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IRÈNE SCHWEIZER - JÜRG WICKIHALDER

SPRING



Jürg Wickihalder: Soprano- and Tenor Saxophone
Irène Schweizer: Piano


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Intakt CD 234

1. Red Light Crossing Friends Jürg Wickihalder 6:12
2. Rag Irène Schweizer 4:39
3. Köln Jürg Wickihalder 6:40
4. Green Wickihalder/Schweizer 3:08
5. Last Jump Jürg Wickihalder 6:53
6. The Road Wickihalder/Schweizer 3:25
7. White Jürg Wickihalder 6:18
8. Ugly Beauty Thelonious Monk 3:17
9. 6243D Jürg Wickihalder 2:03
10. Trinkle Tinkle Thelonious Monk 2:45
11. Blue Wickihalder/Schweizer 5:18
12. Just a Gigolo Leonello Casucci 2:30

Recorded February 6, 7, 2014, at Loft Köln by Christian Heck. Mixed in May 2014 at Tonart Studio by Jürg Wickihalder and Christian Heck.
Mastered by Andreas Kolinski, jazzmastering.de. Cover art and design: Jonas Schoder.
Liner notes: Bert Noglik. Produced and published by Intakt Records, Patrik Landolt.

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Irène Schweizer, Jürg Wickihalder. Photos: Francesca Pfeffer

 

Unintentionally, spontaneously, amusingly, most Monkish," writes American Jazzcritik Art Lange about the music of Jürg Wickihalder and Irène Schweizer.
After years of cooperation and many duo-concerts Irène Schweizer and Jürg Wickihalder present the first duo-recording – with compositions of Wickihalder, Schweizer and two beautiful pieces of Thelonious Monk. Music with a strong jazz feeling. Firm rhythm and decisive statements.
Bert Noglik writes in the liner notes: "Irène Schweizer raves about the tone Wickihalder achieves on the soprano sax; he calls her "his favourite drummer on the piano" – a fine compliment to a pianist who has demonstrated her affinity with percussionists in a series of duo recordings with drummers.
The pieces Jürg Wickihalder has composed for the duo are perfect for Schweizer. He knows exactly what suits her when. The entire history of jazz plays a role: Lacy, Rollins and Coltrane, Monk, Dollar Brand, Horace Silver and Mal Waldron, even a few particles of Harlem Stride Piano – but all of it filtered, not as direct quotations; they have made it their own: Reflections. Irène Schweizer, who also plays piano in Jürg Wickihalder's European Quartet, is a very sympathetic partner for the saxophonist. Right from the start he had to earn his keep and prove himself; it was not about scoring points. The two have rehearsed together a lot. The fact that we don't always notice this is proof of their mastery. What we do notice is their immense trust in each other. While they hone their craft on Monk, it's always in the knowledge that the crucial spark does not light up in the notes but between them."

 

Spontan, unterhaltsam, sehr Monkisch", beschreibt der amerikanische Jazzkritiker Art Lange die Musik von Jürg Wickihalder und Irène Schweizer. Nach vielen Jahen des Zusammenspiels, einer Veröffentlichung im Quartett, liegt nun die Duo-Platte vor: mit Kompositionen von Jürg Wickihalder, Irène Schweizer und einigen der schönsten Standards von Thelonious Monk.
Bert Noglik schreibt in den Linernotes zur CD: «Irène Schweizer schwärmt vom Sound von Jürg Wickihalders auf dem Sopransaxophon, und er nennt sie seine "Lieblingsschlagzeugerin auf dem Klavier" – ein schönes Kompliment für eine Pianistin, die ihre Affinität zu Schlagzeugern in einer ganzen Serie von Duo-Einspielungen mit Drummern und Perkussionisten unter Beweis gestellt hat.
Was Jürg Wickihalder für das Duo komponiert, scheint der Pianistin auf den Leib geschrieben. Er weiß genau, wann und wie sie sich wohl fühlt. Die ganze Jazzgeschichte spielt hinein. Lacy, Rollins und Coltrane, Monk, Dollar Brand, Horace Silver und Mal Waldron, sogar noch ein paar Partikel vom Harlem Stride Piano – aber alles gefiltert, nicht als direktes Zitat, sondern zu eigen gemacht. Reflections.
Irène Schweizer, die auch im Jürg Wickihalder European Quartet die Position am Piano einnimmt, ist dem Saxophonisten eine freundlich zugeneigte Partnerin. Was man spürt, ist ein großartiges Vertrauen ineinander. Wenn sie ihr Handwerk an Monk schleifen, dann immer in dem Bewusstsein, dass das Wesentliche nicht in, sondern zwischen den Noten aufblitzt.»


Schweizer-Wickihalder, 2014. Photo: Timo Ullmann.

 

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