MAYA HOMBURGER - BARRY GUY
TALES OF ENCHANTMENT

 

Maya Homburger Baroque violin
Barry Guy Bass


1 Veni Creator Spiritus (Hymne 9th century and improvisation) 2'02

Barry Guy "Hommage à Max Bill" (2–8)
2 Field on Thirty-Two Parts in Four Colours I 2'27
3 Enclosed Nucleus II 0'34
4 Two Surrounded Squares III 1'30
5 Nine Accentuations IV 0'44
6 Quiet V 1'54
7 Construction in Black VI 1'08
8 Condensation towards Yellow VII 2'20

9 H. I. F. Biber (1644 –1704) Mystery Sonata No 6 "The Agony in the Garden" 7'59
10 György Kurtág "Hommage à J. S. B." 2'25
11 H. I. F. Biber Mystery Sonata No 9 "The Carrying of the Cross" (with introduction and interlude by Barry Guy) 8'04
12 Barry Guy "Going Home" 5'25

Barry Guy "Tales of Enchantment" (13 –19) for Elana Gutmann
13 Promise I 2'55
14 La Bella Fortuna II 2'07
15 Proximity III 4'11
16 Reflection IV 2'20
17 Whistling V 1'54
18 Shadow VI 1'05
19 Hero VII 2'25

20 H. I. F. Biber Mystery Sonata No 15 "The Coronation of the Virgin" (Canzona and Sarabanda) 5'04



Recorded by Peter Laenger, December 13 – 15, 2011, Propstei St. Gerold, St. Gerold, Austria.
Recording produced by Peter Laenger and Barry Guy. CD produced by Intakt Records.

Intakt CD 202 / 2012

 

Über mehr als ein Jahrtausend spannen Maya Homburger und Barry Guy einen Bogen von "Veni Creator Spiritus," dem Hymnus aus dem 9. Jahrhundert, den Mahler in seiner epischen 8. Sinfonie verwendete, zu Guys siebenteiligem Tribut an Max Bill, einem Begründer der Konkreten Kunst. Was Homburger und Guy erreichen ist erstaunlich, nahtlos schlagen sie eine Brücke vom ätherischem Loblied auf den Heiligen Geist zu einer lebhaft abstrakten zeitgenössischen Komposition, inspiriert von einem Künstler, der Werke frei von Symbolismus schaffen wollte – und wahren dabei einen ehrfurchtvollen Klang über den gesamten Verlauf.
Diese Wechsel zwischen Vergangenheit und Gegenwart – und zwischen verschiedenen Medien – bleiben der Rahmenhandlung des Albums untergeordnet, nämlich Homburger und Guys anhaltende Erforschung der Dynamik zwischen Komposition und Interpretation, eine Reise für die sie auf einmalige Weise qualifiziert sind. Zusammen haben sie mit den meisten der führenden Ensembles auf dem Gebiet der historischen Aufführungspraxis gearbeitet, was sie zu einer grenzüberschreitenden Sicht bezüglich der An-wendbarkeit barocker Auffassung von Artikulation, Koloratur und Tonsystemen innerhalb der zeitgenössischen Musik geführt hat.

Bill Shoemaker. Aus den Linernotes



Maya Homburger, Barry Guy: Photo: Caroline Forbes

Maya Homburger and Barry Guy span more than a millennium to join "Veni Creator Spiritus," the 9th Century hymn Mahler appropriated for his epic eighth symphony, and Guy's seven-part tribute to Max Bill, a founder of the concrete art and design movement. What Homburger and Guy achieve is rather stunning, as they seamlessly bridge an ethereal paean to the Holy Spirit and a vividly abstract contemporary composition inspired by an artist who sought to create works free of symbolism – and sustain a reverent tone throughout the sequence.
These exchanges between past and present – and between media – are parenthetical to the album's framing tale, Homburger and Guy's ongoing exploration of the dynamism between composition and interpretation, a journey for which they are uniquely credentialed. Between them, they have performed with most of the principal ensembles of the period instrument movement, which led them to outlier views about the applicability of Baroque-era thinking about articulations, colorations, and pitch relationships to contemporary music
. Bill Shoemaker, from the liner notes


Barry Guy on Intakt Records

Maya Homburger on Intakt Records

 

MAILORDER-PRICE:
Schweiz: 30 SFr. plus 3 SFr. Porto
Deutschland/Österreich: 18 Euro plus 3 Euro Porto/Versand
International: VISA / MASTER: 30 SFr. plus 4.50 SFr. Postage
Order adress: Intakt Records, Postfach 468, 8024 Zürich, Fax: 0041-44-383 82 33


Please click here to order

 

Intakt: home