INTAKT RECORDS – CD-REVIEWS
FRIEDLI - STREIFF - SCHLEGEL - ULRICH
Objets Trouvés. Fragile. Intakt CD 102

 

 

Schon der Name der Band ist programmatisch: die vier Musikerlnnen hätten sich ja auch Gabriela Friedli Quartett nennen können, ohne damit allerdings das Prinzip ihrer musikalischen Herangehensweise zu treffen. Der Begriff "Objets trouvés" bedeutet in etwa "Dinge des Alltags" und hat in der Kunst des frühen 20. Jahrhunderts, etwa bei Marcel Duchamp, eine wichtige Rolle gespielt. Duchamp erhob alltägliche Gebrauchsgegenstände zu Kunstwerken, indem er sie in einen neuen Kontext stellte, objets trouvés, das Quartett mit Co Streiff (sax), Gabriela Friedli (p), Jan Schlegel (eb) und Dieter Ulrich (dr), arbeitet mit Themenfragmenten, Akkordfolgen oder komplexen rhythmischen Mustern, die allesamt von Friedli stammen und dann bei jedem Konzert (und selbstverständlich auch bei dieser Studioaufnahme) in neue musikalische Zusammenhänge gebracht werden. Ein spannendes Unterfangen, in dem Komposition und Improvisation einander innig durchdringen.
schu, Concerto, Österreich, Oktober/November 2005

 


Neue Impulse vermittelt Intakt mit der akustischen Abbildung dieses grossartigen Quartetts: die vier Kompositionen von Pianistin Gabriela Friedli stehen unter einer seltsam gelösten Spannung, die nur wirklich erfahrene SpielerInnen hinbekommen. Co Streiff spitz-weiches Sax, die fordernde, aber gelassene Rythmik Dieter Ulrichs und der sanft-drückende Bass Jan Schlegels verschaffen den Stücken eine sagenhafte Präsenz.
Honker, Terz, 11/2005, Deutschland

 


On the surface, the instrumentation of the Swiss quartet Objets Trouvés appears to follow the conventional schematic of a saxophonist backed by a piano-led rhythm section. The group's music, made up of ambitious sectional suites governed largely by collective improvisation, proves conclusively otherwise. Pianist Gabriela Friedli provides the composed material that serves as periodic thematic signposts, but it’s up to the band as a whole to determine its minute-by-minute trajectory on the fly.
The meterical ingenuity of drummer Dieter Ulrich and the harmonic facility of electric bassist Jan Schlegel are integral to these transitions. Irregular time signatures abound, and it’s largely up to this pair to preserve the group’s well-greased equilibrium during each shift of the gears. Schlegel’s amplified strings diminish their tonal clarity to a minor degree, but the tradeoff comes with a bulbous breadth and buoyancy that adds delicious girth to the more groove-oriented segments of the program.
True to the standard roles of their instruments, Co Strief and Gabriela Friedli serve as the quartet’s melodic principals. But that’s not to suggest that their contributions follow predictable tracts. Strief’s tone on both straight and curved horn emphasizes an aerated dryness, more in common with the inflections of Konitz or Desmond than the shrill coarseness associated with many freer players. Friedli’s allegiances are also attuned to the more mellifluous end of the spectrum, though both players can kick up quite a tempest when the mood suits them, as on the friendly fracas that dominates much of “Avra-Vellum.” Strief even hints at a subtle Evan Parker influence during a circular breathing workout on the closing “Lucullus-Ursa Maj” in league with Schlegel’s pitch-bending bass.
Plenty of opportunities arise over the four lengthy tracks for the four players to parse off into fertile subgroups. The opener “Pugglig” commences with a loping drums, bass, and alto vamp and segues into a full quartet romp. Toward the close, it’s Strief’s Lacy-style straight horn in brief tandem with Ulrich’s gently thwacking brushes. “Kulan” rolls out on a vaguely North African rhythm, Ulrich’s brushes signaling a supple syncopated beat and Schlegel plugging the gaps with a pudgy percolating bass line. Streif’s horn floats above as Friedli sculpts grand, effulgent chords that segue into the slowly smoldering ruminations of “No Way Out.” Dense, swirling variations on the “Kulan” motif supply slippery resolution.
Other segments pair Strief’s soprano with Schlegel’s febrile bass or Friedli’s keys with the clip-clop rhythms of Ulrich to fine effect. In all cases the players approach their unions with an abiding appreciation of how their interplay fits into the umbrella whole. At just under an hour in length, the set goes by surprisingly fast. The more melodic and disciplined leanings of the quartet may not appeal as much to listeners who like their free jazz consistently stentorian and aggressive, but those with ears open to more tempered and elegant forms will uncover much to enjoy here.
Derek Taylor, All About Jazz, Dezember 2005, USA

 

 

Die Zürcher Pianistin Gabriela Friedli hat sich in Impro-Projekten einen Namen als eigenständige Musikerin erspielt. Für ihr Quartett Objets trouvés hat sie Kurzkompositionen geschrieben, die sie in den kollektiven Improvisationsschredder wirft. Als Resultat sind auf «Fragile» vier organisch entstandene Suiten zu hören, die von Co Streiff (Sax), Jan Schlegel (E-Bass) und Dieter Ulrich (Drums) ebenso geprägt sind wie von Leaderin Friedli.
Frank von Niederhäusern, Radiomagazin, Zürich, 50/05

 

 

The members of this finely tuned quartet play 'lost and found' with pre-designed themes amid long stretches of group improvisation. But it's hard to tell which is which. As pianist Gabriela Friedii elaborates on small motifs and builds coherent long form structures, saxophonist Co Streiff insinuates melodies with cool, fluid phrasing and an occasional hint of whimsy she's more vocal on soprano, more distinctive on alto saxophone. The rhythm section of electric bassist Jan Schlegel and drummer Dieter Uirich invents patterns and rides irregular metres designed to realign relationships and redirect the flow of material. An uncomfortable tension emerges when the group get locked into particularly stiff rhythms, but Friedi's compositional bent eventually finds ways to extricate them from dead ends. Their interaction may appear fragile, but it's actually as tough as steel wool.
Art Lange, THE WIRE, London, December 2005

 

 

 

Frische Musik
Vier Musiker animieren sich zu forschen Höhenflügen, verschränken präzise Motiv-Variationen und freies Ausschweifen, bringen das Ungerade und Komplexe ins Fliessen: Das Zürcher Quartett Objets Trouvés, kompositorisch geprägt von der Pianistin Gabriela Friedli, hat mit «Fragile» eine solide und zeitlose CD vorgelegt, an welcher neben Friedli Co Streiff (sax), Jan Schlegel (b) und Dieter Ulrich (dr) beteiligt sind. Die Musik enthält nichts Modisches und Aufgesetztes, sondern fokussiert sich auf die alten Gesetze von Struktur und Freiheit. Schön und ergiebig.
Pirmin Bosshart, Luzerner Zeitung, 2005

 

 

Comme l’affirme Tom Varner dans les liner notes, Objets trouvés n’est pas le quartet de Gabriela Friedli mais une formation autonome utilisant les compositions de la pianiste pour enrichir l’improvisation. Parfois simples articulations, parfois matériaux primitifs et nécessaires, les mélodies et autres astuces rythmiques de la pianiste ne sont en aucun cas un frein à l’expression de chacun et chacune, mais au contraire, lient la musique d’une densité forte et collective. Blocs mouvants, dérivants ou stoppés nets, les passages en trio piano – basse – batterie, à force de ténacité obsessionnelle, sont admirables de force et de densité. Un disque fourmillant d’idées, de géométries mouvementées.
Improjazz, France, 12/05

 

Strenge Komposition oder freie Improvisation? Für Gabriela Friedli (Piano), Co Streiff (Saxofone), Jan Schlegel (E-Bass) und Dieter Ulrich (Schlagzeug) heisst die Antwort «und». In ihrem Quartett Objets trouvés spielen sie Kompositionen von Friedli, lassen diese in Improvisationen münden, um daraus neuerdings in vorgedachte Bahnen zurückzukehren. Das Wechselspiel, klingendes Kaleidoskop, gehört zum Spannendsten, was die heimische Jazzszene derzeit zu bieten hat.
H.P.Vetsch, Schweizer Illustrierte, Dezember, 05

 

 

Weaving a musical tapestry using improvised threads to envelop written material is hardly a new venture; after all, the process has been present since the creation of this music. That being said, the resulting picture isn’t always a cohesive whole, proving just how difficult it is to pull it off with success. Enter the Swiss quartet Objets Trouvés, consisting of some of Zurich’s sharpest talents: pianist Gabriela Friedl, saxophonist Co Streiff, electric bassist Jan Schlegel, and drummer Dieter Ulrich.
The sum is a potent example of an attuned unit that is able to switch gears easily, often making improvisatory moments sound codified and vice versa. Friedl, the creator of each blueprint, has concocted suite-like pieces consisting of multiple sections that make the most of her gallant lines, Streiff’s soprano and alto traces, Schlegel’s cunningness, and Ulrich’s resilience. As for the rhythm team, they are impeccable, knocking out and creating reams of odd-meter flavor or colorizing the outer lines of the group sound.
The complete package consists of four collections that contain aligned grooves, whispering introspection, and spirited celebrations. The initial movement commences with “Puggling”, as Schlegel and Ulrich lay down a fluid groove, over which Friedl soon joins as Streiff’s Konitz-like alto darts amidst the rumblings, breaking down into a smattering of shapes. The quartet concludes with the terse, jazz-influenced “Fledged”, with Streiff’s Lacy-like soprano coaxing smoke. The second suite, the record’s lengthiest, begins with Streiff’s alto cry on “Kulan” before team Schlegel/Ulrich picks up the vamp as Friedl’s stark chordal romp dissolves and the off-kilter swing of “No Way Out” emerges. “Kulan” makes a return appearance after a lively Ulrich solo that inspires a spirited call and response from Friedl and Streiff.
The fluid bounce of “Avra” kicks off the third piece, a rollicking excursion that presents Streiff’s searching alto and a flurry of Friedl’s barefisted notes before launching into a simpatico theme with Streiff’s sensitive horn shades on “Velum”. Taking a circular-breathing position, Streiff conjures up the ghost of Evan Parker for a split second on “Lucullus” before the group breaks into an odd-meter ride, with Friedl’s riveting note clumps soaring amidst Schlegel’s bubbly bass. The concluding notes ring out on “Ursa Maj”, a showpiece for Streiff’s liquid soprano.
What this group achieves isn’t revolutionary, but it is powerful nonetheless—a keen continuity between musical personalities with plenty of room for individual elements amidst a constantly shifting terrain. Indeed, there is plenty to savor here and that goes for the rest of the Swiss scene as well.
Jay Collins, Onefinalnote, 19 December 2005

Sometimes I think about the distance that passes between two different meanings of the word "mainstream": the one that refers to those characteristics that are "objectively" an accepted part of any given musical idiom, the other the one that refers to what mass audiences really consider as something they are prepared to like. And those two can differ quite dramatically! A good example of this being this CD: on one hand, quite easy to grasp, absolutely not too hard on the ear, well played, well recorded; but too subtle, I suspect, too distant from the usual theme-solo-solo-theme framework, too devoid of those cheap showy tricks which many times are the real reason for a successful release.
Objets Trouvés is the name of a well-rehearsed quartet. Nimble pianist Gabriela Friedli is also the writer of those melodic/thematic fragments that pop up once in a while, not necessarily exactly where one would expect them to be. Co Streif, whom I remember as a young sax player from about fifteen years ago, is the appropriate performer on alto and soprano saxophone; while on the former instrument she sometimes sounds as a strange mix of Paul Desmond and Elton Dean, on the latter she manages to bring to the mind both Evan Parker and Steve Lacy (not at the same time!). Good drums by Dieter Ulrich. In my opinion the sound of the electric bass played by Jan Schlegel has a bit too much compression, which makes for two decidedly unpleasant consequences: first, which notes are being played is sometimes not that easy to understand; then, everything is OK when Ulrich is on cymbals (which fortunately happens quite often), but when he plays the drums some frequencies clash.
There are four long tracks, sometimes sounding like a suite. Once in a while one detects some echoes of Bossa. Nice soprano start à la Lacy, after the piano enters sounding a chord, at the end of Pugglig - Fledged (at about 13' 11"). It's also quite peculiar to notice that a "percussive" soprano à la Parker morphs into a clear singing à la Lacy during the first part of Lucullus - Ursa Maj (at about 2' 39"). Nice thought: not once I looked at my watch while listening to this album.
Beppe Colli, CloudsandClocks.net / Jan. 25, 2006


 

Un quartet surprenant d'une nouveauté très fraîche. Comprenant Gabriela: p, Co Streiff: ass, Jan Schlegel: e-b, Dieter Ulrich: dr. Ils nous interprètent quatre morceaux qui sont, paraît-il, des objets trouvés. En fait il s'agit de compositions de la pianiste, entremêlées d'improvisations, ou, si vous voulez, le contraire. Un travail spontané où la qualité des participants donne à ces interprétations un aspect mélodique très intéressant qui ne peut que séduire. Dialogue qui induit une grande culture de la part de ces musiciens, ce qui apporte à leur musique une certaine beauté, étrange mais réelle. Une forme de contradiction sans cesse renouvelée où l'aisance est réelle.
Jazz Notes, France, Décembre 2005

 

 

Sous ce nom de groupe se cache un quartette suisse animé par la pianiste Gabriela Friedli dont nous avions saluée "Intervista" en duo avec la tromboniste Priska Walss dans notre no. 100 (mars 2004). Ce nouvel aspect de son travail s'avère tout aussi intéressant et peutêtre encore plus exigeant. Estce parce que ses compositions/propositions s'adressent à une formation instrumentale traditionnelle dans le jazz? Et est-ce parce que le choix de renoncer à l'originalité à tout prix demande une grande lucidité et une égale humilité ? Nous entrerons peut-être avec quelque hésitation dans un parcours musical difficile, rigoureux, parfois souple, étiré, ouvert, parfois heurté, concentré. Mais nous nous rendrons compte bien vite que l'austérité n'est qu'apparente, que la musique progresse en crescendo à l'image du discours pianistique parfaitement maîtrisé et articulé, que la musicalité et la qualité du son de la saxophoniste Co Streiff nous touchent particulièrement et que basse et batterie s'acquittent à merveille d'une partition rythmique complexe. Les quatre musiciens travaillent ensemble depuis 1999, ce qui ajoute à la cohésion et leur permet d'atteindre un niveau de jeu élevé.
Jean Buzelin, Jazzman, Paris, Janvier 2006

 

 

Ergänzend zu den fixierten kurzen, zwischendurch gemeinsam intonierten Themen wirft die Zürcher Pianistin wie beiläufig knappe, fragmentariIsche, motivische oder klangliche Fundstücke in die Musiker-Runde – mal hören, was die KollegInnen damit anfangen, daraus machen, wie sie, inspiriert davon, vielleicht selbst derartige Miniaturen kreieren, verarbeiten, weiterentvvickeln, bis ein spannend fluoreszierendes, dichteres oder durchsichtigeres Geflecht von Skalen, Strukturen, Formen oder auch nur kumulierten Akzenten entsteht, sich festigt, um sich langsam wieder aufzulösen, zu verflüchtigen, in der Erinnerung zu verblassen. Ziel auf dieser Basis sind die intuitiven Spontanimprovisationen frei agierender und reagierender Spieler, die in ihrer manchmal kontrapunktisch anmutenden Linearität an Tristanos berühmtes "Intuition" erinnern. Spannend vor allem, wie sich die wunderbare Saxophonistin Co Streiff hier ausserhalb des gewohnten Umfelds eigener Gruppen artikuliert in leisen, ruhigen wie in expressiven Komplexen eine klare "Sprache" spricht, sich immer wieder sehr kommunikativ mit grossen, weiten Linien ins kollektive Geschehen einmischt oder es z.B. mit der Pianistin zu stellenweise ausdrucksintensiven Dialogen kommen lässt.
Johannes Anders, Jazz 'n' More. Februar 2006

 

 

Es ist paradox! Das Quartett Objets Trouvés der Pianistin Gabriela Friedli und der Saxofonisten Co Streiff bewegt sich in scheinbar konventionellen Bahnen und stellt dennoch die bewährten Muster des Jazz auf den Kopf. Hier reiht sich kein Solo ans andere, sondern oft verzahnt sich das Stegreifspiel auf raffinierte Weise. Spontane Einfälle bewirken einen plötzlichen Richtingswechsel, wobei den Hörerwartungen ein Schnippchen geschlagen wird. Die Musikerinnen verwischen die Linie zwischen ausnotierten und improvisierten Sequenzen, lösen die Strukturen gelegentlich ins Abstrakte auf, um sie danach wieder auf verblüffende Weise zusammenzusetzen. Auch kurze Ausflüge in freies Klangterrain sind nicht Tabu, bevor die Musik wieder in einen federnden Beat übergeht. Produktionen dieser Güteklasse haben der Schweiz den Ruf eingebracht, momentan vielleicht das interessanteste Jazzland Europas zu sein.
Christoph Wagner, Schwarzwälder Bote, 10. Febr. 2006

 

 

Objets trouvés is a Swiss quartet consisting of Gabriela Friedli on piano, Co Streiff on alto and soprano saxophone, Jan Schlegel on e-bass and Dieter Ulrich on drums.Two women and two men unite on four compositions by Friedli.
The musicians skilfully balance control and abandon.The multi-structured pieces run from 10 to 22 minutes, with the band moving seamlessly from raucous improvisations into retrospective, slightly melancholy compositions, from the furious into somewhat quirky. On the first piece,"pugglig - fledged," the piano's initial minimalistic motif meshes with the bass-and-drums groove for several minutes. Then this tight weave begins to unravel, the drums no longer hold rhythm, and the music becomes free and ethereal. Near the end, after about twelve minutes, the musicians return to an entirely different composed theme, relaxed, with Streiff sounding a bit like Steve Lacy.
The other pieces exhibit this same ebb and flow structure. It's a refined and finely nuanced recording, yet it sounds neither fragile, nor has it the radical character of a dadaist found object [objet trouvél, such as the urinal Marcel Duchamp used for an art exhibit. Indeed, the four play so effortlessly, so cleanly, the recording will enthral some, dull others.
BRUCE CARNELE, Coda Magazin, Canada, Jan/Feb 2006

 

 


Wer es immer noch nicht glaubt, dass die Schweiz ein reiches Land, gesegnet mit einer vielseitigen lmprovisationsszene ist, der sollte bei Intakt nicht nur die großen Namen Schweizer, Favre oder inzwischen auch Niggli hören , sondern ein Quartett wie Objets Trouvés, dessen Produkte alles andere als zerbrechlich sind, vielmehr voller Kraft und Bildhaftigkeit. Immer auf der Grenze zwischen Improvisation und Komposition, so dass man als unvorbereiteter Hörer nie weiß, wo das eine anfängt oder das andere aufhört, Grundlage für vier ausgedehnte Suiten, die beherrscht werden von Dieter Ulrichs pulsierendem Rhythmus in guter Schweizer Trommlertradition. Gabriela Friedlis Piano ist nicht nur ausdifferenziert, sondern voller Dynamik, dass einem das Hören und Sehen vergehen kann. Ihre Passagen fangen oft im Nirgendwo an, um dann immer dramatischer zu werden in langen Sentenzen, so als hätte sie von McCoy Tyner in dessen Montreuxauftritten in den 70er Jahren gelernt, als diesen die Schweizer Luft zu seiner legendären"Enlightment suite" inspirierte. Co Streiff kann mit Alt- und Sopransaxophon in diesem Quartett ihre Fabulierkunst so richtig ausleben. Und um all das schafft Jan Schlegels E-Bass ein kontinuierliches Gewebe, um all die fragilen, aber mehr als lebensfähigen Gebilde, Ideen und kraftstrotzenden Klangskulpturen im richtigen Maß zu halten. Kein Wunder, dass Tom Varner, der amerikanische ständige Beobachter der Schweizer Szene, in den Liner Notes sein Erstaunen ausdrückt über diese vier "Grown Ups", die Souveränen, die, wie er schreibt, ein Werk von erstaunlicher Frische und Schönheit geschaffen haben.
Hans-Jürgen von Osterhausen, Jazzpodium 2/2006

 

Seit seinen Anfangstagen lebt der Jazz von der Spannung zwischen den Polen Komposition und Improvisation, wobei kaum je eines der beiden Extreme in Reinkultur anzutreffen ist. Natürlich finden sich auch für diese Regel Ausnahmen, doch kommt selbst der «improvisierteste» Jazz selten ohne strukturelle Vorgaben aus. Die Pianistin und Komponistin Gabriela Friedli macht sich die angesprochene Dialektik zunutze, indem sie «vorgedachte» Elemente in einen leeren Improvisationsraum stellt - und damit verrät, dass sie gleichermassen in zwei Welten zu Hause ist: sowohl im Jazz als auch in der sogenannten «Freien Improvisation», die Anknüpfungspunkte mit der E-Musik besitzt. Mit der Saxofonistin Co Streiff, dem Bassisten jan Schlegel und dem Schlagzeuger Dieter Ulrich hat Gabriela Friedli eine Mitstreiterin und zwei Mitstreiter gefunden, die ihren offenen Ansatz teilen und bereit sind, die von ihr aufgestossenen Improvisationsräume zu erkunden. Das Zürcher Ouartett, das sich den Namen «Objets trouvés» gegeben hat, legt mit «Fragile» ein Album vor, auf dem Friedlis entwurfartige Kompositionen als Angelpunkte für ausgedehnte improvisatorische Exkurse dienen, in denen die gewohnte funktionelle Unterscheidung zwischen Solist und Begleitern aufgehoben wird. Dabei reicht eine kurze Phrase oder ein Groove, um das Geschehen wieder zusammenzuführen. Wenn die Linernotes sagen, dass kein Auftritt des Viergespanns dem anderen gleicht, so glaubt man das ohne weiteres.
Georg Modestin, Cling Klong 55/06, Schweiz

 

Nelle note di copertina Tom Varner chiarisce che «questo non è un MUSICA JAZZ 71 disco del quartetto di Gabriela Friedli. Objets trouvés è un quartetto che suona composizioni o temi o frammenti di temi scritti dalla Friedli, intrecciandoli con l’improvvisazione ». Prendono così forma quattro lunghi brani, «suite spontanee» in cui infinite situazioni, a volte anche contrapposte, si susseguono in maniera sorprendente e sempre leggibile, lasciando che la tensione si contragga e si allenti con rapidità. La solida e comune esperienza rende possibile una narrazione musicale fluida, anche se impegnativa e mai gratuita. Colpiscono l’autorevole, densa concretezza della pianista, la lucidità morbida della sassofonista, la maestria fantasiosa del contributo, non solo ritmico, di Schlegel e Ulrich. Alcuni momenti (per esempio il tema iniziale di Pugglig, con quell’andamento ritmico e la relativa voce sassofonistica della Streiff) possono sembrare una versione più rilassata e naturale di certa musica di Steve Coleman. Non sono comunque che fugaci bagliori, che lasciano subito il posto ad altre idee, contrastate o diafane, ma sempre altrettanto naturali. Un disco forse non indispensabile, ma di grande onestà culturale e partecipazione emotiva, merci che oggi scarseggiano sul mercato.
Farnè, Musica Jazz, Italia, November 2006

To Intakt Website: home