INTAKT RECORDS – CD-REVIEWS


TOM RAINEY TRIO FEAT. MARY HALVORSON AND INGRID LAUBROCK
CAMINO CIELO ECHO

Tom Rainey: Drums
Ingrid Laubrock: Saxophone
Mary Halvorson: Guitar

Intakt CD 199 / 2012

 

 

Der Mann an Ingrid Laubrocks Seite gibt im TOM RAINEY TRIO bei "Camino Cielo Echo" (Intakt CD 199) nun selbst den Ton an, auch wenn je 4 der 13 Stücke von Laubrock bzw. der Dritten im Bunde, ihrer Anti-House-Mitbewohnerin Mary Halvorson stammen. Der 1957 in Santa Barbara geborene, schon früh als Ausnahmeerscheinung erkannte Drummer, der seit dem Anschluss an die New Yorker Szene Anfang der 90er seine hintergründige Spur gezogen hat, mit Andy Laster, Mark Helias, Tim Berne, Simon Nabatov, Tony Malaby, in Formationen wie Big Satan, Hardcell und Open Loose und in Sleepthief dann schon mit Laubrock, ist erst 2010 erstmals als Leader in Erscheinung getreten. Pool School (Clean Feed) war zugleich das Debut dieses Trios, das im Zusammenklang von Saxophon und Gitarre gleich als Erstes mal vorschlägt, nicht das Erwartete zu erwarten ('Expectation of Exception'). Die Ausnahme ist die Regel. Im Titelstück und 'Arroyo Burrow' verweist der Drummer, von dessen hängenden Mundwinkeln man sich nicht täuschen lassen sollte, auf seine kalifornische Herkunft. Nicht mit musikalischen Landschaftsbeschreibungen, eher als Niederschlag eines bestimmten Blickes, eines bestimmten Lichtes, in der Sensibilität für Nuancen, im Schimmern von Laubrocks Ton, zu dem Halvorson wie ein Bächlein spru delt. Rainey rollt im einen Moment noch Kieselsteine, um im nächsten in gewagter Eintönigkeit zu stagnieren. Gerade indem die drei Stimmen ein Eigenleben nebeneinander her zu führen scheinen, machen sie das Miteinander komplex, widersprüchlich, lebensecht. 'Mullet Toss' kommt da wie ein Schock, als heftiger Gitarrenausbruch mit bissigem Saxo phon, der aber eine unerwartete Wendung nimmt. Die 6 Min. würden genügen, um Halvorsons Ruf als eine der eigenwilligsten Gitarrenstimmen zu festigen. Zu Laubrocks Ver schmelzung von Verstand und Poesie spielt sie, kapriziös, quecksilbrig, bei 'Fluster' auch furios, den Trickster, der viel zu selten weiblich gedacht wird. Übergangslos wechselt sie zwischen Arpeggios, zickigen Sprüngen und psychedelischen Verformungen. Ob beim gestaltwandlerischen '...Little Miss Strange' sie gemeint ist? Und Laubrock beim rasanten 'Leapfrog'? Rainey hat alle Hände voll zu tun, um ihren verträumten Gesängen - das Titel stück, das er dunkel bepaukt, 'Mental Stencil' und 'June' sind solche Tagträumereien - und ihren Screwballlaunen zu folgen, sie geistesgegenwärtig zu verankern, oder, der Schön heit zuliebe, noch zu animieren. Aber nur so kommt man dem Himmel so nah.
Rigobert Dittmann, Bad Alchemy, BA 72, 2012

 

Perhaps one of the more important drummers in global improvisation circles, Tom Rainey's discography as a sideman, for example, could read like a history of postmodern jazz, spanning conventional and nonconforming practices. He's a fluid drummer who subdivides the rhythmical element into fragments while tap-dancing across the kit, shaded with lyrical qualities and offbeat digressions, as the list goes on. On this trio date, he aligns with cutting-edge artists Mary Halvorson (guitar) and Ingrid Laubrock (saxophones), for a series of loosely designed improvisational jaunts, where space and counter-maneuvers are but a few of many rewarding attributes evidenced throughout.

The trio incorporates several paradigms into the grand schema. In addition, the studio processing helps instill a broad plane as the artists dissect and redesign core themes. Halvorson's distortion techniques and off-the-radar phrasings often generate a reverse-engineering effect, as the lack of a bassist in these instances generate a pristine soundscape where nuances come to light in prominent fashion. But situations come to a head during a few frenzied moments, brimming with angst-ridden breakouts.

Rainey peppers a flirtatious theme on "Mr. and Mrs. Mundane treated with Laubrock's popping notes and Halvorson's sinuous voicings as the band throttles the pitch while Rainey's sweeping grooves help widen the overall outlook. In other spots, the trio morphs patchy storylines with minimalist notions, and venture into ethereal territory during "Strada senza nome." However, it's an album brooding with diametric contrasts, evidenced on the scrappy and zestful, "Leapfrog." They also delve into the avant-rock realm on the bursting "Fluster," via the guitarist's fuzz-toned riffs and Rainey's polyrhythmic flurries.

As anticipated, the musicians keep the listener on the edge via a recurring element of surprise, where no two works sound intimately alike. It's a testament to the art of improvisation conducted by three musicians who possess idiosyncratic voices, armed with boundless creative proclivities. Rating: Five Stars
Glenn Astarita, www.jazzreview.com, 29. Feb. 2012, USA

 

For its second outing, drummer Tom Rainey's trio establishes itself as a commanding representative of the latest direction in pioneering jazz. By creating (more like co-creating) music with two of today's in-demand players—guitarist Mary Halvorson and saxophonist Ingrid Laubrock—Rainey continues his streak of outings with vanguard players.

The drummer has been heard in cutting-edge bands since the 1990s, led by such esteemed avant-garde players as saxophonists Tim Berne and Tony Malaby, guitarists Nels Cline and David Torn, and bassist Mark Helias. But he is also heard in more traditional settings, playing with the likes of pianists Fred Hersch and Kenny Werner.

Camino Cielo Echo follows the trio's debut Pool School (Clean Feed, 2010). What felt like a one-off assembly the first time around, gels here into a solid working ensemble.

The session sprouts in various directions, from the noisy thrashing of punk jazz to the almost ambient explorations of minimalism. Rainey spreads the composing duties between the three, but they seem to write with the same voice in mind.

If sequencing an album is of any import these days, this disc begins with a statement of purpose. "Expectation Of Exception" picks up momentum, with Rainey applying loose- limb drips and drops of drumming while Laubrock and Halvorson exercise their signature sounds. The guitarist winds through varying pitches and runs that are applied against the saxophonist's breathy extended technique. Halvorson can morph her guitar into a sci-fi synthesizer or effortlessly toss off some Derek Bailey scrambled eggs.

Not in the mood for chary music making? The trio tears down the walls on "Mullet Toss," "Two Worlds," and "Fluster"—a thumping kick-drum exercise in shredded guitar and hoots and hollering saxophone. Where the freedom allowed here by Rainey ramps up the energy, it also settles into some very satisfying meditative tracks. The trio's simpatico nature eschews hostility for harmony, creating a new path to group interaction.
Mark Corroto, www.allaboutjazz.com, March 25, 2012

 

Camino Cielo Echo es la continuación de Pool School, el disco con el que el trío de Tom Rainey se estrenaba en Clean Feed en 2010. En esta ocasión si bien el interés de su propuesta no varía, y tampoco la categoría como instrumentistas de sus tres integrantes (la guitarrista Mary Halvorson, la saxofonista Ingrid Laubrock y el propio Rainey en la batería), el material del que parten para para desarrollar su discurso es distinto. Al contrario de lo que sucedía en la primera entrega, construida a partir de las improvisaciones del trío, en Camino Cielo Echo Tom Rainey aporta cinco composiciones, mientras que Halvorson y Laubrock son autoras de cuatro composiciones cada una. Esto no implica un cambio radical en la música. Todo lo contrario, en sus discursos la variedad de ambientes (calmados, tranquilos, abstractos, abrasivos, intensos, e incluso de una preciosa suavidad en el tema que cierra el disco) y el mantenimiento de la tensión musical siguen siendo las marcas de la casa de un gran trío.
Pachi Tapiz, bun.tomajazz.com, 2012/03/09, Spain

 

The Wire, Nr. 4 / 2012, Great Britain

 

 

Tom Rainey hat sich, und er kann sich diese Herausforderung ja wirklich leisten, dieser Trioaufgabe gestellt, besetzt mit zwei eigenwilligen, eigenständigen und hochtalentierten Musikerinnen, die sich auf ‚Camino Cielo Echo‘ auch als Komponistinnen einbringen dürfen. Man hat sich schon aufeinander eingespielt, bereits auf der feinen Laubrock-CD ‚Anti-House‘ gab es dieses Besetzung (mit John Hebert zusätzlich am Bass). Rainey ist der etatmäßige Drummer bei den Projekten der Saxofonistin. Es beginnt mit einer gut abgehangenen Zeitlupenballade, mit interessanten Widerborstigkeiten, setzt sich mit dem schrägen, schrillen und wunderbar lärmenden ‚Mullet Toss‘ fort, bei dem die Laubrock röhren darf, was das Saxofon hergibt, und die Gitarre der Komponistin Halvorson in Rypdal’scher Manier Kontrapunkte setzt, Atmosphäre schafft, eine fragile, beinahe an alte Jazzrock-Zeiten erinnernde Welt generiert. Der Leader setzt den Stücken mit seiner hochkonzentrierten, lakonischen Präzisionsarbeit am Schlagzeug die stets richtige Farbgebung auf. Malt, ohne sich in den Vordergrund zu trommeln, mit stetigen Energieschüben Überschriften an die rissige Wand der Soundmauer. Er ist einer dieser stillen Perkussionskünstler, die eine Band prägen können, ohne dauernd einen Rhythmusfuror veranstalten zu müssen. Paul Lovens, nur der guten Ordnung halber erwähnt, gehört auch in diese Kategorie. Ein sensibles Miteinander entsteht dabei, ein drängendes Fortschreiben einer bedeutenden Sache, ohne sich selbst dabei allzu wichtig zu nehmen. Einer der Höhepunkte dieser sehr schönen CD ist der Take von Ingrid Laubrock, ‚Arrow Burrow‘. Wie sich da die Gitarre behutsam ins Stück schleicht, die Laubrock am Saxofon antwortet und dann Rainey in rasselnder Selbstverständlichkeit die Ausflügler auf einen gemeinsamen Weg zusammenführt, ist einfach hörenswert. Anhören, staunen, weitersagen!
mitter, Freistil, Österreich, April 2012


Dans une veine "expérimentale" voisine, ce disque du trio de Tom Rainey, percussionniste très en vue, apparaît plus difficile d'accès. La musique jouée, plus heurtée, ne fait pas preuve d'amabilité ni de condescendance, ce qui est tout à son honneur, mais a du mal à s'échapper d'une certaine austérité cérébrale, semblant hésiter entre l'improvisation libre retenue, et une recherche de (dé)construction post-mélodique que l'auditeur a un peu de mal à suivre tant les phrases sont étirées et les tempos aléatoires. Cela dit, au-delà d'une certaine froideur due pour une large part à l'exigence de la musique produite — la barre est placée très haut —, force est de reconnaître la qualité d'un trio tout en tension et en gravité. Auprès de Rainey, ses deux compagnes Mary Halvorson à la guitare (présentée ce mois-ci dans Jazz Mag/Man), et Ingrid Laubrock aux saxophones, sont assez impressionnantes.
Par Jean Buzelin, Cultur Jazz, France, 30 mars 2012

 

Tom Rainey's trio with Ingrid Laubrock and Mary Halvorson is very much an integrated ensemble. Laubrock is a saxophonist of unusual textural sensitivity and intellectual savvy, who can summon up proper deposits of abandon, knowing restraint and sly references to jazz' past in the midst of her purely improvisational explorations. Halvorson, one of the important "avant-jazz" guitarists of her generation, takes the abstracting and deconstructionist influence and has come up with her own way of melding that freestyling painterliness with shards of line and sonics. Together, they make a refreshing new and not-sentimental kind of beautiful music.
Statement of Andrew Tulloc, mastering engineer

 

Tom Rainey is een van de boeiendste drummers van de jazzscene. Hij raakte bekend in het trio van pianist Kenny Werner maar heeft sindsdien véél avontuurlijkere paden bewandeld. Rainey speelt op ontelbare projecten op avant-gardelabels zoals het Portugese Clean Feed of het Zwitserse Intakt. Pas zeer recent is hij ook onder eigen naam beginnen cd's opnemen. Met saxofoniste (en echtgenote) Ingrid Laubrock en gitariste Mary Halvorson heeft hij een stevig trio dat uitblinkt in gedurfde, zeer vrije jazz. Rainey pende zelf vijf stukken, Halvorson en Laubrock brachten er elk vier mee. Gitariste Halvorson heeft aan de zijde van Anthony Braxton rustig aan een eigen, zeer herkenbare stijl gewerkt, met een wat meta- lige gitaarklank. En de Duitse In- grid Laubrock, die lang in Londen woonde, mag dan op de Britse scene enige bekendheid hebben verworven met Zuid-Amerikaans getinte jazz, hier lijkt ze wel een enthousiaste leerlinge van Coltrane en bij momenten zelfs Albert Ayler.
Rainey is een virtuoze drummer – luister maar eens maar zijn werk bij Tim Berne en Mark Helias. Hier is hij vooral de motor achter de interactie tussen Laubrock en Halvorson.
Peter De Backer, Jazzmozaïek, Nr. 1/2012, Belgium

 

If one of the prime goals of a leader is to explore new territories while inspiring excellent performance, then drummer Tom Rainey has hit the jackpot. Even though the 13 tracks on his sophomore leadership effort are attributed between the cast, they retain the freshness of improvisations due to their wild unpredictability. That same adventurous ethos also pervaded the trio's justly lauded debut Pool School (Clean Feed, 2010).
While a running time of over 70 minutes may be thought generous, in fact the time is well spent as the sheer variety and boldness of approaches adopted almost overwhelms. Lightning fast changes of direction betoken near telepathic understanding and lead to multi-sectioned cuts: rarely does a piece finish in the same zip code as where it started out.
Rainey demonstrates a highly attuned sense of dynamics as he co-opts unusual timbres, textures and rhythms to create a cohesive narrative. On tenor and soprano saxophones, Ingrid Laubrock incorporates novel textures into her unexpected switchbacks, most notably on "Mental Stencil", where she wields a distorted bassoon-like buzzing to good effect. Guitarist Mary Halvorson has melded a unique style by deconstructing and reconfiguring familiar elements into something audaciously new, helped by judicious use of effects pedals (love those aural shooting stars on "Two Words").
What persists in the mind is the sense of purpose, even at the most unfettered, with instrumental prowess casually deployed to conjure kaleidoscopic mood shifts. "Expectation of Exception" opens with purposeful restraint, before congealing around a driving groove, only to dissipate into pointillist starbursts while "Arroyo Burrow" forms from an accumulation of small gestures: a smear of soprano saxophone here, a percussive rustle or a spiky arpeggio there. "Mullet Toss" begins in a burst of agitated frenzy, featuring slashing guitar, overblown tenor and a rambunctious boogaloo, before its brow is mopped by a spacey coda. On the languid title track, you can almost feel the Californian heat radiating from the tarmac. But this outstanding album ends on its most lyrical note, as "June" belays a wistful melodicism and tender distortion in a lovely ballad.
John Sharpe, THE NEW YORK CITY JAZZ RECORD, March 2012, USA

 

Thoman Hein, Concerto, April/Mai 2012, Österreich

 

Philippe Carles, Jazzmagazine / Jazzman, Avril 2012, France

 

Jan Granlie, jazznytt, nr. 2 / 2012, Norway

 

Selwyn Harris, Jazzwise, May 2012, Great Britain

 

Pirmin Bossart, Jazz 'n' More, Mai/Juni 2012, Schweiz

 

...
She also is featured on Camino Cielo Echo, the second effort by drummer Tom Rainey’s trio, along with her frequent collaborator, saxophonist Ingrid Laubrock (Halvorson and Rainey played on Laubrock’s terrific 2010 album, Anti-House). Named after a picturesque site in Rainey’s hometown of Santa Barbara, Calif., Camino ranges from free-improvised screech and skronk to ghostly Ayler-isms to lyrical reflections. “Strada Senza Nome,” on which Halvorson’s processed chords cast a spell, was inspired by the noir classic Street With No Name.
Laubrock shifts so easily from a classic tenor sound to atonal and multiphonic effects, she sometimes leaves you wondering who the real Ingrid is. But she overcomes that with sheer passion. That Rainey and Laubrock are married provides cheery subtext to their exchanges on songs such as “Mr. and Mrs. Mundane” and “Two Words.” Known for his great supportive work with the likes of Tim Berne and Fred Hersch, the leader gets the final say, whether demonstrating his brash brilliance or Ed Blackwell-ian elegance.
Lloyd Sachs, www.jazztimes.com, 05/09/12, USA

 

Americký hráč na bicí Tom Rainey (1957) má za sebou spolupráci s Timem Bernem, Nelsem Clinem, Markem Heliasem a mnoha dalšími jazzovými osobnostmi, jako sideman účinkoval za 25 let služby na 80 deskách, ale své první vlastní album Pool School vydal až v roce 2010. Hned šťastně, protože už pro ně si zvolil jako partnerky saxofonistku Ingrid Laubrock a kytaristku Mary Halvorson, které ho neopustily ani na Camino Cielo Echo. Tak tedy Rainey mezi dvěma ženami, které usilují o jeho přízeň (eventuálně o jejichž přízeň usiluje on)? V případě Ingrid Laubrock je tomu skutečně tak, protože se z kolegyně stala jeho manželkou; a výtečná kytaristka Mary Halvorson tento (hudební) trojúhelník znamenitě doplňuje.
Album se otevírá rozvíravě, rozechvěle, hned Expectation of Exception je skutečně plné očekávání. Variabilnost bicích s vemlouvavostí saxofonů je očividně do sebe vklíněným spojením, plným porozumění a radostnosti, což kytaristka posvěcuje, přiznává svůj souhlas a podotýká k němu své hudební příspěvky, ale v sólových pasážích dotvrzuje i svoji suverenitu. Všichni tři se podělili rovným dílem o kompoziční základy třinácti skladeb a dokreslují je každý po svém a jejich improvizační prolínačky mají bohatou vrstevnatost. Nedejme se mýlit rozvolněným a potichlým přístupem některých skladeb, nejde totiž o vzájemné oťukávání, je to spíše pohazování míčky témat, hudebníci potěžkávají mírumilovné tóny a snují z nich příběhy vyprávěné se zřetelným zaujetím. Všichni tři jsou neustále ve střehu, samospádnost jejich proměn (nejenom co do hlasitosti či rytmu, ale i způsobů hraní) násobí „hašteření“ nástrojů, přesmyčky sounáležitostí, pro něž Rainey volí vždy nejpříznačnější a vždy jiné podmalování, dýchne čas od času jemnou žertovností, hravostí, až čtveračením a za takové „výbojky“ Rainey dovede svým družkám poklepat na rameno (respektive na své perkuse). Nicméně nikdo z nich nás nenechává na pochybách, že by jim snad eruptivnost měla být nedostupná, jenom s ní nehazardují, dospějí k ní přesně v momentech, kdy se k ní logika „příběhu“ nachýlí. Celkově je tedy album spíše zamyšlené (a promyšlené), hledačské, nehlaholivé, jemně do sebe pohroužené (viz Arroyo Burrow), vykroužené i ztajemňované, občasné vymknuté tóny vyvolávají nezvyklou atmosféru, dozvláštňovanou jak úsečností, až úsekovostí, tak hloubavou vláčností s prvky (po)hroužení do lahodnosti (June). Záměrné okolkování se může jevit jako rozčilující nebo naopak zklidňující, odlehčující, evokující patřičnou odezvu. A není divu, že tu své místo vedle zmíněné „opatrnické“ povlovnosti má i pospěšnost, vzpurnost, nepřemrštěná dovádivost (jako v Leapfrog). Ano, tato trojice našla v sobě zalíbení, až zaslíbení. To zalíbení může sdílet i citlivý posluchač, který dokáže vnímat všechny vyvážené nuance alba.
Zdeněk Slabý, HIS Voice 3/2012, Czech Republic

 

Ulfert Goeman, Jazzpodium, Mai 2012, Deutschland

 

Klaus Hübner, Westzeit, 6 / 2012, Deutschland

 

Der kalifornische Schlagzeuger ist schon lange eine Bank und ein feiner Kenner und Aktivist der freien erweiterten Jazz-Improvisation. Mit seiner Frau, der Saxofonistin Ingrid Laubrock – in dessen Band er ebenfalls spielt – sowie der Gitarristin Mary Halvorson, legte er allerdings erst 2010 ein Debut unter eigenem Namen vor. Mit diesem Nachfolger festigt Rainey seinen Status: Mit seinen kongenial agierenden Mitspielerinnen entsteht ein bestechendes Panorama aus Introspektion und Temperament. Die unter einer kühlen, mitunter gar anämisch wirkenden Spannung stehenden Stücke überzeugen letztlich durch ihre de-konzentrierte Gelassenheit. Durch diese gelebte Offenheit, die eben nicht auf exzessive und vordergründige Expression, sondern Dezenz, Marginalität und Hintergründigkeit setzt, wird vieles möglich. Wir erleben nicht mehr und nicht weniger als die Erschaffung des Hauptsächlichen durch das Nebensächliche – auch eine kleine feine ästhetische Lektion in kollektiver Gestaltung. Jetzt braucht's eigentlich nur noch Bastelbögen dazu.
Made my day by Honker, Terz, Stadtzeitung in Düsseldorf, 10-2012

 

 

All good improvisers have a signature sound, and the best keep evolving to remain fresh. In the absence of compositions, the act of assembling a group creates the ingredients for improv. It's always fun to imagine how a unit might sound based on the individuals within, but the best can surprise with interactions that catalyze past expectations.
After over 20 years and dozens of releases as a sideman with everyone from Kenny Werner to Tim Berne, drummer Tom Rainey's first session as leader was 2010's Pool School. He has often played in groups without a bass player, freeing the rhythm section to interact musically, not just to keep time. His playing often burrows a deep funky groove, but can veer into atmospherics.
This bass-less trio features saxophonist Ingrid Laubrock (Rainey's wife) and guitarist Mary Halvorson. Laubrock released two Brazilian-influenced jazz recordings in the late '90s, but has since changed direction, playing with avant superstars Anthony Braxton and Veryan Weston.
Mentors Joe Morris and Braxton both encouraged Halvorson to find her own voice, and her style can usually be recognized within two notes. Her unique tone is betrayed by alternating clean squiggly lines disturbed by delay-pedal pitch swoops with heavily fuzzed-out chords and jagged, circling melodies.
Imagining this trio together conjured up fuzzy, edgy mutant funk, relieved by some quieter moments of restless tension. This turns out to be pretty accurate through the 13 tracks, the longest under eight minutes.
"Mullet Toss" and "Corporal Fusion" fit the mold, providing spastic yet hard-driving rhythms supporting raucous independent lines from Laubrock and Halvorson. Breaks occur within the scorchers, the coda of "Two Words" evoking conciliation following an argument. "Arroyo Burrow" features a stellar demonstration of Halvorson's pitch-bending technique, and Laubrock's skills shine on "Mental Stencil," her buzzy bee floating on Halvorson's flighty noodles.
Nevertheless, it's surprising how comfortable the group seems on the spacier titles, sparse use of echo meshing with Rainey's gentle brushing. As the title implies, both the hard road and the open sky are echoed here.
Lawrence Joseph, Cult, Montreal, Canada, Oct 5, 2012

 

 

If one of the prime goals of a leader is to explore new territories while inspiring excellent performances, then drummer Tom Rainey has hit the jackpot. Even though the 13 tracks on his sophomore effort as a leader are attributed amongst the cast, they retain the freshness of improvisations due to their wild unpredictability. In truth, the composed elements are all but impossible to discern. That same adventurous ethos also pervaded the trio's justly lauded debut, Pool School (Clean Feed, 2010), and this release looks destined to garner similar acclaim.
John Sharpe's Best Releases of 2012, All About Jazz, USA, December 2012

 

 

Werner Barth, Jazztime: Best of 2012, BRF (Belgischer Rundfunk), 28. Dezember 2012

 

 

Zdeněk Slabý, Kulturni Magazin UNI, 1/2013, Czech Republic (PDF-File)

 

to Intakt home