gefunden und leitet ein eigenes Pianotrio mit dem israelischen Bassisten Or Bareket. Hier ist das gleich dreifach angereichert mit 'Femiknowledge', wie Harris einst ihre Kolumne als angehende Journalistin überschrieben hat. Und ergießt sich, von punktierenden Beats und crashenden Trommelwirbeln, insistentem Pizzicato und Coll'arco-Staccato geschoben und mit diskanten Kratzern gewetzt, in liquidem Spitfire, drachenzungigen Trillern und - - - wonniger Daumenlutscherei. Denn Nescier badet in flüssigem Feuer wie andere in flauschigen Decken kuscheln. Überhaupt ist das Daenerys-Trio eines, das sich auch kammermusikalisch im kleinen Schwarzen zeigt und vom Blatt präzise Taktschläge und Synkopen kniffelt. Reid hat sich ja bereits bei Ingrid Laubrocks „The Last Quiet Place“ als quicke Notenleserin gezeigt. Die Musik ist nämlich nicht nur extrem und exklusiv – wie Nescier verspricht – , sondern zugleich exakt, evokativ, elusiv, flatterhaft, ja sogar mystisch. Als Vision von Schönheit und Menschlichkeit, denn I've watched C-beams glitter in the dark near the Tannhäuser Gate. All those... moments... will be lost in time, like... tears... in rain sind die letzten Worte des Replikanten Roy Batty in „Blade Runner“.

Rigobert Dittmann, Bad Alchemy Newsletter, November 2023 (DE)


Angelika Niescier al sax alto, To-meka Reid al violoncello, Savan-nah Harris alla batteria. Un trio tutto al femminile che fa fuoco e fiamme con un disco teso e ispira-to, senza compromessi. Fire music chirurgica e densa di un groove mobile e irrequieto. L'iniziale Hic Sunt Dracones espone già tutta la mercanzia. Grande interplay, scrittura sempre in equilibrio tra ferocia e lirismo, maglie che si allargano e si fanno fitte a seconda del momento. La splendida, tautologica Oscillating Madness, il groove carro armato di Risse, le fratture di Morphoizm, le visioni di Tannhauser
							ot on realme C11 2021
							CAMERARos!

Nazim Comunale, Blow Up Magazine #306, November 2023 Italy (IT)


On Beyond Dragons, the Cologne based saxophonist Angelika Niescier teams up with cellist Tomeka Reid and drummer Savannah Harris. The results are exhilarating. Niescier's compositions for the trio are strongly motivic, but they quickly open into structured improvisation, with inspired interplay and relentlessly inventive sound making from each musician.

Stewart Smith, The Wire Magazine UK, Nov 2023 (EN)


I first heard Polwechsel back in 1997 when John Corbett brought them to Chicago for the inaugural edition of the Empty Bottle Festival of Jazz and Improvised Music. I previewed the performance in the Chicago Reader: I was taken by the music, which didn’t sound like anything else I had heard at that point in my life. I remember the performance was marked by extraordinary stillness, but I hadn’t developed the proper listening skills at that age to fully appreciate what they were doing. I recently revisited the group’s debut album, which was released in 1995 on Random Acoustics—the label run by pianist Georg Gräwe that, in hindsight, helped document a remarkable moment in the development of improvised music. The music still sounds good if less radical than it did the time, a perceptive shift that the group is largely responsible for fostering. The ensemble was founded three decades ago in Vienna by cellist Michael Moser, bassist Werner Dafeldecker, guitarist Burkhand Stangl, and trombonist Radu Malfatti. Only Moser and Dafeldecker remain of those original members, with British saxophonist John Butcher stepping in for Malfatti in 1997, not long after I saw the group in Chicago. Stangl split in 2004, replaced by percussionists Burkhard Beins and Martin Brandlmayr. Butcher left in 2007, leaving the current quartet iteration in place ever since.

Peter Margasak, Nowhere Street, December 04 2023 (EN)


2018 beschäftigte ich mit bereits mit der in Stettin, Polen, geborenen Jazzmusikerin Angelika Niescier, als sie mit dem Bassisten Christopher Tordini und dem Schlagzeuger Tyshawn Sorey The Berlin Concert vorstellte. Nun gibt es eine weitere Trio-Einspielung, nur die Bass-Besetzung wurde durch die Cellistin Tomeka Reid aus Washington, D.C. ersetzt, am Schlagzeug hören wir Savannah Harris aus Kalifornien, ein reines Damen-Trio also.

Wolfgang Giese, Musik an sich, November 2023 (DE)


Angelica Niescier raconte la création de ce trio dans l’entretien qu’elle a accordé à Citizen Jazz et nous pouvons aujourd’hui en découvrir le résultat sur disque. Au côté de la violoncelliste Tomeka Reid et de la batteuse Savannah Harris, elle est une nouvelle fois à la tête d’une configuration qui lui permet de s’exprimer de manière optimale, tant dans son approche de compositrice que dans celle d’instrumentiste.

Nicolas Dourlhès, Citizen Jazz, October 29 2023 (FR)


Angelika Niescier Beyond Dragons Intakt

John Fordham, Jazzwise Magazine, UK December 2023 (EN)


Wat je te horen krijgt, is
							een werveling van klan-ken, expressievlagen, afgewisseld met verstil-ling, ademend in de sax, soms elegisch onder-steund door de cello.

Jazz N' Mo Magazine, December 2023 (BE)


Giovani donne inventano un nuovo jazz.
							G Con Beyond Dragons (Intakt) la sassofoni-
							sta Angelika Niescier, la violoncellista Tomeka Reid e la batterista Savannah Harris non suonano dell'attempato free jazz, come potrebbe pensare l'ascoltatore distratto; la libertà in cui sono immerse è diversa da quella degli anni Sessanta, i colori di mezzo secolo di (altro) jazz libertario non sono stati creati invano.

Claudio Sessa, Corriere della Sera, Italy, Dec 14 2023 (IT)


Beim Bungee-Jumping stürzen sich Wagemutige von einer hohen Plattform kopfüber in die Tiefe. Als Absicherung der nur wenige Sekunden dauernden Grenzerfahrung dient ein elastisches Gummiseil, dessen Länge die Sprungtie-fe bestimmt.

Gerd Fitgen, Fono Forum Magazine, Germany, December 2023 (DE)


Best of 2023, The New York City Jazz Record, December 2023 USA (EN)

Best of 2023, The New York City Jazz Record, December 2023 USA (EN)


Polish-born, Germany-based alto saxophonist
							Angelika Niescier has already made some outstanding
							records—sessions with drummer Tyshawn Sorey and
							pianist Alexander Hawkins spring to mind—but this
							trio outing ranks among her best. Joined by cello
							phenom Tomeka Reid and up-and-coming drummer
							Savannah Harris on a program of seven originals,
							Niescier’s absorbing compositions vary from the
							elegant yet enigmatic to the intricately wild, each
							encouraging sensational extemporized interplay as
							well as top-drawer soloing.

John Sharpe, The New York City Jazz Record, USA, January 2024 (EN)


Polish-born, Germany-based alto saxophonist
							Angelika Niescier has already made some outstanding
							records—sessions with drummer Tyshawn Sorey and
							pianist Alexander Hawkins spring to mind—but this
							trio outing ranks among her best. Joined by cello
							phenom Tomeka Reid and up-and-coming drummer
							Savannah Harris on a program of seven originals,
							Niescier’s absorbing compositions vary from the
							elegant yet enigmatic to the intricately wild, each
							encouraging sensational extemporized interplay as
							well as top-drawer soloing.

John Sharpe's Best Jazz Albums Of 2023, All About Jazz, December 27 2023 (EN)


Let’s indulge in cliché and state that cellist Tomeka Reid has many strings in her bow. Besides an academic career, Chicago-based Reid has worked with multiple advanced musicians in Europe and the US. Recorded less than a month apart, these representative trio sessions find her exhibiting complementary but still distinctive actions. A raspy Free Jazz outing, Beyond Dragons runs through seven compositions by German alto saxophonist Angelica Niescier, who has recorded in duo with Alexander Hawkins, as has Reid. Third player is New York drummer Savannah Harris, who has played with Kris Davis. More playful, Pith is an iteration of drummer Tomas Fujiwara’s 7 Poets Trio with mostly his compositions expanded by Reid and Mexican vibraphonist Patricia Brennan.

Ken Waxman, JazzWord, April 2024 (EN)


Reconnaissons à Angelika Niescier d’indéniables dons de compositrice (complexité assumée avec naturel, fidélité à la trame originelle) et d’instrumentiste  (alto acéré et véloce, toujours au centre de l’action et jamais en panne d’inspiration). Disons pour aller vite que la saxophoniste est une boule d’énergie sans cesse réactivée.

Luc Bouquet, Jazzin, September 12 2023 (FR)


 

 

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