INTAKT RECORDS REVIEWS

FRED FRITH TRIO
with LOTTE ANKER and SUSANA SANTOS SILVA
ROAD

Intakt CD 372 / 2021

SILKE EBERHARD TRIO BEING THE UP AND DOWN  Intakt CD 365 / 2021

 

 

 

Dass mich das Gitarren-Duett von Fred Frith & Ava Mendoza heuer beim Moers Festival, gelinde gesagt, nicht vom Hocker riss, lag an den enttäuschten Erwartungen, die neben der göttlichen Ava von Frith selber diesseits bloßer Nostalgie mit Massacre - OK, dass fällt auch schon unter Es-war-einmal - mit also Cosa Brava und dem FRED FRITH TRIO hoch¬gesteckt hat. Road (Intakt CD 372, 2xCD) zeigt ihn, Jason Hoopes am E-Bass und Jordan Glenn an den Drums im Oktober 2019 mit noch der Trompeterin Susana Santos Silva (und Live Drawings von Heike Liss) in Charlottesville, VA, zu dritt in der Stadthalle Köln und mit noch Lotte Anker am 31.10. im Alten Kino in Ebersberg, im Rahmen einer Frith-Woche des Kunstvereins Ebersberg, in der auch “Step Across the Border” gezeigt und das vom Re¬gisseur Nicolas Humbert daraus gesponnene Hörspiel “Cut up the Border” im Live Remix von Max Bauer performt wurde.

Rigobert Dittmann, Bad Alchemy Newsletter, Oct 2021 (DE)

 

So ganz klar ist es nicht, wieviel Aufnahmen Fred Frith in den zurückliegenden fünf Jahrzehnten unter seinem Namen denn nun eingespielt hat. Erst recht nicht, was die Veröffentlichungen als Sideman betreffen. Aber es dürften schon einige Hundert sein. Es gibt Internetseiten, die sein Werk diesbezüglich einteilen in Music For Dance, Music For Film, Live Alben, Collaborations, Bands, Bootlegs und manches mehr. Doch es ist, bei allem Umfang, nicht die Quantität, die bei dem Gitarristen aus dem südenglischen Heathfield beeindruckt. Seine Musik selbst fasziniert, der Inhalt seiner eigentlichen Kunst, seine Vielseitigkeit.

Jörg Konrad, kultkomplott.de, Oct 28 2021 (DE)

 

Ruedi Ankli, Jazz'n'More Magazine, Sept 2021 (DE)

Ruedi Ankli, Jazz'n'More Magazine, Sept 2021 (DE)

 

Road is a live album recorded as a double CD by the Fred Frith Trio, with Fred Frith on electric guitar, Jason Hoopes on electric bass, and Jordan Glenn on drums. It was released on October 15, 2021, on Intakt Records.

Paul Medrano, Best of Jazz Blog, Nov 08 2021 (EN)

 

The great South African composer/pianist Abdullah Ibrahim’s unaccompanied 86th birthday recording Solotude (Gearbox Records) is quiet, pensive – tentative at times – and many pieces have a haiku-like brevity, but new tunes In-Tempo and Once Upon a Midnight stir Ibrahim into more wayward ruminations, and old classics such as District 6 and The Wedding retain their steely lyricism. UK trumpeter and Tomorrow’s Warriors stalwart Mark Kavumaand his band the Banger Factory (with tuba phenomenon Theon Cross) grippingly bridge 1950s Clifford Brown hard bop, New Orleans street music, Duke Ellington and more on Arashi No Ato (Banger Factory Records), and unique guitar innovator Fred Frith confirms none of his command of adventurous atmospherics have dimmed on Road (Intakt), a live trio gig imaginatively augmented by improv-articulate guests Lotte Anker (saxes) and Susana Santos Silva (trumpet).

John Fordham, The Guardian, Nov 05 2021 (EN)

 

Welkom voor een ‘Lost Weekend’ met het Fred Frith Trio en nadien verder te trekken met deze drie vrijbuiters vergezeld van twee extra gastmuzikanten. Avontuur verzekerd. Fred Frith blijft met zijn tweeënzeventig jaar nog steeds voor afwisseling en verrassingen zorgen. Deze dubbel-cd illustreert dit nog eens op treffende wijze.

Georges Tonla Briquet, Jazz'halo, 2021 (DE)

 

The 72-year-old British multi-instrumentalist and composer Fred Frith has been a prolific stalwart in the avant-garde scene for many decades. Road is a double disc release in which he comes up with a seven-movement suite performed live at the Week-End Fest in Germany with his long-time Bay Area trio - featuring Jason Hoopes on electric bass and Jordan Glenn on drums. If the Disc One demonstrates his ability to create freely without being concerned with any particular genre, then Disc Two is an excellent avant-jazz odyssey where the trio is augmented with the presences of the Portuguese trumpeter Susana Santos Silva and the Danish saxophonist Lotte Anker. These two distinguished soloists had played with the trio on a number of occasions before.

Filipe Freitas, JazzTrail Blog, Nov 18 2021 (EN)

 

Daniel Spicer, Jazzwise Magazine, Dec 2021 (EN)

Daniel Spicer, Jazzwise Magazine, Dec 2021 (EN)

 

Torniamo sulle uscite della Intakt per tre album molto diversi fra loro pubblicati dall'etichetta svizzera nel 2021. In due puntate del settembre 2020 - che si possono trovare in podcast - ci eravamo occupati dei due precedenti album per la Intakt del sax tenore afroamericano James Brandon Lewis, uno dei personaggi più in vista del jazz di oggi: il nuovo album, realizzato con il suo quartetto regolare con il pianista Aruan Ortiz, il bassista Brad Jones e il batterista Chad Taylor si intitola Code of Being. Uno degli album che hanno fatto più effetto quest'anno, e non solo fra le produzioni Intakt, è la seconda uscita del trio Punkt Vrt Plastik, formato dalla pianista slovena Kaja Draksler, dal bassista svedese Petter Eldh e dal batterista tedesco Christian Lillinger: molto appassionante sia il pianismo della Draksler che l'interplay del trio, con il modo non convenzionale di procedere di basso e batteria. Infine un corroborante doppio cd, Road, di Fred Frith, grande chitarrista e sperimentatore: un cd in trio con basso e batteria, l'altro con l'aggiunta al trio della sassofonista danese Lotte Anker o della trombettista portoghese Susana Santos Silva.

Marcello Lorrai, Radio Popolare, Nov 23, 2021 (IT)

 

Andy Hamilton, The Wire Magazine, Dec 2021 (EN)

Andy Hamilton, The Wire Magazine, Dec 2021 (EN)

 

Pat Youngspiel, Concerto Magazine, Dec 2021 (DE)

Pat Youngspiel, Concerto Magazine, Dec 2021 (DE)

 

Nazim Comunale, il Manifesto, Dec 1 2021 (IT)

Nazim Comunale, il Manifesto, Dec 1 2021 (IT)

 

An entire issue of this gazette could be easily devoted to the extensive, half-century career of guitarist Fred Frith, from his work as a founding member of Henry Cow to other ensembles (Art Bears, Massacre, Skeleton Crew), his solo work and dozens of collaborations. Now retired as a full-time college instructor, he has lately turned his attention to a trio with bassist Jason Hoopes and drummer Gordon Glenn he has had going since 2013, with two earlier Intakt albums under their belt.
                This expansive, wide-ranging double-CD is their first live album. Known for his unique guitars and technique (using toys, found objects, live sampling), this time Frith deploys a specially-designed guitar made for upper registers, creating an extraordinary vocabulary of sounds.

Jason Gross, The New York City Jazz Record, Jan 2022 (EN)

 

For me, it's about exploring and overcoming every musical situation I find myself in,” explains Danish saxophonist Lotte Anker. She is rather suspicious of genre limitations, the 63-year-old describes herself as an improvising musician. In her playing she combines elements from several directions: new music, experimental music, rock, but also quotes from free jazz. In this way, the artist breaks with entrenched notions of sound. In view of everything that has already happened before, jazz is always in danger of becoming stuck in conventions, says Anker of the taz.
 Longing, howling, shouting: Lotte Anker's sound palette on the saxophone covers the entire range of emotions and moods, with all unpredictable nuances and gray areas. You can hear that again on the double album 'Road' that Anker recorded with the trio of US guitarist Fred Frith.

Helmut Boettiger, Taz, Jan 11 2022 (DE)

 

Dès les premières notes, le ton est lancé. Il est vrombissant, bourdonnant. A la mesure de la démesure du Stadhalle de Cologne où fut capté live ce concert lors du Week-End Fest, édition 2019. Après une dizaine de minutes, l’empressement semble dompté, le crescendo retombé, laissant place à de saisissantes nuances. Ce « Lost Weekend », se décline en sept chapitres qui recèlent chacun leurs moments et passages. Il y a quelques semaines, à l’occasion de la parution de son disque avec Ikue Mori (« A Mountain Doesn’t Know It’s Tall », également édité sur Intakt), nous vous rappelions l’impressionnant curriculum vitae de Fred Frith, aux entrées tellement multiples qu’il serait fastidieux d’en établir l’inventaire.

								Cette fois c’est son propre trio qui est à la manœuvre, avec le bassiste électrique Jason Hoopes et le batteur Jordan Glenn. L’album est double. Le premier cd reprend, sur une cinquantaine de minutes, le concert de Cologne. Le second accueille deux invitées : la saxophoniste danoise Lotte Anker et la trompettiste portugaise Susana Santos Silva. Chacune officie sur deux pièces des quatre alignées ici. Ce n’est pas la première fois qu’elles se joignent au trio avec lequel elles jouèrent naguère à l’occasion de plusieurs concerts remarqués. Cette collaboration, pour intermittente qu’elle soit, témoigne d’une belle synergie. Les cuivres tempèrent la fougue électrique du trio et lui confèrent des sonorités hâlées propulsant la musique de Frith et des siens sur une autre orbite encore que celles qui nous étaient connues jusqu’alors.

Eric Therer, Jazz Mania, Jan 13 2022 (FR)

 

Olaf Maikopf, Jazzthetik Magazine, Jan 2022 (DE)

Olaf Maikopf, Jazzthetik Magazine, Jan 2022 (DE)

 

Der große Gitarrist, Improvisator, Initiator und Pädagoge Fred Frith hat auf Intakt
								ein neues Doppelalbum erscheinen lassen. Immer dabei sind der Strombassist
								Jason Hoopes und der Drummer Jordan Glenn, auf der zweiten CD spielt bei zwei
								Stücken Lotte Anker Saxofon und bei zwei Susana Santos Silva Trompete. Anders
								als bei Intakt-Einspielungen üblich, gibt das Booklet keinerlei Kommentar oder
								Interpretation des Gehörten ab, als spräche die Musik für sich allein, als erübrigten
								sich die landläufigen Erläuterungen. Auch die Stücke auf der ersten CD, in Köln
								aufgenommen, haben keine Titel, wie eine Suite in sieben Teilen, die sich Lost
								Weekend nennt. Sehr eloquent ergibt sich das eine aus dem anderen, ein wenig
								rauh, aber immer in her diskreter Lautstärke, fast ein wenig wie Soft Machine in
								den späten 60ern. Zu Beginn der zweiten CD steigt Santos Silva sehr
								zurückhaltend, fast gehemmt in, das Schlagzeug stolpert sich in einen konstanten
								Puls. Die Gitarre changiert zwischen Psychedelik und Americana. Dan schwingt
								sich die Trompete zu einem wagemutigen Lauf auf und tritt in direkte
								Kommunikation mit einer immer aufmüpfiger werdenden Gitarre. Bei Track 2 und
								3 spielt Lotte Anker statt Santos Silva. Da geht es zunächst (The Trees Speak)
								rhythmisch prägnant dahin. Zwischendurch in Gitarrensolo voller Melancholie.
								Anker übernimmt die führende Rolle, alles geschieht im reduzierten Tempo, als
								wär's ein durch den Fleischwolf der Moderne gedrehter Blues. Gegen Ende (Color
								of Heat), wider mit forscher Trompete, wabert das Quartett träge durch Wüsten-
								und Radiowellen-Sounds, und die vokalen Beiträge des Maestros klingen, als wäre
								Tom Waits ins Avantgarde-Getümmel gefallen. Auch im fortgeschrittenen Alter
								weiß Fred Frith spannende Beiträge zu liefern.

FreiStil Magazine, 2022 (DE)

 

Een onvoorstelbaar gruizig
								akkoord, orgelachtige klan-
								ken, een ijl geluid dat aan
								een theremin doet denken.
								We zijn nog maar net
								begonnen en worden
								meteen geconfronteerd met
								de enorme veelzijdigheid van Fred Frith.
								Formeel is Frith gitarist, maar een van de din-
								gen waardoor zijn muziek zo ongemeen span-
								nend is, is dat zijn gitaar zelden klinkt als een
								gitaar.

Mischa Andriessen, Jazz & Mo Magazine, March 2022 (BE)

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