INTAKT
RECORDS
CD-REVIEWS
Jürg
Wickihalder Overseas Quartet.
FURIOSO
Es gab Steve Lacy, und doch ist das
Sopransaxophon im modernen Jazz Exot oder Nebeninstrument geblieben.
Hört man diese sensationelle zweite CD des Schweizers
Jürg Wickihalder, fragt man sich, warum das so ist. Das bringt
den Zug der amerikanischen Jazzoktoberrevolution der 60er ins Jetzt,
auf dass in der Postmoderne die Post abgehe. Das hat tänzerische
Intensität, die einst auch Lacy bei allem Intellekt nicht vergessen
hat, nimmt Monk als Startrampe, hat Ecken und Kanten und einen unglaublichen
Drive mit seiner Doppelspitze Sax/Bassklarinette vor Bass und Drams.
uka. Schwäbische Zeitung, 28. November 2008
Kreatives Feuer
Ton & Esprit von Steve
Lacy (1934-2004) hallen nicht nur, wie ich meine, bei Christoph Gallio
wider, sondern noch direkter bei einem weiteren Züricher, JÜRG
WICKIHALDER. Nachdem der 35-jährige Soprano- & Altosaxophonist
seine Inspiriertheit durch den verehrten Lehrmeister bereits im Duo
mit dem Pianisten Chris Wiesendanger bekannt hat (auf Intakt als A Feeling
for Someone zu hören), feiert er diese Erbschaft nun auch mit dem
OVERSEAS QUARTET. Dazu hat er sich mir Kollegen zusammengetan, die er
am Berklee College of Music kennengelernt hatte, dem italienischen Bassklarinettisten
& Altosaxophonisten Achille Succi und den kanadischen Brüdern
Mark & Kevin Zubek an Kontrabass und Drums. Auf Furioso (Intakt
CD 153) spielen sie allerdings nicht Lacy selbst, sondern Stücke,
die sich Wickihalder ausgedacht hat, und dazu 'Four in One‘ und
'Played Twice‘ von Monk. Der war nämlich ebenso ein wesentlicher
Bezugspunkt für Lacy wie die Vorstellung, dass Jazz etwas mit Tanz
zu tun hat, und sei es das von Ornette Coleman propagierte Dancing in
Your Head. Folgerichtig zitiert Wickihalder in 'Moonwalk‘ Colemans
'Lorraine‘ und stimmt darum herum Gliederlösendes an wie
gleich als Auftakt 'Warm-up Party‘, das flotte ‘The Pocket
Trumpet Man‘ oder den, zur Tarantella erhitzten Walzer 'Lovers‘,
den er für seine eigene Hochzeit geschrieben und auch schon bei
der Duoeinspielung angestimmt hat. Daneben ist 'Valley‘ eine Liebeserklärung
an seine Heimat, den Kanton Glarus, dessen Schönheiten von beiden
Bläsern schwärmerich und durchaus ein bisschen sentimental
besungen werden. Noch besinnlicher ist da nur noch der Ausklang 'Autumn
Child‘, der fast schon Wiegenliedcharakter hat. Dazwischen sprudelt
'Surfing and Flying‘ sportlich und temporeich im Geiste von Colemans
fröhlichem Futurismus. Bei 'The Moonwalk‘, das zwischen urgemütlich
und rasant hin und her schaltet, quäkt der Schweizer à la
Roland Kirk mit beiden Instrumenten gleichzeitig. Die kurzen, zickigen
Monkstücke, wobei 'Played Twice‘ Mark Zubek seinen großen
Auftritt einräumt (während sein Bruder sein Drumsolo als Lovers-Break
anbringt), sprechen für sich selbst. Bleibt nur noch, 'Desert Voices‘
zu lauschen, nach dessen flatterzungigem Sopranointro einem jeder Sandhaufen
als Zungenspitze der Sahara taugt.
The Wire, London, January 2009
Featuring Jurg Wickihaler
on soprano & alto sax & compositions, Achille Succi on bass
clarinet & alto sax Mark Zubek on bass and Kevin Zubek on drums.
This is certainly an odd international quartet of players from varied
backgrounds. I know of downtown drummer Kevin Zubek from his work with
Satlah ( 3 CD's on Tzadik), the Lemon Juice Qt and a trio with Daniel
Carter, but I wasn't familiar with his brother Mark before this. Jurg
Wickihalder I only know from a recent duo disc also on Intakt with Chris
Wiesendanger. Italian reed player, Achille Succi, has a fine duo disc
out on El Gallo Rojo. It turns out that these players met at the Berklee
College of Music in Boston in the 90's.
Switzerland's Intakt label
is usually associated with free improvisation, but saxophonist Jürg
Wickihalder's quartet delivers a vivacious and amiably bouncy contrapuntal
jazz that sounds like a street-march or circus band but with a canny
postbop spin. Wickihalder works with the great Swiss pianist Irene Schweizer,
but here he shares seamless dialogues with fellow saxophonist and bass
clarinettist Achille Succi, accompanied only by sympathetically succinct
and often springy walking bass and drums. Wickihalder's needling, Steve
Lacy-like sound contrasts tellingly with Succi's Eric Dolphyesque spiky
stateliness, and their improvisations together sweep from playful lyricism
to exchanges of blurts, squalls and squeals, and back again. Slow pieces
such as Desert Voices have a violin-like sustained elegance, while the
Latin-dancing Lovers could be a Carla Bley theme. Of the two Monk tributes,
the briefly haiku-like Four in One is mostly a swirling horn exchange,
and a stealthy Played Twice swaps the melody playfully with Mark Zubek's
bass. It's polished, stylishly delivered postbop.
Tøft
fra Alpelandet I fjor blei vi introdusert
for sveitsiske Jürg Wickihalder for første gang i duosamarbeid
med pianisten Chris Wiesendanger. Her møter vi han i en ny setting
og med medspillere fra to andre land. Begge deler har vært en
sann fornøyelse.
Partenaire d’Irène
Schweizer et membre échappé de Billiger Bauer, le saxophoniste
Jürg Wickihalder emmène aujourd’hui son Overseas Quartet
au rythme de Furioso.
Der junge Schweizer Sopransaxofonist
zeigt, dass es richtig und wichtig war, an dieser Band, deren Mitglieder
er zu seiner Studienzeit in Berklee kennenlernte, festzuhalten. Die
Drum'n Bass-Brüder Zubek aus New York und ebendort in der Szene
verwurzelt sowie der wunderbare italienische Bassklarinettist Achille
Succi bilden das kongeniale und interaktive Rückgrat für die
exquisiten Kompositionen Wickihalders, die eine großartige akustische
Palette druckvoll, fröhlich, komplex, präzise, genussvoll
und emotional bis zur Neige auskosten und das Gesamtbild dabei stets
dicht und punktgenau formulieren können. Sehr schön, und auch
beim Hochzeitswalzer kommt schon mal Schmutz in die Tröte.
Jörg
Konrad, Jazzpodium, Deutschland, Februar 2009
It will be five years in
June since Steve Lacy died, leaving behind one of the richest legacies
– as both a composer and improviser – in jazz. Swiss saxophonist
Jürg Wickihalder has made a start at coming to grips with that
legacy, using Lacy’s music as a jumping off point for his own
new developments. Furioso, the debut recording by his Overseas Quartet
with Italian reed player Achille Succi and New York-based brothers Mark
and Kevin Zubek on bass and drums respectively, is at its best when
the spirit of Lacy’s art, rather than a literal duplication of
his style, informs the music. Getting a grip on the creative spirit
that animates great music is, of course, a much more difficult task.
Wickihalder has certainly paid attention to the structure of Lacy’s
music. Sometimes you hear scraps of Lacy in Wickihalder’s composing,
such as the opening of “Warm-up Party.” Evidence of his
school days with Lacy’s improvising is heard during his solo on
“The Pocket Trumpet Man.” But Wickihalder and his band strike
out on their own, they make exciting, witty, and swinging jazz. Wickihalder
has a warmer, wetter sound than Lacy, and a more vulnerable side to
his alto sound. He spikes his lines with peeved split tones, ironic
twitters, joyous little whoops, but they never derail the development
of his solos. His improvisations on “Warm-up Party” and
“Surfing and Flying” may not end up where you expect, but
they always sound like he knows where he’s going. Wickihalder
planes the edges of his compositions a bit smoother than Lacy’s,
but if they are not as harshly angled, they are just as rigorously constructed
and playful. Wickihalder enjoys the pleasures of genre more directly
than Lacy, who drew on many sources, but rarely if ever composed in
a particular genre. Wickihalder’s “Lovers” is a jazz-tango;
“The Pocket Trumpet Man” a close parallel to Don Cherry’s
melodic approach; “The Moonwalk” has all the frenetic energy
and hilarity of a silent film or cartoon soundtrack; the shade of Ornette
Coleman hovers over “Desert Voices.”
Silvano Luca Gerosa, Jazz 'n' More, Schweiz, März/April 2009
Irrespective of the connections,
the soprano saxophone clarion call opening Furioso immediately evokes
the ghost of Steve Lacy. The debut disc from Swiss soprano saxophonist
Jurg Wickihalder's Overseas quartet might be better titled Vivacissimo,
such is the joy and vitality which springs out from every digital pit
and pore.
Wickihalder: Bitte sich den
Namen zu merken. Jürg Wickihalder! Nach dem Duett mit dem Pianisten
Chris Wiesendanger (’A Feeling For Someone’, auch bei Intakt
erschienen) aus dem Jahre 2007 sucht der Schweizer Saxofonist wieder
das Monk-&-Lacy-Universum auf. Das singt und swingt auf vertrackten
Wegen. Mit dem Italiener Achille Succi als zweiten Bläser (besonders
hervorhebenswert ist sein Bassklarinettenspiel) und den Brüdern
Zubek als quicklebendiges Rhythmusgespann; die in New York situierten
Kanadier, die ein breites Spektrum von Rock über Jazz bis HipHop
musikalisch abdecken, hat er sich eine feine Band zusammengestellt.
Kennengelernt hat man sich am Berklee College. Eine fröhliche,
humorvolle Geste an die beiden Ahnväter des modernen Jazz. Wenn
man an diesem Tonträger schon irgendetwas aussetzen will, dann
ist es die manchmal fast schon gespenstische Nähe zu Ton und Phrasierung
seines ehemaligen Lehrers Steve Lacy. Aber man kann sowieso nie genug
Lacy-Aufnahmen daheim haben, meine ich. Und, das möchte ich schon
betonen, es ist genug Jürg Wickihalder in ’Furioso’,
der Musik dieses Überseequartetts drinnen, um den Verdacht zu entkräften,
da würde sich nur ein Klon produzieren. Bin schon auf den nächsten
Themenschwerpunkt des Saxofonisten neugierig.
Alfred Krondraf, Concerto, Österreich, April/Mai 2009
Andrew Henkin, All About Jazz New York, USA, June 2009
Je hoeft geen ‘kenner’
te zijn om na een paar seconden al te snappen dat je hier met iets bijzonder
te maken hebt. Zelden voel je de goesting waarmee muziek gespeeld wordt
zo lekker uit de boxen knallen. En wat een intro en melodielijn ook.
‘Warm-Up Party’ kan eigenlijk zo de mooie galerij van jazz
classics in. Of schijnt de invloed van Steve Lacy en vooral Thelonious
Monk iets te hard door de track? Wat maakt het ook uit, dit swingt als
een trein (de Canadese broertjes – ritmetandem Mark en Kevin Zubek
kwijten zich de hele cd met verve van hun taak)! De track staat met
beide voeten in de (post)bop traditie van de jaren ’60 maar klinkt
op geen enkel moment retro. Als componist heeft Wickihalder meer dan
alleen knappe Monk-tunes in de mouwen. Van het hilarische Zorn-esque
rondhuppelende ‘The Moonwalk’ over de snelle bebop van ‘Surfing
and Flying’, de polka goes Masada van ‘Lovers’ tot
schitterende trage nummers als ‘The Valley’ of de ontroerend
mooie ballad vol vrijheid ‘Desert Voices’. En hoewel overal
aanwezig is het in deze kalmere tracks frappant hoe de twee blazers
elkaar blindelings lijken te vinden (al is dit pas hun eerste opname
samen). De Italiaan Achille Succi (meestal basklarinet) is spaarzaam
en lekker tegendraads en gaat soms beangstigend goed Eric Dolphy achterna.
Jürg Wickihalder (een Zwitser) zelf combineert met het grootste
naturel wervelende melodielijnen met free uithalen. Maar nogmaals: het
is de manier waarop elke noot 100% doorleefd klinkt die van deze “Furioso”
(laat je vooral door de titel niet misleiden) nu al een van de jazz-releases
van 2009 maakt. Aanrader!
On Furioso, Swiss saxophonist
Jürg Wickihalder assembles a worldly collective for an exuberant
ten song program marked by the spirit of mentor Steve Lacy without coming
across as a facsimile of that master’s prototype. Without a doubt,
this effervescent Postbop is infectious, with the additional influences
of Ornette Coleman and Thelonious Monk underpinning the striking results.
In addition to the compositional fortitude, the interwoven group dynamics
featuring Italian alto saxophonist/bass clarinetist Achille Succi and
the sprightly brother rhythm team of American bassist Mark Zubek and
drummer Kevin Zubeck, make this a winner. The group’s paradigm
is announced immediately on the glorious midtempo groove of “Warm-Up
Party,” a jaunty bounce that spotlights Wickihalder’s Lacyisms
in concert with Succi’s Dolphy-influenced bass clarinet. Such
frisky environs also spark the merriment of “The Pocket Trumpet
Man,” surely a nod to Don Cherry, the Ornettish “Surfing
and Flying” and the nimble tightrope skittishness of “The
Moonwalk.” Monk also gets a glimpse on two tributes, the horn-centered
“Four In One” and a devilishly keen rearrangement of “Played
Twice” that features Mark Zubek’s vivacious lines. As for
quieter terrains that demonstrate that multi-faceted features of the
ensemble, the anthemic “Desert Voices” offers compelling
work from Wikihalder’s alto, while the melancholic “Autumn
Child” speaks to the beauty of Wikihalder’s fragile soprano
lines against the lilting work of Succi’s bass clarinet. For sure,
this is one of those standout records of the year that, while not garnering
a mountain of online or written press hype, the burnished interplay
and striking blueprints should make a coveted item.
Ancora una volta la svizzera
Intakt si conferma etichetta di grande rigore e qualità, con
questo nuovo lavoro del giovane trentacinquenne sassofonista Jurg Wickihalder.
Furioso si discosta un po' dai canoni della improvvisazione radicale
che hanno caratterizzato la produzione dell'etichetta, mettendo in luce
un quartetto vivace e un po' guascone che mescola melodie asciutte ed
essenziali, contrappunto jazzistico e musica di strada da marching bands...
dai tratti quasi circensi.
Oltralpe nascono progetti
e fioriscono musicisti che hanno molto da comunicare. È il caso
del trentacinquenne Wickihalder, cresciuto sotto l’influenza di
Steve Lacy e la guida di Irène Schweizer. Particolarmente originale,
il suo Overseas Quartet predilige linee scarne e contrappuntistiche
all’interno di un amalgama free pervaso da un senso ironico, giocoso,
festante e vagamente malinconico. Citazioni (The Pocket Trumpet Man
pare riferita a Don Cherry), evocazioni di marchin’ bands o di
atmosfere circensi, furiosi momenti free si mescolano e si agitano come
le onde messe in copertina. I compagni di viaggio s’integrano
perfettamente: Succi è mirabolante al clarinetto basso e i fratelli
canadesi Zubek costruiscono una ritmica sospesa, aperta e allo stesso
tempo incalzante. Il leader – autore di tutti i brani tranne le
monkiane Four In One e Played Twice – riesce perfettamente a unire
la freschezza delle improvvisazioni con la pagina scritta. Un disco
di free jazz pacato, capace di sorprendere l’ascoltatore. |