BARRY GUY
LONDON JAZZ COMPOSERS ORCHESTRA

Study II, Stringer

Intakt CD 095

 

STUDY II

Barry Guy - bass, director
Irène Schweizer - piano
Henry Lowther, Marc Charig, Jon Corbett - trumpet
Conrad Bauer, Radu Malfatti, Alan Tomlinson - trombone
Steve Wick - tuba
Trevor Watts, Evan Parker, Simon Picard, Paul Dunmall - reeds
Peter McPhail - reeds/flute
Philipp Wachsmann - violin
Barre Phillips - bass
Paul Lytton - percussion

Recorded February, 2, 1991, Radio Studio DRS, Zürich.
Engineer: Peter Pfister. © Intakt Records, Zürich

 


STRINGER (FOUR PIECES FOR ORCHESTRA)

Kenny Wheeler, Harry Beckett, Dave Spence - trumpet and flugelhorn
Paul Rutherford, Alan Tomlinson, Paul Nieman - trombone
Melvin Poore - tuba
Trevor Watts, Evan Parker, Peter Brötzmann Larry Stabbins, Tony Coe - saxophone and clarinet
Philipp Wachsmann - violin
Howard Riley - piano
Tony Oxley, John Stevens - percussion
Barry Guy, Peter Kowald - bass

Recorded March, 26, 1980 at the Maida Vale Studio, BBC
First Released as FMP LP, 1983 by Jost Gebers
© Intakt Records, Zürich

 

 

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Zwei wichtige Werke von Barry Guy, aufgeführt mit dem London Jazz Composers Orchestra, sind auf dieser CD zu hören. Stringer als Re-Release einer bei FMP erschienenen und
seit vielen Jahren vergriffenen Platte, Study II als Erstveröffentlichung.
«Die Geschichte von Barry Guys Jazz Composers Orchestra beginnt 1970 mit Ode, dem ersten Manifest dieser neuen Art individuellen/kollektiven Zusammenwirkens im Schnittbereich von strukturierender Einflussnahme und improvisatorischer Freiheit/Ausgestaltung. Zehn Jahre nach dem in stilistischer Hinsicht pluralistisch angelegten Anfang entsteht ein Werk, dem gleichfalls signifikante Bedeutung zukommt: Stringer. Das Orchester hat seine Klangsrache gefunden. Die Spieler atmen die neue Freiheit in unterschiedlichen Spielkonstellationen, solistischen Höhenflügen und kollektiver Komplexität.
Von Ode über Stringer bewegen wir uns in einem weiteren Dekaden-Schritt zu Study. Ein Werk, das sich aus der Stille heraus entfaltet und schließlich wieder in dieser versinkt. Man mag Assoziationen zu ethnischen Musikkulturen und zum Musikdenken von John Cage zulassen. Was wirklich geschieht definiert sich durch das Spannungsverhältnis zwischen dem neuen Typ eines Komponisten und den beteiligten Musikern.»
Bert Noglik, Aus den Liner Notes

 

 

The history of Barry Guy's Jazz Composers’ Orchestra begins in 1970 with Ode, the first manifesto of this new way of individual/ collective collaboration at the interface of a structured intervention and the freedom of improvising. Ten years later, after from a stylistic point of view pluralistic beginnings, a work of equal significance has been created: Stringer. The orchestra has found its language, The musicians breathe the newly gained freedom in different playing combinations of solo high points and collective complexity.
From Ode through Stringer we move on to Study in another ten year leap. Even less than before, Barry Guy measures himself against historic forms or current conventions. He creates a complex process of events from a simple structure, a work which unfolds out of, and in the end sinks back into, silence. One could make associations with ethnic music cultures and John Cage's idea of music. What really happens is defined by the interrelationship between this new type of composer and the musicians involved.
Bert Noglik, Liner Notes

 

Liner Notes of Bert Noglik: Study II, Stringer

Barry Guy on Intakt Records

 

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