INTAKT
RECORDS
CD-REVIEWS
TRIO 3 + IRENE SCHWEIZER
BERNE CONCERT
Intakt CD 150
Im TRIO 3 hat die Great
Black Music die Gestalt von Oliver Lake, Reggie Workman & Andrew
Cyrille angenommen und wirft weit über 150 Jahre Erfahrung mit
‘schwarz-atlantischer‘ Seefahrt und spontaner Kreativität
in die Wagschale. Nur andeuten zu wollen, was der 1942 geboren Altosaxophonist,
der 71-jährige Kontrabassist aus Philadelphia und der 69-jährige
Drummer aus der Bronx alles getrieben haben, hieße Jazzgeschichte
schreiben, mehr noch, Musikgeschichte ohne Scheuklappen. Schließlich
hat Lake für das Arditti String Quartet komponiert und mit Lou
Reed gespielt, Workman mit Living Colour oder Aki Takase, Cyrille mit
so unwahrscheinlichen Partnern wie R. Teitelbaum oder V. Tarasov. Die
Pianistin IRENE SCHWEIZER, ebenfalls schon Duopartnerin von Cyrille,
in ihre Reihen aufzunehmen, ist für diese weltoffenen Musikanten
eine Selbstverständlichkeit. Berne Concert (Intakt CD 150) entstand
beim Taktlos Bern 2007, nur das knapp 5 min. Piano-Bass-Duett ‘R.
I. Exchange‘ am Tag darauf in Zürich. Eigentlich liegt die
Schweiz ziemlich abseits des Black Atlantic, aber Schweizer ist mit
allen Wasserfällen des Blauen Nils gewaschen und erfrischt mit
ihren perkussiv quirlenden Katarakten den gewohnten Flow des seit 1988
miteinander vertrauten Trio 3. Besonders schön bei Cyrilles ‘Aubade‘
zeigt sich aber auch eine gemeinsame poetische Ader, die aus Klangtupfern
eine Impression von Morgengrauen und Sonnenaufgang kreiert. Da ist nicht
nur Lake der Maler, der er ja tatsächlich auch ist, da tauchen
alle Vier die Pinsel in Morgenlicht. ‘Phrases‘ und ‘Timbral
Interplay‘ sind wieder Piano-Dialoge, erst temperamentvoll mit
dem Alto, dann rasend und sprunghaft mit Cyrilles tockend morsenden
Drums. Dazwischen erklingt Workmans ‘Ballad of the Silf‘
mit einem markanten Stakkatomotiv, wobei ich mal annehme, dass damit
kein Sandwich I‘d Like To Fuck gemeint ist und das S auch nicht
für Sister steht. Oder doch? Schließlich steht ‘WSLC‘
auch nur für die Namen der Brothers und der Sister, die nicht als
3 + 1, sondern als rasanter Vierspänner ins Ziel galoppieren
.
As the world population grows
inexorably, the chances are we'll all have to work a few more years
before claiming that state pension (if you're lucky enough to live in
a country that actually has such things, that is). Not that raising
the retirement age from 65 would be much of a problem for Irène
Schweizer, Reggie Workman, Andrew Cyrille and Oliver Lake, as they've
already passed it and show no signs of letting up. Recorded live at
Berne's Taktlos Festival in November 2007 – with the exception
of "R. I. Exchange 1", a Schweizer / Workman duo recorded
the following day in Zürich – this is a fine hour's worth
of good solid free jazz, alternating compositions (the oriental pentatonic
freebop of Cyrille's "Aubade" always sounds good, and the
version here makes for a nice comparison with the one on Cyrille's 2001
trio outing with Mark Dresser and Marty Ehrlich, C/D/E) and improvisations
(the closing "WSLC" is a damn sight more imaginative than
its title). Though pianist Schweizer's technically just sitting in,
she sounds like she's been part of the group for years – the interplay
between her and the other members of the group is dazzling, and the
album is structured to reflect it, alternating quartet tracks and impish,
Monkish Schweizer duets with the three others in turn. Hence the inclusion
of that track I mentioned above. So what if it wasn't recorded in Berne;
no point letting a little thing like that get in the way of a good concept.
Au Taktlos Festival de Berne
en 2007, Oliver Lake, Reggie Workman et Andrew Cyrille accueillaient
sur scène la pianiste Irène Schweizer. Enregistré,
le concert dévoile les qualités attendues de la rencontre.
Oliver Lake, Reggie Workman
und Andrew Cyrille sind als Working Band mit fester Verankerung in der
schwarzamerikanischen Tradition des FreeJazz eine Bank (und logischerweise
eine tausendfachveritablere und bessere als diese Schwachsinnsruinen,
die gerade von korrupten Staatswesen ins verlängerte Wachkoma gepumpt
werden), also eine Working Bank des FreeJazz, die ihr Kapital nicht
hortet oder teuer verleiht oder verjuxt, sondern gewinnbringend an alle
verteilt. Sie selbst teilten mit Hawkins, Coltrane, Monk oder Shepp
die Bühne und sind hier zu berichten, was davon im Hier und Jetzt
Sinn hat und macht. Sie beherrschen bravourös die Pole Komposition
und Improvisation und nutzen den spannungsgeladenen Raum dazwischen.
Eine Sternstunde erlebten sie mit der großartigen freien Pianistin
Irène Schweizer beim ‚taktlos' in Bern 2007: dieser hier
dokumentierte Auftritt beweist, wie superb Schweizer sich als nur-improvisierende
Spielerin in die Kompositionen einfügt und dabei den Klangreichtum
dieses eingespielten Trios unendlich bereichert und variiert.
Christof Thurnheer, Jazz 'n' More, Schweiz, März/April 2009
Maybe a look at the participants
is enough to make clear that the music they produce is going to be something.
This program doesn't disappoint, even while many expectations may be
confounded. As is often the case, when musicians are caught for posterity
in a live setting, the music comes from a different place, and those
expecting high energy workouts are going to be disappointed as the reality
is somewhat different.
Daniel Spicer, The Wire, UK, March 2009
Trio 3, eine ’Working
Band’, eine bemerkenswerte Zusammenarbeit und ein echtes Langzeitprojekt,
das schon seit vielen Jahren tourt und Platten macht (z.B. die wunderbare
Liveaufnahme aus Willisau 1992), verstärkte sich bei diesem Konzert,
aufgenommen bei den Festivals ’Taktlos’ und ’Unerhört’,
mit Irene Schweizer. Die Tastenmeisterin des verqueren musikalischen
Ausdrucks tut dem Altmännerbund gut. So entspannt, konzentriert
und energiegeladen hat man Lake, Workman & Cyrille schon lange nicht
mehr gehört. Schweizer selbst ist in Hochform; sie ist immer wieder
als musikalische Antreiberin, Strukturen schaffende Pointenschleuderin
und unermüdliche Impulsgeberin zu hören. Das Stück ’Timbral
Interplay’, ein Duo mit Andrew Cyrille (erinnert sei dabei an
die historische Aufnahme der beiden aus dem Jahre 1988, nachzuhören
auf Intakt 008), ist da besonders gut zur Bestätigung dieser Aussagen
geeignet. Improvisationsmusik auf allerhöchstem Niveau, wunderbar
aufgenommen und auch von der Konserve genießbar (was bei freier
Musik ja manchmal schwierig ist). Eine transatlantische Verbindung der
besonders gelungen Art. Und das Trio 3 ist offenbar auf den Geschmack
gekommen, denn wir können uns schon auf das Folgeprojekt freuen;
diesmal mit der amerikanischen Pianistin Geri Allen.
Hans-Bernd Kittlaus, Jazzpodium, Deutschland, April 2009
2008 marked the 20th anniversary
of both Trio 3’s founding and also Intakt’s duo recording
by pianist Irène Schweizer and drummer Andrew Cyrille. This concert
in Berne from November 2007 falls just short of a commemoration, but
there’s plenty to celebrate. The trio of saxophonist Oliver Lake,
bassist Reggie Workman and Cyrille embody free jazz as deeply traditional
and insistently lyrical, and the shared focus gives their music a consistent
precision. There aren’t many musicians who could collaborate as
seamlessly with the three as Schweizer, who belongs to the same traditions,
deriving directly from sources like Cecil Taylor and Don Cherry, influences
that are apt to be more apparent here than in the milieu of European
free improvisation. The program is rigorously democratic. Each member
of the trio provides a composition for the quartet, with interludes
in which Schweizer joins each member in a duet. It’s all crowned
by an intense episode of free improvisation. There’s a certain
element of ritual in the performance, but it’s driven by an intense
lyricism, each composition a miracle of linear simplicity that develops
extended improvisation. Lake is frequently blazing here, singing in
a distinct instrumental voice that ranges from coruscating lower register
to upper register trills, all knitted together by his sense of song.
It’s apparent on his opening “Flow,” but just as evident
on Cyrille’s “Aubade,” formed on a characteristically
Japanese pentatonic, and Workman’s “Ballad of the Silf.”
No bassist is more melodic than Workman, no drummer more articulate
than Cyrille, who is consistently tuneful as well as propulsive. Schweizer
sounds like she’s always been a member of the band. The three
duos are more than pro forma: each quickly finds a high level of exchange
and develops from there.
Almost without anyone noticing,
Trio 3 has become one of the great working bands in jazz. That's not
the default outcome of longevity: though saxophonist Oliver Lake, bassist
Reggie Workman and drummer Andrew Cyrille first got together under the
Trio 3 moniker back in 1992, they have become, if anything, a more cohesive
unit over time. Their previous release, Time Being (Intakt, 2007), was
one of their strongest, with an acute group aesthetic brought to bear
on a fertile blend of testing compositions and compelling open improvisations.
Berne Concert boasts a similarly fruitful amalgam, with Swiss pianist
Irene Schweizer added for good measure.
Stewart Lee, Sunday Times, UK, 12. April 2009
Euan Andrews, Plan B, UK, April 2009
Fred Grand, Jazz Journal, UK, June 2009
Moderne toppmøte
Kevin Le Gendre, Jazzwise, UK, June 2009
30-odd years ago, the lineup
of Trio 3—a veritable supergroup—might have seemed surprising.
By the mid-'70s, drummer Andrew Cyrille had fed polyrhythmic invention
to Cecil Taylor's unit structures and tuned drums for ten years, while
bassist Reggie Workman was known for his work with Coltrane and a number
of Blue Note artists. Reedman Oliver Lake, who had relocated to New
York from St. Louis via Paris, was a former member of the Black Artists
Group, an AACM parallel organization. All of that history is important
to recognizing where Trio 3 comes from and how their aesthetic, alternating
between frenetic harrying salvos and sparser collective calls, might
differ from a number of extremely capable "power trios" on
the contemporary scene.
Bjarne Søltoft, Jazznytt, 64, 2009, Oslo
Alan Waters, Signal to Noise, USA / Canada, Fall 2009
Nur wenige schwarze Musiker
können von sich behaupten, mit den wichtigsten Jazzmusikern der
Geschichte gemeinsame Sache gemacht zu haben. Trio 3 darf sie zu dieser
Spezies rechnen. Gemeinsam mit der Pianistin Irene Schweizer trat es
2007 beim "Taktlos"-Festival in Bern auf, wo mit einer Ausnahme
diese Live-CD entstand. Überzeugend zelebrieren die vier die Kompromisslosigkeit,
huldigen nur dem Sound der Improvisation und verstehen sich dennoch
nahezu blind. Absolute Freiheit steht auf ihrer Fahne, die den Ursprungsgedanken
des Jazz, nämlich die Grenzenlosigkeit der Strukturen, aufs heftigste
flattern lässt. Schnelle Läufe auf dem Piano und das entzerrte,
aber kompakte Spiel des Trios schaffen eine superbe Atmosphäre,
die ziemlich vom Konzertcharakter ablenkt. Der Vierer gewährt sich
auf allen musikalischen Ebenen die Freiräume und die Zeit, das
eigene Spiel zu entfalten und damit gewinnbringend für alle einzusetzen.
Ci sta che un gruppo alla
ribalta da quasi un ventennio, concerto dopo concerto, disco dopo disco,
giunga ad un equilibrio statico delle proprie dinamiche, a un'inconscia
cristallizzazione delle trame musicali, dei ruoli e infine alla prevedibilità
dell'esito artistico.
Aldo Del Noce, www.suono.it, Italia, ottobre 2008
From the very first few notes
you know you are in for something great on the Trio 3 & Schweizer
concert CD. The absolute confidence and command of Oliver Lake strikes
you first, then Schweizer, then Cyrille, and finally Reggie Workman.
These are people who have played freely for years and know what they
want to do, seemingly every minute of their time on the bandstand. “Flow”
begins with a supremely commanding Lake on alto who says much in his
three minutes or so of solo time. Irene responds with a sharply contoured
set of piano improvisations. There’s variety, variation in velocity
and attack, and attention to timbral niceties that show some amazing
sensibilities. This is Free music with set melodic contours for the
most part and in no way does it sound ad hoc. Reggie sets the table
in just a few seconds on “R.I. Exchange” before Schweizer
comes in and they unravel a smart discourse. There are duets and group
pieces and not a moment of dead air.
Dionizy Piątkowski, Era Jazzu, October 2024 (PL)
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