INTAKT RECORDS – CD-REVIEWS


OLIVER LAKE - CHRISTIAN WEBER - DIETER ULRICH
feat. NILS WOGRAM

ALL DECKS - LIVA AT UNERHÖRT!-FESTIVAL
Intakt CD 222

 



Retour au "vrai" jazz contemporain, avec un autre résident suisse occasionnel, le saxophoniste-alto afro-américain Oliver Lake, lequel a déjà enregistré quatre disques pour Intakt avec le Trio 3 — Reggie Workmann et Andrew Cyrille le complètent —, invitant parfois les pianistes Irène Schweizer ou Geri Allen (Cf. CultureJazz.fr - Vitrine de janvier 2012). Durant sa résidence est né un second trio, suisse, avec Christian Weber et Dieter Ulrich, qui réalisa un premier album en 2009. Ce trio invitait à son tour, pour le ünerhört !-Festival de Zürich, l'un des grands trombonistes actuels, l'Allemand Nils Wogram. Sur des propositions des uns et des autres, et un soubassement rythmique "haut de gamme" swinguant et inventif, le discours acéré et tranchant comme une lame, parfois rugueux du saxophoniste, se mêle à celui, chantant, coloré et volubile du tromboniste en une complémentarité réjouissante. Ceci pour dire qu'une certaine simplicité qu'on pourrait qualifier d'évidente — mais ne nous fions pas aux apparences — n'a pas dit son dernier mot, et que le jazz qui s'inscrit toujours dans la grande tradition afro-américaine a encore de beaux jours devant lui, pour peu qu'on ne le mette pas trop au rancart, ce qui est malheureusement le cas aujourd'hui, particulièrement dans certains milieux en France. Un superbe concert, plein, dense et chargé. (OUI !)
Jean Buzelin, Culturjazz, France, December 2012

 

 

Transatlantische und generationsübergreifende Meetings sind im Jazz nichts Besonderes. Aber wenn man aus der Schweiz oder aus Braunschweig stammt und einem um 30 Jahren älteren Meister wie OLIVER LAKE auf Augenhöhe begegnet, ist das doch ein Kick, der ganz besondere Ambitionen und Synergien zeitigt. Der Drummer DIETER ULRICH ist zwar ein paar Jahre erfahrener als CHRISTIAN WEBER am Bass und der Posaunist NILS WOGRAM als besonderer Gast in diesem 2007 begonnenen Zusammenspiel, das mit All Decks - Live At Unerhört (Intakt CD 220) zum Herzkönig auch noch mit einem Herzbuben auftrumpft. Denn gut und schön, dass Lake in jüngeren Jahren im World Saxophon Quartet oder mit James Blood Ulmer Jazzgeschichte geschrieben hat. Jetzt zählt dennoch nur, was man hört. Am 25.11.2011 bestimmte der Altosaxveteran aus Arkansas temperamen­voll wie ein junger Hirsch die Szene. Dass aber die Bluessensibilität und die feurige Melodienseligkeit der Black Music nichts mit Genen oder Blut zu tun haben, macht Wogram deutlich, dessen Ton mit den Quintessenzen der Posaunentradition gesättigt scheint. Jazz ist Sprache gewordene Erfahrung, und Wogram fabuliert, als wäre es seine Muttersprache, die ihn an ein spezielles kollektives Gedächtnis anschließt. Lakes Gemüt zeigt sich besonders schön bei seinem 'Rollin' Vamp', wenn er auf Ulrichs und Webers Drehwurm sanft dahin reitet und ab und zu kurze Lustschreie ausstößt, eine Lust, die Wogram spielerisch zurück gibt, wenn er sein Statement mit schnaubenden Lauten verziert. Sein Beitrag 'Listen to Your Woman' trieft vor Mississippibrühe und Rübensirup, sein gutturales Growling und mundgeblasenes Wahwah und die zweistimmige Überlaserei bei Ulrichs träumerischem 'Oddy-C' verursachen ein breites Honiggrinsen. Nach dem Ellington/Strayhorn-Klassiker 'Johnny Come Lately' als aufgekratzter Zugabe muss man die Kontinental- mitsamt der Zeitverschiebung für Illusionen halten.
Rigo Dittmann, Bad Alchemy 76, 2013

 

 

Recorded live at Unerhort!-Festival Zurich, November 25 2011. This is the second disc from sax great Oliver Lake's Swiss trio. This time they've added the trombone playing of Nils Wogram. Mr. Wogram is of course one of Europe's finest trombone players who was collaborated at length with Simon Nabatov & Aki Takase, as well as several discs of his own on Enja. The pieces were written by Mr. Lake [including title track[, Mr. Ulrich and Mr. Wogram with one cover song by Duke Ellington & Billy Strayhorn. On 'All Decks', the sax and trombone play the theme warmly together in between some quick flights of fancy by the soaring rhythm team with both horns circling above. Mr. Wogram's "Listen to Your Woman" is a somber, older sounding jazz tune with some fine, laid-back trombone and alto sax. Mr. Lake has written some tart, sharp harmonies for his piece, "Sketch 4 Four" which features some strong back & forth dialogue between the sax and trombone. "Oddly-C" (by Mr. Ulrich) has dreamy, spacious vibe with both horns weaving their way around one another as the rhythm spins in slow motion underneath until they drop out leaving just the two horns to converse. Mr. Lake's "Rollin' Vamp" has an infectious repeating groove (or vamp) upon which the sax and trombone take long, inspired, slow-burning solos. The final piece is the Ellington/Strayhorn classic, "Johnny Come Lately", which is done most exuberantly and loosely at the same time, becoming pretty free in the second half. I love the way they turn this song inside-out and show that it can be a vehicle for some outside surprises. What I dig about this disc is that it is adventurous without resorting to any screaming, free bits. Well-handled all the way around.
Bruce Lee Gallanter, Downtown Music Gallery New York City, January 2013, USA

 

 

Thierry Quénum Jazzman/Jazzmagazine, Paris, Fevrier 2013

 

Christian Wagner, Jazzpodium, Februar 2013

 

 

ernst. Freistil, Österreich, Februar 2013

 

 

 

Peter Ruedi, Die Weltwoche, Nr. 5, 2013

 

 

Wolf Kampmann, Jazzthing, Feb/März 2013

 

Philip Clark, The Wire, London, 4-13

 

schu, Concerto, Österreich, 1-2013

 

Reiner Kobe, Jazzpodium, März 2013

 

 

Johannes Anders, Jazz'n'More, März 2013

 

 

 

Dieser satte Nachschlag präsentiert eines der besten und lebhaftesten Bandkonzerte, das je auf dem Zürcher Jazz-Festival "unerhört!" zu hören war. Das bereits unerhört!-erprobte Trio, in dem das traditionstransformierende hochintelligent-beseelte Saxspiel Lakes mit dem frisch-präzisen und energetisch-sensitiven Drive von Ulrichs Drums und Webers Bass bestens korreliert, zog sich 2011 Wograms einmalige und inspirierte Posaune ins Boot. Diese Kaperfahrt war wohlgeplant und holte alle Beute heim, so dass auch beim tiefen Griff in die Kiste mit Ellington/Strayhorns "Johnny come lately" alle Korken knallen können. Grande!
Made my day by Honker. Terz 3.13, Deutschland, März 2013

 

 


Kevin Le Gendre, Jazzwise, London, April 2013

 

 

 

Oliver Lake, Christian Weber y Dieter Ulrich (con edades que varían entre los treintaitantos de Weber y los setenta años de Lake), y que ya habían publicado en Intakt For A Little Dancin', no pudieron encontrar un mejor compañero en el trombonista Nils Wogram para All Decks, CD grabado en directo en Zurich en 2011. Este músico alemán es uno de los mejores trombonistas que hay en la actualidad, algo de lo que ha dejado constancia tanto en las grabaciones a su nombre, como especialmente en aquellas en las que participa como invitado, incluyendo la aquí comentada.

All Decks es un disco que no deja de mirar hacia la tradición, sin dejar a su vez de mirar hacia adelante. El segundo tema ("Listen To Your Woman") y los dos temas finales de All Decks miran hacia el pasado. El último de ellos, "Johnny Come Lately" de Duke Ellington y Billy Strayhorn, es el único que no está compuesto por alguno de los miembros del grupo. Es allí donde el grupo muestra una mayor tendencia a la indagación, logrando que esta versión entre directamente en la categoría de las recreaciones. Por el contrario "Rollin' Vamp" de Oliver Lake es un tema sumamente atractivo y dinámico en su sencillez, que resulta una plataforma perfecta para que los músicos (especialmente Wogram y Lake) se luzcan con sus solos. El primer tema señalado es una composición de Nils Wogram que retrotrae a Nueva Orleans y al blues. En las tres piezas restantes ("All Decks" y "Sketch 4 Four" de Oliver Lake, y "Oddy-C" de Dieter Ulrich) los músicos caminan a medio tiempo desarrollando unos temas de carácter abierto, perfectos para que desarrollen sus solos y den una clase magistral en el caso de "All Decks" de cómo desarrollar y resolver la tensión.

Pachi Tapiz, Tomajazz, Spain, abril 12, 2013

 

Muzikanten moeten warm draaien, dat is op deze live cd overduidelijk te horen. Zoeken, aftasten, wennen, en dan de anderen geleidelijk aan beginnen te begrijpen. Dat proces wat in zichzelf al interessant is, valt hier niet alleen goed te volgen, het leidt ook ergens toe; goudeerlijke en bij vlagen imponerende muziek. Lake is, zoals wel te verwachten was, de aanjager met zijn intense spel waarvan de wendbaarheid indrukwekkend en de emotionele reikwijdte bijzonder groot is. Het is veelzeggend dat hij zijn medemusici niet in de schaduw speelt. Knap ook en lekker hoe vooruit gerichte improvisatie en een gedegen kennis van de traditie elkaar hier ontmoeten. Wie al snel het idee had dat Ellington zelfs in de furieuze freejazzachtige passages niet ver weg was, wordt in het slotnummer met een knipoog in het gelijk gesteld met een feestelijke interpretatie van Johnny Come Lately. Maar dat Wogram en Lake de kunst van het componeren beslist ook verstaan, bewijzen hun stukken Listen to your Woman en Sketch 4 Four. Vooral laatstgenoemde jubelt en zindert.
Mischa Andriessen, Jazzmozaïek, Nr. 1/2013, Belgium

 

 

So successful was the off-the-cuff meeting that produced For A Little Dancin' (Intakt, 2010) that American reedman Oliver Lake once again renewed acquaintance with the Swiss pairing of drummer Dieter Ulrich and bassist Christian Weber at Zurich's unerhört Festival. But this time out they rang the changes by adding German trombonist Nils Wogram. So far so normal, but it's about as far from a star and pick up band as you can get. Lake, renowned as a founder member of the pioneering World Saxophone Quartet and the still current Trio 3, willingly subsumes himself to a democratic group ethos which finds him riffing gently in support of trombone acrobatics or throwing in acerbic tags to unfurling unisons. By way of recompense, his taut throaty alto saxophone appears in some wonderfully sympathetic settings where he can indulge his penchant for contrasting dissonant shrieks with more bittersweet fare as he leaps between registers.
Wogram proves a forthright foil for the reedman, exploiting the expressive power of his horn to the full with boisterous slurs, outrageously bent notes and vocalized inflections especially with mute in hand. Both Swiss are more than at home skipping between inside and outside. That facility, playing to Lake's strengths, constitutes one of the features which makes this unit such a winning combination. Weber possesses a muscular sound and recalls English bassist John Edwards in his amalgam of rhythmic acumen with timbral inventiveness, particularly when wielding the bow.
It's not a blowing date as the American supplied a sheaf of charts which form the backbone of the set, along with additional material from Wogram and Ulrich, as well as a lone standard. Lake's title track benefits from a novel structure which starts by contrasting free bass/drum dialogue with contrapuntal interludes for alto saxophone and trombone, before letting both off the leash. More circumspect is the German's "Listen To Your Woman" where he showcases his lyrical side, becoming almost smoochy at times. Wogram also shines at the outset of the drummer's "Oddy-C" in an extravaganza of buzzing multiphonics pitched against clean shouted interjections.
But they save the best to last, as the saxophonist's clarion call announces an astonishing reworking of the Ellington/Strayhorn classic "Johnny Come Lately" which would be near unrecognizable by any but the most astute listener. Lake continues in a typically astringent outpouring accompanied by roiling drums before handing on the baton for garrulous trombone and slashing arco bass to take out this fine disc in style.
John Sharpe, www.allaboutjazz.com, May 5, 2013, USA

 

 

Christoph Merki, Tages-Anzeiger, 6. Juni 2013

 

Ken Waxman, The New York City Jazz Record, August 2013

 

 

 

 

to Intakt home