INTAKT
RECORDS –
CD-REVIEWS
INGRID LAUBROCK
CONTEMPORARY CHAOS PRACTICES – TWO WORKS FOR ORCHESTRA WITH SOLOISTS
INGRID LAUBROCK, MARY HALVORSON, KRIS DAVIS, NATE WOOLEY
Intakt CD 314 / 2018
Bill Milkowski, Downbeat, August 2018
Rigobert Dittmann, BA 100, Oct 2018
Wolf Kampmann, Jazzthing, Nov 2018
Marc Chénard, La Scena Musicale, Nov 2018
Phil Freeman, The Wire, November 2018
Avant Scena. Contemporary music blog, November 12, 2018
Nate Chinen, wbgo.org,Nov 11, 2018
INGRID LAUBROCK with MARY HALVORSON / KRIS DAVIS / NATE
WOOLEY - Contemporary Chaos Practices (Intakt 314; Switzerland) "Ingrid Laubrock's credentials as an
ambitious, skillful composer of intricate yet visceral works for small ensembles is well established – not
least on the evidence of her excellent, much-admired Intakt recordings. Whether writing for conventionally
constituted assemblages like her quintet Anti-House, or for a more unusual complement, like the mix of
tuba, koto, electronics, and more that she convened two years ago for Serpentines, Laubrock has
demonstrated a formidable capacity for writing music of intricacy, integrity, and broad appeal. The critic
Steve Smith writes in the liner notes: "The present recording, recorded in a studio by an ensemble of
first-call freelancers led by two ideally sympathetic conductors, Eric Wubbels and Taylor Ho Bynum,
provides eloquent evidence of what Laubrock has achieved. Both of her orchestral pieces – Vogelfrei, with
its variegated textures, animated rhythms, swooping vocals, and inexorable momentum; and Contemporary
Chaos Practices, where four instantly distinguishable soloists (Mary Halvorson, Davis, Wooley, and
Laubrock herself) retain their individuality while negotiating a brilliantly rendered aural landscape –
serve notice of an estimable composer who has something to say, and knows exactly how to say it."
Kevin Press, Exlaim, Nov 14, 2018
Don Phipps, All About Jazz, November 16, 2018
Selwyn Harris, Jazzwise Magazine Issue 236, Dec 2018
Joseph Neff, The Vinyl District, Nov 20 2018
Éric Champagne, La Scena Musicale, Dec 2018
Diario de Querétaro, Dec 4 2018
Kevin Coultas, inonthecorner.com, Dec 2 2018
Troy Dostert, All About Jazz, Dec 3 2018
Stuart Broomer, The Whole Note, Nov 27, 2018
David Cristol, Jazzmagazine, Paris, Dec 2018
Filipe Freitas, Jazztrail, Dec 10 2018
Seth Colter Walls, the New York Times, Dec 13, 2018
Xavier Plus, Concerto Magazine, 6 Dec 2018
Phil Freeman, stereogum.com, Dec 2018
Peter Margasak, petermargasak.com, Dec 2018
Franpi Barriaux, citizenjazz.com, Dec 16 2018
Gonçalo Falcão, jazz.pt, Dec 2018
Gonçalo Frota. Balanço 2018. O melhor do ano, Público (www.publico.pt), Portugal, 21 de Dezembro de 2018
David Hajdu, The Nation. Dec 21, 2018. NR 1 - THE BEST ALBUM OF 2018
Music for Watermelons, Playlist 2018, Dec 22, 2018
Mark Corroto, All About Jazz, Dec 29 2018
John Murph, Downbeat magazine, Feb 2019
The Hot Box, Downbeat Magazine, Feb 2019
Nick Metzger, The Free Jazz Collective, Dec 27 2018
Robert Bush, The New York City Jazz Record, Jan 2019
Brad Cohan, JazzTimes.com, Dec 31 2018
Laubrock für Orchester – in diesem Fall mehr als 40 Frau und
Mann stark: Bläser, Streicher, Percussion und Gesang plus vier Solistinnen. Die Musikerinnen stammen
größtenteils aus New York und sind in der Mehrzahl durch die ebenso harte wie freisinnige Schule
Anthony Braxtons gegangen. Das hört man – und konnte es auch sehen, wie etwa beim Moers Festival 2017, hier
allerdings mit dem nicht weniger virtuosen EOS Kammerorchester Köln. Der Vorteil beim Live-Erlebnis: Es wird
sichtbar, weshalb Laubrock sowohl auf der Bühne als auch im Studio zwei Dirigenten einsetzt. Eric Wubbels
sorgt hier dafür, dass bei den anspruchsvollen, streng notierten Parts niemand den Überblick verliert,
während Taylor Ho Bynum zusammenbringt, was sich zwischen den losen Strukturen und der freien Improvisation
entwickelt. In Vogelfrei bahnen sich aufgeregte Stimmen den Weg durchs Labyrinth aus nervösen
Bläsern und Streichern, ehe sie gemeinsam in einem versöhnlichen, lang gezogenen Schlussakkord entschwinden.
Contemporary Chaos Practices bewegt sich noch freier und äußerst sprunghaft zwischen den diversen
Aggregatzuständen hin und her: elektroakustische Wall of Sounds, orchestrale Sätze, in denen Tempi und
Metrik ständig variieren, dazu frei-improvisierte Parts im Solo oder in der Gruppe. Symphonisches und
sympathisches Genrehopping könnte man es nennen, dennoch hat man nie das Gefühl der Beliebigkeit – die Musik
sucht und nimmt sich statt dessen die Freiheit der direkten Aktion. „Aufgabe von Kunst heute ist es,
Chaos in die Ordnung zu bringen“, schrieb Theodor W. Adorno in Minima Moralia. In diesem
Sinne: Aufgabe erfüllt!
Akriv Jazz interview with Ingrid Tom's Pick at Arkiv Jazz, January 4, 2019
Phil Freeman, Wire Magazine, Jan 2019
Francis Davis, The NPR Music Jazz Critics Poll 2018
The Free Jazz Collective 2018 Round-Up
Alan Scherstuhl, Downbeat.com, Jan 3 2019
Avant Music News Best of 2018, Jan 2019
Olaf Maikopf, Jazzthetic Magazine, Jan 2019
Jean-Louis Lemarchand, Les Dernières Nouvelles de Jazz, Jan 13 2019
z'kay, Klenkes Magazine, Jan 2019
"Musicians of the Year"/"Albums of the
Year"/"Composers of the Year"/"Guitarists of the Year"/"Pianists of the
Year"/"Saxophonists of the Year"/"Trumpetists of the Year"
Pirmin Bossart, Jazz'n'More, Jan 2019
Pirmin Bossart, Kulturtipp, Schweiz, 16. Januar 2018
Brian Kiwanuka, www.nextbop.com, Jan 15 2019
Kulturbilagan Blog, Jan 26 2019
Eyal Hareuveni, salt-peanuts* Blog, Jan 29 2019
LES CHOC DE L'ANNEE 2018
Le VIF Focus, Jan 31 2019
John Frederick Moore, Jazziz Magazine, Feb 2019
Luc Bouquet, Improjazz, Février, 2019 Alberto Bazzurro, All About Jazz, Mar 5 2019
Alexander Schmitz, Jazz Podium, March 2019
Alberto Bazzuro, All About Jazz, March 5 2019 (Italian)
Franpi, Sun Ship Blog, Feb 19 2019
Guy Peters, Jazz & Mo, Mar 2019
Kimio Oikawa, jazztokyo.org, Mar 2019
Jean Buzelin, culturejazz.fr, Mar 17 2019
Piotr Jagielski, Jazzarium Blog Poland, March 2019
Jason Bivins, Point of Departure, USA, April 2019
Ulf Thelander, Orkester Journalen, April 24 2019
Seth Colter Walls, The New York Times, June 1 2019
Laurence Joseph, Musicworks, issu 133, 2019
Steve Futterman, The New Yorker, Aug 2019
Giovanni Russonello, The New York Times, Aug 1 2019
Michael Ross, Guitar Moderne Blog, Nov 2019 Claudio Sessa, Corriere della Sera, Nov 15 2018 (IT) |