INTAKT RECORDS REVIEWS

Ohad Talmor
Back To The Land

Intakt CD 408 / 2023

Cover Web:Ohad Talmor. Back To The Land. Intakt CD 408

 

Der Tenorsaxer OHAD TALMOR, der sein Spiel gelegentlich mit MiniMoog, Prophet 10 und Programming aufmöbelt, offeriert auf Back to the Land (Intakt CD 408, 2xCD) 'Accords' und
							'Variations' als unerhörte Fundstücke aus dem Nachlass von Ornette Colman.

Rigobert Dittmann, Bad Alchemy Newsletter, October 2023 (DE)


Das Thema Ornette Coleman wird uns wohl noch lange erhalten
						OHAD TALMOR BACK TO THE LAND CHRIS TORDINI-ERIC MePHERSON
						JOEL 801S - 86718 WRELLES - LEO SERREDE - TRINE 939LEY - 883T /988308 - CRESOISE NIBET •

Jazzthing Magazine, October 2023, Germany (DE)


A Brooklyn cosmopolitan uniquely absorbs the legacy of a beloved saxophonist
					It consists of two songs each by Ornette Coleman and Dewey Redman, two of Talmer's
					heroes, as well as variations on excavated songs by the former and his own compositions. It
					has a different feel than just a songbook or a tribute work, and gives the impression that
					many years of research have come to fruition here. Based on the members of his own trio
					and sextet, with unique musicians coming and going, the core elements that form Thalmer's
					musicality, including Lee Konitz, are developed. Don't miss the experimental spirit of the
					Four Sextet, the largest group in this work consisting of seven members.

Hiroki Sugita, Jaz.In Magazine, Japan, Month 2024 (JP)


Tenorsaxofonist/componist Ohad Talmor is een echte cosmopoliet, hij werd geboren in Lyon, komt oorspronkelijk uit Israel, groeide op in Genève en leeft nu in Brooklyn, New York, hij spreekt verschillende talen waaronder jazz. Hij studeerde klassieke piano aan het Conservatoire Populaire de Genève, hij kan componeren voor symfonie orkesten en hij kan dirigeren, maar hij koos voor de saxofoon en de jazz. De saxofoon ontdekte hij op de highschool in Florida (!).

Jan van Leersum, Roots Time, Nov 01 2023 (DE)


Der Tenorsaxophonist Ohad Talmor hat sich ein umfangreiches Werk vorgenommen, seine Dop-pel-CD umfasst eine intensive Beschäftigung mit den Kompositionen seiner Vorbilder Ornette Coleman und Dewey Redman, teilweise waren die Werke sogar bis dato unreleased. So sind also nicht nur neue Sichtweisen auf die Œuvres zu hören, sondern es gibt auch wirklich Neues zu entdecken. Ohad Talmor spielt sich mit gros-sem, ausdrucksvollem Ton durch die Werke, die er kongenial in verschiedenen Besetzungen vor-trägt. Seine Triobesetzung mit Bassist Chris Tordini und Schlagzeuger Eric McPherson wird durch Gäste erweitert, so kommen Vibraphonist Joel Ross, die Trompeter Shane Endsley und Russ Johnson, Pianist Leo Genovese oder der Harmonikaspieler Gregoire Maret dazu und fügen sich wunderbar in das Bandgefüge ein. Auf der zweiten CD wird die Band zudem um Moog und Sound Programming ausgedehnt, die künstlichen Sounds passen sich jedoch wunderbar in den akustischen Grundsound ein. Anspieltipps sind Dewey Redmans

Angela Ballhorn, Jazz N'More Magazine, Switzerland, January 2024 (DE)


Load 'em up and play 'em. That's kind of how it's going these days, with so many interesting new recordings making their way to the show. Ohad Talmor's Ornette Coleman-inspired Back To The Land is already showing up on best-of-lists. He came across some unreleased rehearsal recordings by Ornette & Lee Konitz in Konitz's apartment after he passed awsy, and that's the music that is the basis of his new album. (Note: release date of the Talmor release is pending.) Myra Melford's Fire & Water Quintet drew considerable praise for their debut album last year, and their second, Hear The Light Singing, might be even better. Saxophonist/poet Roy Nathanson's 82 Days recreates some of the music he played from his balcony for 82 straight days of pandemic lock-down, while Slovenian pianist Miha Gantar returns with another 5-cd release for Clean Feed, less than a year before an earlier 5-disc release. There's also new music from Norwegian quartet I.P.A., Peter Brötzmann with drummer Sabu Toyozumi, Cene Resnik & the Acamar Trio from Slovenia, and more and more. Don't sleep on this edition of One Man's Jazz.

Maurice Hogue | One Man's Jazz, All About Jazz, November 20 2023 (EN)


Eine bemerkenswerte Doppel-CD hat Tenorsaxofonist Ohad Talmor bei Intakt herausgebracht. Talmor begibt sich auf die Spuren zweier von ihm hochverehrten Meister, Ornette Coleman und Dewey Redman. Vor allem Colemans Stücke sind spannend, weil sie noch nie veröffentlicht wurden, sondern aus dem Nachlass von Lee Konitz stammen. Talmor hat fantasievolle Variationen davon verfasst und sie mit einem Weltklasse-Ensemble eingespielt. Talmor, Bassist Chris Tordini und Drummer Eric McPherson sind fast immer dabei, fallweise beteiligen sich unter anderem der Vibrafonist Joel Ross, die Pianisten David Virelles und Leo Genovese oder Trompeter Shane Endsley.

Felix Hauptmann, freiStil Magazin, January 2024 (AT)


Eine bemerkenswerte Doppel-CD hat Tenorsaxofonist Ohad Talmor bei Intakt herausgebracht. Talmor begibt sich auf die Spuren zweier von ihm hochverehrten Meister, Ornette Coleman und Dewey Redman. Vor allem Colemans Stücke sind spannend, weil sie noch nie veröffentlicht wurden, sondern aus dem Nachlass von Lee Konitz stammen. Talmor hat fantasievolle Variationen davon verfasst und sie mit einem Weltklasse-Ensemble eingespielt. Talmor, Bassist Chris Tordini und Drummer Eric McPherson sind fast immer dabei, fallweise beteiligen sich unter anderem der Vibrafonist Joel Ross, die Pianisten David Virelles und Leo Genovese oder Trompeter Shane Endsley.

Wolfgang Gratzer, Jazz Podium Magazine, April 2024 (DE)


Back to the Land chronicles a journey into a rare fortune. American tenor sax player-composer-educator Ohad Talmor (and drummer George Schuller) discovered three DAT tapes in the personal collection of his mentor, the late sax legend Lee Konitz, a dear friend and father figure for Tlamor for over 30 years. These tapes documented rehearsals at Ornette Coleman’s loft in May 1998, with like-minded legends – double bass player Charlie Haden and drummer Billy Higgins, playing new music that Ornette had just written for an upcoming concert at the Umbria Jazz Festival. You could hear the three musicians playing, stopping, and talking about women and reeds. This trio played Coleman’s new music only at the Umbria Jazz Festival, and none of these new compositions was published.

Jan Granlie, Salt peanuts, September 23 2024 (EN)


 

 

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