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DIE
ENTTÄUSCHUNG
DIE ENTTÄUSCHUNG 5
Er is tegenwoordig j*zz,
j±zz, j´zz,, j_zz, jfzz enz. (zo veel) maar dit album van
deze Berlijnse bovenste-liga-combo hoort zonder enige twijfel in de
categorie j!zz! En het is ongetwijfeld een uitschieter. Je weet niet
wat je hoort: de muziek heeft iets lichts, ligt goed in het gehoor maar
je zult toch voortdurend je oren rechten, je afvragen: wat is dit …,
ah. is dit … ? Rocket in the Pocket, Rumba Brutal, Tja? Het is
niet Thelonius, niet Ornette, niet Don, niet Booker, niet Eric. Het
lijkt wel alsof ze allemaal iets in Berlijn hebben laten liggen wat
de Enttäuschung nu gevonden heeft (zou het?) – helemaal doorspekt
met märkisch zand. Wie zegt nou wat een meesterwerk is? Fake? Zou
het iets eigens zijn? Bij de Enttäuschung gaat het niet om Täuschung
eerder is het andersommige aan de hand, het beide kanten om haakse.
Wie kan nou zo’n stuk als nummer 13 op het album spelen en het
later de uitermate passende titel Schienenersatzverkehr meegeven? Over
humor in de muzkek gesproken. De Enttäuschung, inmiddels internationaal
vermaard, zijn twee extraordinaire blazers, basklarinetist Rudi Mahall
en trompettist Axel Dörner (als je hun nog niet tegengekomen bent,
wordt het tijd!) met een van de droogste ritme-secties die ik ken: bassist
Jan Roder en drummer Uli Jennessen. Dit album is hun staalkaart, doorwrocht,
mooi, helemaal raak.
Fast möchte ich meinen,
dass Thelonious Monk, den sie anfänglich, d.h. 1995 ff, coverten,
nur eine Maske oder eine Legitimation für DIE ENTTÄUSCHUNG
war, um ihren eigenen Monkismus auszuleben. Bei der 5. Version von Die
Enttäuschung (Intakt CD 166) jagen Rudi Mahall (Bassklarinette),
Axel Dörner (Trompete), Jan Roder (Bass) & Uli Jennessen (Drums)
mit einem 'Nassen Handtuch' einen 'Salty Dog', sie spülen 'Wiener
Schnitzel' mit Flüssigem aus 'Hopfen' nach, tanzen 'Rumba Brutal'
mit einer 'Rocket in the Pocket' und geben sich abgebrüht - 'Tja',
'Tinnef'. Nur der versteckte Winnetou verrät die romantische Seite
dieser Buben, die zeigen, dass man in deutschen Landen keineswegs dazu
gezwungen ist, so deutsch zu sein wie 'Schienenersatzverkehr'. Notfalls
- und der Notfall ist hierzulande geschichtsträchtig - fängt
man sich die Courage und die Elektrizität, um die 'Tu es nicht'-Hürde
zu nehmen, aus der Luft, Luft, die von Negermusik blitzt, die von Freebop
sprüht. Eigensinnig wie Dackel, problembärig wie 'Bruno',
schlagend wie ein Gottesbeweis von Kapielski. Tu's nicht? Erst recht!
Was da zuckt und spritzt sind die quecksilbrigen Quintessenzen von Monk,
Dolphy, Coleman, Haden, Cherry... Ein auf flinke, freche Kürzel
entschlacktes, gesalzen & gepfeffertes Kribbeln, und dann doch auch
unvermutet lyrisch ('Uotenniw', 'Tatsächlich', 'Hopfen'). Mahall
& Döner sind als Doppelspitze unschlagbar, der Corpsgeist der
Vier sucht Seinesgleichen.
Reh-Zensionen, Nummer 65, Deutschland, Herbst 2009
Die homogene Gruppe, die
sich unterwürfig, oder auch andersrum, Die Enttäuschung nennt,
ist seit Jahren zusammen und fleißig auf Tour. Mit diesem neuen
Tonträger hat man zum Intakt-Label in die Schweiz gefunden. Gut
so. Es ist ein, wie immer bei dieser Formation, hintergründiges,
listiges Werk entstanden. Rudi Mahall, mit seinem charakteristischen
Ton an der Bassklarinette, und der quirlige Axel Dörner, der mit
allen musikalischen Wassern gewaschene Träger von braunen Anzügen,
werden von der eingespielten und verschworenen Rhythmusgruppe, mit Jan
Röder am Bass und Uli Jennessen am Schlagzeug, unterstützt.
Wenn die Titel mehr als nur Platzhalter für die Wiederauffindbarkeit
im Verlies der Geschichte sein sollen, dann scheint die Gruppe fast
in Österreich angekommen zu sein. Wie soll man sonst 'Wiener Schnitzel',
'Tinnef', 'Nasses Handtuch', 'Schienenersatzverkehr' oder 'Bruno' harmlos
deuten? Im Midtempobereich werden meist eher melancholische Geschichten
erzählt; Geschichten, die wohl überall auf der Welt passieren
könnten, das ist wohl klar, aber ein bisschen Großstadt brauchen
sie schon als Hintergrund, meine ich. Anspieltipp: das beinahe monkisch
klingende 'Salty Dog'. Elegant. (mitter)
Paul Seralheiro, Sa Scene Musicale, Canada, October 2009
Absolutt ingen skuffelse Bak navnet skjuler fire av
Tysklands aller hippeste jazzmusikanter seg. Trompeteren Axel Dörner,
trommeslageren Uli Jennessen, bassklarinettisten Rudi Mahall og bassisten
Jan Roder har vi blant annet møtt sammen med pianisten Alexander
von Schlippenbach ved flere anledninger her hjemme. Da har det vært
Thelonious Monks musikk som har stått på programmet.
Despite a name that translates
from the German as “The Disappointment,” Die Enttäuschung’s
music is neither sad-sack nor defeatist in design. Fifteen years is
a long time to shoulder a self-inflicted pejorative if the sentiment
behind it isn’t tongue-in-cheek. Over that span, the band has
cemented a durable songbook and performance dynamic that reliably contradicts
their dour title. Recent years have found them straying from the repertory-minded
music typified by their Monk’s Casino collaboration with pianist
Alexander von Schlippenbach (also on Intakt) to a more personalized
slant that references the composer in spirit rather than letter. As
with their last self-titled Intakt release, this latest emphasizes kinetic,
improv-weighted tunes that cater to the strong personalities in the
ensemble.
Free jusque dans
le bop
Eric Mandel, Jazzthetik, Deutschland, Oktober 2009
Ernst Mitter, Freistil, Österreich, Oktober-November 2009
Christian Steulet, Le Courrrier, 10. October, Geneve
Diese Berliner Viererbande
macht seit fast 15 Jahren mit ihrem Free-Bop die Welt unsicher, manche
bezeichnen sie als beste Jazzband der Welt. Nun ja. Lassen wir das mit
den Hierarchien und Listen, nicht wahr. Um im Lokalbild zu bleiben:
diese 14 quecksilbernen Tracks von vier großartigen Musikern und
Individuen sind klar wie Kloßbrühe. Und hey: Nicht von den
Linernotes des ansonsten sehr geschätzten "Jazzprofessors"
Bill Shoemaker abschrecken lassen, (die in keiner Weise eine klare,
direkte und sinnliche Hinführung zur Musik sind). Diese Musik macht
Spaß und ist auch geeignet, die Jugend zu verführen.
Pirmin Bossart, Jazz n' More, Schweiz, November 2009
Cette année à
Berlin, Rudi Mahall (clarinette basse), Axel Dörner (trompette),
Jan Roder (contrebasse) et Uli Jennessen (batterie), se retrouvaient
au sein de Die Enttäuschung, rare projet musical donnant son nom
à chacun de ses enregistrements.
Klaus Hübner, Jazzpodium, Deutschland, Dezember 2009
Bill Meyer, Downbeat, UK, January 2010
Vincent Cotro, Jazzmagazine, France, Décembre 2009
Aldo Del Noce, Suono, Italia, December 2009
Die Enttäuschung is
a Berlin-based quartet consisting of trumpeter Axel Dörner, bass
clarinetist Rudi Mahall, bassist Jan Roder and drummer Uli Jennessen.
They’ve been working together since the 1990s, often devoting
themselves to the repertoire of Thelonious Monk. In fact they’re
so good at Monk repertoire that Alex von Schlippenbach enlisted them
as the rest of the Monk’s Casino quintet, his project to record
and perform Monk’s entire compositional output. Here the members
of the quartet perform their own compositions. Away from Monk material,
the band isn’t particularly Monk-ish (the absence of a piano alone
will do that); instead it’s a free jazz quartet strongly tied
to certain rhythmic and dialogue traditions associated with the first
Ornette Coleman quartets, a bouncing rhythmic exuberance in which kernel
patterns are batted back and forth between drums, bass and horns (if
you were looking for something similar in Monk it would be most apparent
in the early ‘60s quartet that included Charlie Rouse and the
very melodic drummer Frankie Dunlop). Although the individuals don’t
otherwise strongly invoke any members of the classic Coleman bands,
there’s an internal dynamic, a qualitative dimension, a joy and
a playfulness that are uncannily similar, the combination of rhythms
and horn lines at times insistently invoking certain passages from Free
Jazz, a sudden confluence of Don Cherry and Eric Dolphy, say, along
with a matching up of rhythmic patterns from Charlie Haden and Billy
Higgins. It’s a definite tradition and it occasionally surfaces
in the compositions. Dörner’s “Tja” will suggest
the walking-bass-as -melody of Dolphy’s “Hat and Beard”
(itself a Monk tribute), while Mahall’s “Rumba Brutal”
has a Latin tinge distinctly like the one in Coleman’s “Una
Muy Bonita.” The last track, Jennessen’s “Bruno,”
sounds very much like something cooked up by the New York Art Quartet,
another important band in the same tradition. So while Die Enttäuschung
(the name translates as “The Disappointment,” by the way)
can’t be credited with incredible originality, it hardly matters.
They manage to talk among themselves on their own themes in a fluent,
mature idiom as engagingly as one could hope to hear.
For those of you that still
believe that a thorough grounding in traditional technique still matters,
it's worth recalling that the three most highly acclaimed "extended
technique" improv trumpeters of recent times, Axel Dörner,
Greg Kelley and Franz Hautzinger, are just as good at playing straight
(well, nearly straight) as they are at conjuring forth the kind of noises
that would have you barred from polite society or send you racing to
the phone to call the plumber. But of the three, it's Dörner whose
legit work remains closest to jazz, most notably in the quartet Die
Enttäuschung with bass clarinettist Rudi Mahall, bassist Jan Roder
and drummer Uli Jennessen.
Vom Titel her ist die eine
von der anderen CD, die beide in diesem Jahrzehnt beim Zürcher
Intakt-Label erschienen sind, nicht zu unterscheiden. Das Berliner Kollektiv
Die Enttäuschung spielt „Die Enttäuschung“, lediglich
die bunten Cover von Katja Mahall signalisieren Differenz auf den ersten
Blick. Umso erstaunlicher ist nun, dass sowohl die 2006 veröffentlichte
wie auch die neue CD von Die Enttäuschung in der aktuellen Ausgabe
(Januar 2010) des amerikanischen Fachblatts „Down Beat“
mit je 4,5 Sternen bewertet wurden und somit zu den wichtigsten Alben
zählen, die in diesem Jahrzehnt in Sachen Jazz und Improvisation
veröffentlicht wurden. „Die beste Jazzcombo von heute“,
schwärmt „Down Beat“, und man vermutet richtig, dass
es dem Autor schwer fällt, den Bandnamen mit dem unbekannten Umlaut
halbwegs richtig auszusprechen. Bei den Kollektivisten Rudi Mahall,
Axel Dörner, Jan Roder und Uli Jennessen, die mit Alexander von
Schlippenbach und der Drei-CD-Box „Monk´s Casino“
auch einem größeren Publikum bekannt wurden, stehen hochseriöse
und mitreißende Eigenkompositionen im Zentrum, die das mit dem
Bandnamen gegebene Versprechen so gar nicht einlösen wollen. Die
Enttäuschung tritt am 30. und 31. Dezember in der Jazzwerkstatt
in Berlin auf.
Village Voice Jazz Poll Winners, Chicago Reader, USA, DECEMBER 30, 2009
Best Of List, Henning Bolte, Heaven Magazine, Nederland, 2009
Ulrich Steinmetzger, Leipziger Volkszeitung, Deutschland, 8. Januar 2010
Bjarne Soltoøft, Jazznytt, Norway, Nr. 6 / 2009
From " Best
of 2009, Part Four":
An amorphous designation
at best, FreeBop is often used to characterize musicians who work in
a freer idiom but haven’t completely abandoned many of the strictures
of contemporary modern jazz. Berlin-based Die Enttäuschung –
the Disappointment – does this and much more. As its members demonstrate
on this CD, the quartet is versatile enough to meld the explorations
of Free Music, the dense rhythms of Hard Bop and impressive tonal blends
reminiscent of West Coast Jazz. Free Cool anyone?
Short Cuts, Jazzwise, UK, February 2010
Kazue Yokoi, Jazz Tokyo, Japan, Winter 2010 (in japanese)
Martin Woltersdorf, Kölner Stadt-Anzeiger, Deutschland, 26. Februar 2010
Ci vuole una discreta dose
di auto-ironia per varare un quartetto e battezzarlo "la delusione".
L'idea bislacca è venuta a Rudi Mahall, Jan Roder, Axel Dörner
e Uli Jennessen, cotitolari del progetto Die Enttäuschung
(la delusione in tedesco), che giunge al traguardo dell'opera seconda
dopo un esordio del 2007 uscito sempre su Intakt. A quale gioco giocassero
i nostri al momento della scelta del nome non è dato sapere,
quel che è certo è che di delusione non si può
parlare per un disco riuscito e intrigante.
In 2005 Alexander Von Schlippenbach
released Monk’s Casino (Intakt 100) and the set proceeded to climb
to the top of many best of the year lists (including mine). A large
part of what made that remarkable examination of Monk’s entire
oeuvre special was a fine 4tet that accompanied him. On DIE ENTTAUSCHUNG
you can hear that great 4tet, Die Enttauschung, playing their own compositions.
Let’s face it, none of these compositions have the resonance in
a Jazz fan’s ears that the Monk works do, but take that away,
and you have a great recording. Without the piano, the ensemble can’t
help but evoke Ornette Coleman, except that Rudy Mahal is fast becoming
the most distinctive voice on bass clarinet since Dolphy. But this is
really an all-star quartet; every member writes and solos, and the ensemble
is tight. But like the Lacy and Rudd bands that spent so much time on
Monk, Die Enttauschung has benefited from their studies of Thelonious
with von Schlippenbach. The quirky switches of rhythm and the sour minor
second harmonies almost make this a pianoless tribute to Monk. That’s
not a bad thing. Monk Studies are part of what made Lacy and Rudd special.
I think it is happening here again. Check it out! |