INTAKT
RECORDS
CD-REVIEWS
Elliott Sharp-Christian
Marclay
CHRISTIAN
MARCLAY/ELLIOTT SHARP. HIGH NOON. INTAKT CD 063 This recording
by guitarist/reedist Sharp and truntablist/sampler Marclay is fittingly
titled. It would be a most welcome soundtrack for a spaghetti western,
and titles like «Tin Stars,» «Deadeye,» and
«Ghost Towen» indicate the genre inspired this project.
It's in a constant state of change, with a great variety of stylistic
reference points. «Deadeye» is a pointillistic exercise
that evolves into an abstract bass-and-drum groove with odd-time noise
ostinatos layered on trop. Repeating samples frequently serve as a starting
point for very abstract improvisations containing areas of constant
rhythm, all-out noise, feedback-driven slide guitar and episodes of
dense, unrelenting tension. «Ghost Town» contains some excellent
bass clarinet over a very conventional string sample. This is not easy
listening, but it's recommended to those willing to be challenged.
Gary
Cooper must be spinning in his grave like a turntable. That's because
this duo session by Sharp and Marclay -- named for High Noon, the classic
1952 western in which Cooper starred -- isn't a comfy C&W celebration
but a face-to-face throwdown by the sort of sonic explorers who populated
sci-fi flicks in Cooper's heyday. Worse, not only does Sharp wield an
effects-laden guitar like a mean gunslinger -- he probably couldn't
properly perform "Do Not Forsake Me, Oh My Darlin'" if he wanted to
-- but Marclay also isn't playing Tex Ritter 78s on his machine, but
improvising with it.
Da sage noch einer, das Improvisationsgeflecht
hätte Löcher bekommen. Das Avantgarde-Duett mit dem Pionier
der collagierten 33er-Scheiben, Christian Marclay, und dem Derek-Bailey-Jünger
Elliott Sharp legen da mit Starkstrom und freiflottierender Assoziationsvielfalt
atemberaubenden Einspruch ein. Von abstrakten Kollisionen bis zu mikosekundendauernden
Fragmenten aus Klassik bis Country & Western zerstören die
beiden das musikalische Erinnerungsvermögen. Und verschmelzen die
Sound- und Melodie-Kerne zu einem Gemisch, für das es kein Endlager
gibt.
Sie stehen sich gegenüber,
Auge in Auge, bereit zu ziehen. Äusserste Konzentration, die Sonne
brennt, einer wird fallen. Die Luft knistert, der Sand knirscht, das
faule Holz riecht, der Westen ist weit, Schweiss tropft, Menschen verstecken
sich, der Hut sitz im Nacken, das Holster am Schenkel. Nicht das Gute
sigt; der Sieger ist der Gute. High Noon!
Christian Marclay
è stato il pioniere (è in attività dal '79) e in
alcuni casi il diretto ispiratore dell'attuale compagine di 'DJ d'avanguardia'
che amano misurarsi con il mondo dell'improvvisazione (post)jazzista
(DJ Olive, Tétreault, Erik M, Yoshidhide ecc.) Dopo diversi anni
dedicati alle arti visive, lo svizzero-newyorchese sta tornando semper
più alla musica: il nuovissimo High Noon (Intakt, www.intaktrec.ch)
è un duo con una vecchia conoscenza, Elliott Sharp (al quale
deve il suo esordio discografico, la compilation State of the Union).
La lunga frequentazione paga, e le schegge impazzite dei vinili di Marclay
(memorabile il Braxton triturato di Tin Stars) trovano una coesine pessoché
perfetta con le chitarre quasi psichedeliche (e l'occasionale clarinetto
bass) del secondo.
CD - Féerie chaotiques
High Noon Christian Marclay
& Elliott Sharp (Intakt) Turntable guru Christian Marclay teams with
guitarist Elliott Sharp for a series of works that assault the senses.
SharpÕs EFX and wily electric guitar explorations serve as an amiable
match for MarclayÕs scratch turntables and otherworldly musings as these
two take us to parts unknown. Here life becomes distorted and perhaps
a bit maniacal through the hi-tech applications of this ultra modern
- High Noon -. * * * 1/2 (out of * * * * *)
Den furiosen Clash
von Gitarre, Electronics und Turntables zeitigte die Begegnung der Metropolis-Gunslingers
Elliott Sharp und Christian Marclay mit High Noon (Intakt CD 063). Wie
aus einer Zentrifuge geschleudert prasseln Marclay's Scratches und Loops
in Sharps Saitenschrapnells und Splitter-Splattersounds. Die plunderphonischen
Rikoschetts knallen so dicht ineinander, dass eine infernalische Fusion
zweier Klangströme stattfindet. Das neunminütige 'Ghost Town'
versetzt einen genau ins Schussfeld eines Shoot-outs zwischen Merzbow
und Panacea. Das Ohr kann kaum mehr unterscheiden, was hier der eine
oder der andere tut, kann nur noch staunen, wie souverän die beiden
das selbst geschaffene Chaos bändigen. Soch Massstab setzender,
was sag ich: mit allen Regeln brechender Wildstyle in Fortsetzung von
Marclay's Duett mit Günter Müller und Shapr's Psychoacoustic-Duo
mit Zeena Parkins ist Hirn erfrischend!
Expérimental.
Si l'on accepte l'idée du tourne-disques comme instrument de
musiques (après tout, cela semble de plus en plus le cas), alors
on doit aussi accepter le fait que celui-ci, comme n'importe quel instrument,
puisse être joué en groupe. C'est ce qu'a toujours promu,
souvent contre vents et marées, Christian Marclay, l'un des premiers
DJ à avoir joué des platines hors du contexte du hiphop.
C'était il y a vingt ans à New York et Marclay avait trouvé
dans la scène punk e no-wave (John Zorn, Sonic Youth) ou jazz
(Butch Morris) des partenaires ouverts au dialogue. Aujourd'hui, ave
l'arrivée de nombreux nouveaux adeptes, Marclay retrouve l'envie
de so confronter à d'autres
L'autre album est bien différent,
puisque Marclay y est accompagné par le musicien newyorkais Elliott
Sharp. Davantage improvisé, «High Noon» célèbre
les noces de la platine et de la guitare électriques. Noces?
On devrait plutôt parler de jumelage, tant il est difficile à
l'écoute de savoir d'où proviennent les sons. Un album
plus difficile d'ecoute, mais néanmoins passionnant pour ses
qualités soniques. |