INTAKT
RECORDS
CD-REVIEWS
Conrad Bauer
Hummelsummen.
INTAKT CD 085 / 2003 Tromboneliness
Bauer war mit seinem «Zentralquartett»
eine Säule des Freejazz in der DDR, danach in zahlreichen Kollaborationen
aktiv. Wie detail- und nuancenreich sein Spiel ist, kann auf dieser
wunderbaren Solo-Aufnahme in 7 Stücken nachverfolgt werden. Filigran,
kräftig, humorvoll - alles da. Niemals nerven, immer fröhlich
verühren, könnte das Credo sein. Aufgenommen im akustischen
Klangraum einer Kriche ist diese Aufnahme ein ganz grosses Stück
Musik.
ThereÕs a special kind of
satisfaction I derive when an artist who can compete on contemporary
terms with anyone he chooses opts instead to create as befits his own
idiosyncratic nature, spurning the fashionable, opening himself up to
criticism of being a fuddy-duddy and not caring. I canÕt say for certain
whether or not any of this entered BauerÕs mind when recording this
fine solo trombone disc, but damn if it doesnÕt sound like it. Bauer,
slightly younger than Albert Mangelsdorff and Paul Rutherford, a good
bit older than George Lewis, knows the ins and outs of post-Rudd trombone
as well as anyone and canÑand doesÑexploit almost any conceivable extended
technique but he also refers back to a proud tradition that most others
have abandoned as being tooÉaffected, too obtrusive: the ebullient,
joyful strut. ThereÕs a real danger, of course, of coming off like a
peacock with shallow, flashy displays of virtuosity masking the lack
of substance, but Bauer positively spills over with confidence and more,
a youthful sense of delighted surprise at what he uncovers.
Trombonist Conrad Bauer is
one of those musicians one can depend on to be consistently awe-inspiring.
His full, clarion tone, spectacular control of extended techniques,
and ability to blend wistful melodicism with energetic bluster never
fail to stand out in any context. Since the early '70s, he has been
honing his approach to improvisation in the long-standing group Zentralquartett
with Ulrich Gumpert, Ernst-Ludwig Petrowsky, and Günter Sommer; the
group Doppelmoppel (with brother Johannes); or as a member of countless
improvisation projects. But along the way he has continued to return
to the solo setting, where he has found a fertile setting for his ingenious
sonic explorations. On this recording, his fifth solo outing, the lively
acoustics of the room play a central role in the improvisations (Bauer
has recorded in both a drained water storage tank and a cavernous war
monument previously). The resonance of his horn reverberating in the
room adds shading and shadows to his meticulously shaped lines. Fleet,
angular flurries, and sinuous melodies make way for brayed barrages,
hovering multiphonics, and growled smears. His high-note blasts ring
through the room then dive down to buzzing bass rumbles. But all of
this is threaded together with a sense of thoughtful flow shot through
with wry humor and a sense of joyful exploration. Intakt's trio release
with Bauer, Sommer, and Peter Kowald was one of last year's stunners.
With this solo, Bauer delivers another that is bound to end up on many
year-end lists.
Seit drei Jahrzehnten gibt
Connie Bauer Solo-Konzerte. Wie kein zweiter ist der Berliner Posaunist,
der letzten Sommer sechzig wurde, den Tücken seines Instruments
auf der Spur - einmal mehr auf seinem fünften Solo-Album. Rasant
geht Bauer Themen, Motive und Melodien an, mischt Marsch mit Bebop,
freier Improvisation und neuer Musik, kriecht in verschiedene Ecken
jedweder Tradition. Mitunter schleicht sich ein Zitat ein, ansonsten
ist der Posaunist nirgends (und doch überall) zu verorten. Wenn
er gelegentlich in melodienseliges Schwärmen gerät, führt
er in Folge den Zuhörer auf mehrstimmiges Parkett. Jedes der sieben
Stücke dieser beachtlichen Solo-Platte hat seinen eigenen Charakter.
Ob Obertongesang, melancholische Ballade oder swingende Stilistik: stets
passieren verschiedene Dinge gleichzeitig. Die Verbindungen führt
Bauer aus oder deutet sie an in einem fortlaufenden Strom. Da ist ihm
stupende Technik dienlich, die nie Selbstzweck wird. Bauer geht es nicht
um blosses Ausloten tonaler Strukturen um bestimmter Effekte willen,
sondern um das Erfinden neuer Töne und Melodien. Bei aller Spintisiererei
und Tüftelei ist er ein grosser Erzähler geblieben. Und, so
John Corbett im Booklet, "einer der radikalsten originellen Stimmen
in der improvisierten Musik".
L'evoluzione del trombone
ha qualcosa di spettacolare, se pensiamo al suo ruolo originario di
riempitivo e lo paragoniamo al linguaggio dei vari J.J. Johnson o Christian
Lindberg.
|