INTAKT RECORDS – CD-REVIEWS
IRÈNE SCHWEIZER

First Choice. Piano Solo KKL Luzern
Intakt CD 108


 

Luzern / KKL / Irène Schweizer
Irène Schweizer lotete den KKL-Konzertsaal aus

Am 8. Oktober 2005 gab Irène Schweizer ein Solokonzert im KKL. Die Pianistin eröffnete die von KKL-Chefin Elisabeth Dalucas initiierte Reihe Director's Choice. Das Konzert ist jetzt auf einer CD erschienen.
Mit Irène Schweizer bewies KKL-Direktorin Elisabeth Dalucas sicheres Gespür. Die bisher zwar nicht nur, aber doch vorwiegend von klassischen Musikern genutzte Salle blanche bedarf dringend der improvisatorischen Nutzung. Auch dem Jazz sollen die akustischen Möglichkeiten des Raumes zur Verfügung stellen.
Eine Herausforderung ist der Saal ohnehin. Denn so sehr er zur Brillanz des Klanges und damit zum Konzerterlebnis beitragen kann, so kann er auch erbarmungslos die Schwächen und Fehler eines Rezitals offenbaren.
Die Schweizer Pianistin, das legt die soeben erschienene CD First Choice nahe, hat den Raum gemeistert. So lotete sie etwa die Akustik in der titelgebenden, knapp 20 Minuten langen Improvisation aus. In Scratching at the KKL wandte sie sich von der Tastatur ab und den Saiten zu, die sie mit Schlegeln und Fingercymbals bearbeitet.
Das Echo auf Schweizers KKL-Konzert war überwältigend. Die beste Jazzplanistin Europas im besten Konzertsaal der Weit schrieb die deutsche Wochenzeitung Die Zeit in ihrer Konzertkritik. Wer nicht unter den rund 1500 Konzertbesuchern war, kann sich das Solo nun wenigstens zu Hause abspielen.
Meinrad Buholzer, Schweiz. Depeschenagentur, Bern, 5.7.2006

 

 

 

This marvelous solo piano performance was recorded at the Cultural and Congress Center of Lucerne (KKL) in October of 2005, one of the most prestigious classical concert halls in Europe. Earlier in the day, the preview of the film portrait. "Irene Schweizer" was shown in the same center. 1,500 lucky folks attended this very special concert and this disc is the result of that incredible performance. The disc opens with "First Choice", where Irene draws from many streams. Cautious in part, then weaving in flurries, a well-measured balance between two extremes, the dark and the light. Irene develops one theme or section at a time, working through different episodes in one long tale. There are familiar melodic fragments that make one smile because they tap into our inner song. Each piece adds more layers, twists and turns, streams of notes moving in waves, large and small. "The Ballad of the Sad Cafÿ" is a lovely, melancholy piece that is quite touching. Irene plays inside the piano on "Scratching at the KKL" and adds some mysterious sounds to her story. I dig the boisterous intensity of "The Loneliness of the Long Distance Piano Player", as well as the way Irene plays Monk's "Oska T", weaving a couple of different lines simultaneously. She brings things to a perfect close with "Jungle Beats II", a tribute to Don Cherry, a thoughtful and evocative portrait of one of modern jazz's true legends. 'First Choice' is one of the finest solo piano performances ever, just right in every way.
Bruce Gallanter, Down Town Music Gallery, New York, July 2006

 

 

Musicienne parmi les plus aventureuses de Suisse, la pianiste Irène Schweizer affectionne l'épreuve du solo. Le 8 octobre dernier, elle se retrouvait livrée à elle-même sur la scène du Palais des Congrès du Lucerne. Elle fait le meilleur usage de cette salle à l'accustique magique dans First Choice (CD Intakt), uns succession d'improvisations libertaires et constamment inspirées. Un disque de tout premier choix.
Luca Sabbatini, Tribune de Genève, 20 juillet 2006

 

 



Aus dem Vollen geschöpft
Jazz-CD - Irène Schweizer im Kultur- und Kongresszentrum Luzern


Das Wesentliche am Jazz lässt sich nicht mit Noten festhalten. Selbst wenn zwei Musiker der gleichen stilistischen Ausrichtung das gleiche Thema intonieren und über die gleichen Akkordprogressionen improvisieren, kommt nie zweimal dasselbe heraus. Deshalb kommt den Aufnahmen und den Tonträgern im Jazz eine noch wichtigere Rolle zu als im Falle der ausnotierten «klassischen» Musik. Ohne visionäre Schallplattenproduzenten wüssten wir beispielsweise nicht, wie Charlie Parker improvisiert hat oder wie sich Duke Ellingtons Big Band angehört hat.
Dem rührigen Zürcher Label Intakt Records ist es zu verdanken, dass man die musikalische Entwicklung der Pianistin Irène Schweizer engmaschig nachvollziehen kann. Dies ist gerade deshalb so wichtig, weil die Künstlerin, die unbestritten als eine der wichtigsten Schweizer Jazzpersönlichkeiten gilt, kein besonders geschicktes Marketing in eigener Sache betreibt, als Person eher zurückhaltend ist und nur selten ausserhalb der Region konzertiert.
Die in Schaffhausen geborene Wahlzürcherin hat sich während ihrer langen Karriere stets weiterentwickelt. Ursprünglich vom traditionelleren Jazz herkommend, hat sie einen wilden, wütenden und freien Zugang zum Klavier gefunden. Dazu kamen - wohl geprägt von Hörerlebnissen im Zürcher Jazzklub Africana - Einflüsse der damals oft an der Limmat präsenten südafrikanischen Musiker und eine innige Liebe zur knorrigen Kunst von Thelonious Monk. Über die Jahre ist es Irène Schweizer gelungen, all diese Einflüsse und Eindrücke zu einem unverwechselbaren Individualstil zu verquicken, der nun eine neue, ruhigere, reflektierende Qualität bekommen hat. Diese Qualität äussert sich am besten, wenn die Pianistin solo auftritt - zumal ihr Spiel immer noch perkussive Elemente aufweist.
Beim jüngsten Album handelt es sich denn auch um den Mitschnitt eines Solo-Rezitals im KKL vom 8. Oktober 2005 - vor 1500 gebannten Zuhörern, auf einem perfekten Instrument und in einem akustisch optimalen Saal. Dieser Genius Loci muss Irène Schweizer beflügelt haben, handelt es sich doch bei diesem Konzert um eines der besten, die sie gegeben hat.
Das sorgfältig vorbereitete, kontrastreiche und kurzweilige Rezital umfasst sechs Eigenkompositionen und den Monk-Tune «Oska T.». Die Musikerin, deren Improvisationen meist auch Zeitspiegel sind, schöpfte dabei aus einem unergründlichen Reservoir. Da vital-swingende Ostinati, dort traurige Balladen; da feine Klangfarbenmusik, im Inneren des Flügels produziert, dort heitere und warmherzige Erinnerungen an bessere Zeiten. Immer erkennbar bleibt der unverkennbare Zugang der Instrumentalistin, die auf dem Flügel unablässig Geschichten zu erzählen scheint. Dieses Programm ist ausgesprochen reichhaltig und kontrastreich, direkt und zugänglich. Die CD sei deshalb auch Neugierigen empfohlen, die zur Kunst der Ausnahmekönnerin bisher den Zugang noch nicht gefunden haben.
Nick Liebmann, Neue Zürcher Zeitung, 28. Juli 06

 

 

Kein Tag wie jeder andere war dieser 8. Oktober des Jahres 2005: Irène Schweizer, Europas Jazzpianistin Nummer 1, solo im vielleicht weitbesten Konzertsaal, dem von Jean Nouvel hingestellten Kultur- und Kongresszentrum, Luzern. 1500 Zuhörer, die den in gut 40 Jahren freier Praxis gewachsenen Essenzen dieses Auftritts kenntnisreich zugeneigt folgen. Alles ist da, was das Spiel der "wilden Senorita" so einzigartig macht: Improvisation aIs großer Bogen, Disziplin, Perkusives im Inneren des Flügels, flirrende Ballade, harscher African-Dance und Verneigung vor den Ahnen Monk und Don Cherry.
uste, Leipziger Volkszeitung, 18.8.06

 

D’une soirée spéciale organisée en 2005 au KKL de Lucerne (concert solo d’Irène Schweizer et diffusion, plus tôt, d’un film lui étant consacré), First Choice vient grossir les rangs des nombreux enregistrements de la pianiste. Capable d'étonner encore.
A l’image de First Choice – premier morceau, sur lequel Schweizer convoque Debussy, Satie, Morton Feldman et Jerry Roll Morton – la pianiste navigue tout au long du concert entre ses amours pour le jazz et le contemporain. Ainsi, elle évoque Monk sur Into The Hall Of Fame, ou Mal Waldron sur l’intense Ballad Of The Sad Café, avant de sortir de son piano préparé une ode expérimentale allégée par l’utilisation de cymbales et de jouets made in China (Scratching at the KKL).
Revenue de ses expériences, voici Schweizer interprétant, sous tension, Oska T. de Monk, musicien dont l’influence se fait ressentir jusque sur Jungle Beats II, composition personnelle dédiée à Don Cherry. Elégante, Irène Schweizer aura ainsi bravé et remporté l’épreuve de la consécration.
Chroniqué par Grisli, Infratunes, France (http://www.infratunes.com

 

 

 

Mit der einleitenden Improvisation, die sie auf 20 Minuten ausdehnte, machte Irène Schweizer gleich klar, dass sie zu Europas, wenn nicht zur Welt-Spitze zählt. Auf dem Luzerner Live-Mitschnitt zieht die Pianistin das Publikum in ihren Bann. Das Konzert lebt von spannenden, gegensätzlichen Momenten.
Immer wieder auftauchende stereotype Muster werden stets gebrochen, dann variiert, um keine Gemeinsamkeit entstehen zu lassen. Hochvirtuose Figuren finden sich ebenso wie einfache, dann drohende Jazzrock-Gesten, die aber alsbald erstarren. Irène Schweizer liebt das Spiel gegeneinander agierender Prinzipien. Sie greift auf den Fundus älteren Materials jenseits aller Standards zurück und kombiniert ihn mit Techniken zeitgenössischer Musik.
Das Klangspektrum wird erweitert, wenn Irène Schweizer mit Cymbals, Schlegeln und einer chinesischen Spielzeugtrommel in die Saiten greift.
Reiner Kobe, Jazzzeitung, Deutschland, Oktober 2006

 

 


8. Oktober 2005, Kultur- und Kongresszentrum Luzern: Unmittelbar nach der Premiere eines Filmporträts über sie (siehe dazu auch die Rubrik "DVD") gibt die Pianistin Irène Schweizer ein umjubeltes Konzert vor 1500 Zuhörerlnnen. Sie setzt in den riesigen Konzertsaal mit optimaler Akustik, wo normalerweise eher klassische Musik erklingt, zunächst einmal eine 20-minütige Monster-Impro, die sie anschliegend ,First Choice" tauft. Locker lässt sie Assoziationen fließen, arbeitet teilweise streng thematisch und knüpft nicht ohne die ihr eigene feine Ironie eine abwechslungsreiche Suite zusammen. Der Einfluss der von ihr so geliebten (süd) afrikanischen Musik ist fast konstant spürbar oder manifestiert sich auch ganz offen. Im weiteren Verlauf des Konzerts intoniert Irène Schweizer die wunderschbne ,Ballad Of The Sad Cafe", kratzt mit ihren Fingern im Instrument ein wenig am"hochkulturellen" Anspruch des KKL, gewährt dann in Anspielung auf Alan Sillitoe einen Einblick in die Einsamkeit der Pianistin auf dem Konzertpodium, um mit einem Stück von Monk und einer Widmung an Don Cherry den Abend abzuschließen. Zu Recht nennt man sie die"Grande Dame"des
Schweizer Jazz.
schu, Concerto, Wien, Oktober 2006

 

 

Der Konzertmitschnitt der Schweizer Improv-Pionierin vom Oktober 05 im Luzerner KKL, einem der akustisch besten Konzertsääle der Welt, in dem sonst die etablierte Hochkultur zu Hause ist. Schweizer begegnet der Situation mit Zurückhaltung, Klasse, Konzentration auf das Wesentliche - und nicht zuletzt Ironie. Nach einer 20minütigen Improvisation, die sich und das Publikum aufwärmt, kommt sie "into the hall of fame" auf Touren und praktiziert konsequent ein sehr eigenwilliges "scratching at the kkl": erweiterte Pianoimprovisation at it's best.
Honker, Terz, 10/06. http://www.terz.org

 

 

Pianist Irène Schweizer has earned the status of artistic royalty in her Swiss homeland. The recital presented on this new Intakt disc was part of a larger celebration celebrating her achievements, a day that included several concerts, a screening of the biographical film Portrait and a lavish dinner reception in her honor. The venue itself, a grand conservatory space regarded as one of most acoustically pristine in the world, was also proof of the confidence and fondness placed in her by the creative community of which she is a focal part. Schweizer was reportedly pleased by all the sincere pomp and circumstance, but her primary desire remained the chance to play the piano for the pleasure of an audience and her own. She stuck to this personal directive and turned in another highly personal and musically complete performance.

Drinking in the results, which clock at just under an hour, I found myself reflecting on Keith Jarrett, specifically his newly released Carnegie Hall concert on ECM and making snap, if possibly erroneous, comparisons. Jarrett commands a similar level of respect, albeit on a world stage. His concerts are considered cultural events; high-ticket items easily rivaling their classical counterparts in terms of aesthetic cachet. The rushing swells of audience applause that append Schweizer’s pieces are included, but tastefully truncated. In Jarrett’s case, a rapturous sea of clapping hands consumes a full seventeen minutes of the Carnegie set. Jarrett’s ego is well documented, as is his disdain for those he deems of lesser talent. This arch smugness is curiously at odds with his purported humanist philosophies. Not so with Schweizer who takes her populist positioning to heart with every performance. Her music springs from a fount of internalized sources: African dance, European folk ballads, free improvisation, American jazz and blues, and so on. It’s an amalgam deeply her own, but I’ve yet to hear it sound self-serving or supercilious.

A nineteen-minute improv “First Choice” opens the set, Schweizer strolling elegantly through a conscious stream of melodic variations and warming up to the intimidating keys of the KKL’s house piano. Her patterns her frequently punctuate with porcelain-like stabs, fingers in near-constant synchronized motion, but also paying close attention to silence and space. The piece culminates on a glorious rolling groove that recalls the power and poise of Randy Weston. “Into the Hall of Fame” is half its predecessor’s size, but just as kinetic and varied, Schweizer’s hands once again working overtime in a restless confluence of staccato constructions. Five remaining pieces are miniatures that still pack in plenty of pianistic excitement and imagination. “The Ballad of the Sad Café” has the air of a Jarrett reverie, floating chords conjuring a cloud of tender emotion. “Scratching the KKL” finds her vocalizing and applying various percussive accoutrements to the strings of her instrument. “Oska T.” brings some pedal-dampened Monk to the plate while the romping “Jungle Beats II” delivers a delicious Don Cherry desert. Jarrett may justifiably hold the global crown of popularity and prestige, but with sterling recitals like this one Schweizer suggests a talent of equal standing that deserves to be more widely known.
Derek Taylor, Bagetellen, Oktober 2006

 

 

 

First Choice documents a gala concert in October 2005 at the Cultural and Congress Centre in Lucerne, a magnificent performing space and acoustic which Schweizer manages to both celebrate and vandallse. Gitta Gsell's new film about Schweizer was showcased on the same day, but I've no idea if it was seen before the recital. If so, the audience would have been better prepared for lrène's franctireur approach, appearing round the corner of soft melodies with brilliantly aimed harmonic snipes; she can build a tonal bridge over a few bars and then detonate it spectacularly with the minimum amount of ordinance. There are moments that resemble stride, ragtime, the blues, but the language is hers alone. Count up all the spurious Cecil Taylor comparisons in the average jazz magazine or reference book, then search for just one player who's said to be 'influenced' by Schweizer. You'll look hard. Listen hard to half the bright youngsters or established names at the freer end of the spectrum, though, and you'll find her imprint.
Brion Morton, THE WIRE, London, October 2006

 

 

For this writer, the piano playing of the great Irène Schweizer, that
simultaneously angular and sweetly sensuous animal radiance corroborated by
the lucid brain of an 88-key mathematician, is a major influence in terms of
the way music should be conceived and played. And First Choice, a live
recording made in the Kultur und Kongresszentrum Luzern (Switzerland) on
month 8, 2005, is a further tribute to the pianist after the Gitta Gsell
movie recently released on DVD by this same label. According to the liner
notes, the ever-shy Schweizer was initially reluctant to accept the
invitation to perform in this 1500-seat concert space, but the wonderful
acoustic of the huge hall was the deciding factor in making her accept the
challenge. She needn't have been afraid. "The Loneliness of the Long
Distance Piano Player" pokes fun at the pianist's difficult situation in
this world-famous, intimidating concert hall, but Schweizer's Debussyesque
whole tone runs and ostinato chordal spinning elicit enthusiastic applause
from the audience. As she advances through her impromptu figurations,
Schweizer sees and hears something that's already precisely delineated and
shaped; all she needs to arrive there is that monstrous technique developed
over decades of friendship and collaboration with the likes of Henry Cow,
Joëlle Léandre, Maggie Nicols, Han Bennink, Andrew Cyrille, Marilyn
Crispell.. the list goes on. The long opening improvisation links the
distant points of a complex harmonic network in a kind of luxurious
primitivism, an exquisite, introspective analysis that opens up revealing
progressions that could just as well appeal to fans of Gordon Beck and Keith
Emerson (I'm not being ironic at all), after which the three minutes and
fifty-seven seconds of the poignant, reflective "Ballad of The Sad Café"
(also on Piano Solo Vol.1 on Intakt) should consign the peacock moves of Mr
Jarrett to the trashcan once and for all. The rest is for you to discover,
and don't be surprised if you find yourselves smiling when it's all over.
Massimo Ricci, Paristransatlantic, October 06

 

 

Not altering her style one whit despite the location, Irène Schweizer, Switzerland’s pre-eminent improvising pianist, confirms her skills as a player, composer and interpreter on this CD, recorded live at Lucerne’s classical music concert hall whose initials are KKL.
Encompassing child-like fantasias, fortissimo slides and breaks plus internal string manipulated with mallets and toys, Schweizer’s seven pieces range across South African highlife dances, atonal European experimental timbres, and American blues and boogie woogie. During one number she effectively mocks the venue’s high culture pretensions by scratching the high gloss varnish of the building’s walls while reverberating bottleneck guitar-like slides with hand-stopped piano strings.
Commencing with an almost 191⁄2-minute improvisation that introduces splayed waterfalls of notes, repetitive right-handed slurs plus vibrant, polyphonic overtones, she interpolates standard jazz licks and kwela references before concluding with passing chords and echoing string clusters.
With her touch thick and syncopated as often as it’s organic and gently balladic, the pianist’s Thelonious Monk-like cadences on one number foreshadow her jaunty, stride infused version of his “Oska T.” – the set’s only non-original – which concludes the official program. “Jungle Beats II”, her encore, is a jumpy and jocular summation of the proceedings, melding jazz’s rubato freedom with the recurring tremolo of South African dance themes.
In the fourth decade of her musical career, the Swiss pianist proves without dispute that a well appointed concert hall is one proper place to hear her music – should she want to play there.
Ken Waxman, For Whole Note Vol. 12 #3, 2006

 

 

On the occasion of what I assume was her 65th birthday, Irène Schweizer was invited to play the prestigious Cultural and Congress Centre in Lucerne, Switzerland. A momentous occasion indeed, seeing how this 1500 people room is considered to be one of the best classical music concert halls in that mountainous country. With many of the top political and art figures from Switzerland on hand, Schweizer was asked to play a solo recital. Perhaps a daunting task, if you take into consideration that a number of people had frayed nerves prior to their performances at this very space. She started off her presentation with the night's centrepiece. Twenty minute long "First Choice" is a carefully concocted piece de resistance that offers her forty years or so of improvising magic in a nutshell. From the start, hard hitting of the ivory, to the softest touches of the keys, all the way through to the dance-like movements that have repeating motifs, Schweizer never underestimates the power of variety. If the listener gets bores with sameness, let's surprise them with something they weren't ready for. And so it goes with this piece and onto the next one, the aptly titled "Into the Hall of Fame", where the pianist is playing maddening movements of varying speeds and chords. Sure, it's easy to bring up Cecil Taylor at this moment in time [as many have in the past] but that would simply be a cop out. Where as Taylor thinks of the keys as percussive tools, Schweizer has a vested interest in the melodic aspect of the playing. Check out her tribute to her favourite piano figure, Thelonious Monk [someone she has covered on numerous occasions] on "Oska T.". Full of melodic clarity, the piece is a confident stab at one of the greatest jazz composers of the last century. For a change of pace, on "Scratching at the KKL", she gets deep inside the piano and wildly rasps on the strings, and even makes percussive sounds inside the instrument, all of which makes for an remarkable contrast. No encore, just the well deserved rampant bout of applause ends the nearly hour long program. Bravo!
- Tom Sekowski, Gazeta, Poland, 46/2006

 

 

First Choice - Piano solo KKL Luzern (Intakt CD 108), das ist der Mitschnitt des Konzerts an jenem Oktoberwochenende 2005, an dem im Luzerner Kultur- und Kongresszentrum im Rahmen der Reihe 'Director‘s Choice‘ sich alles um IRENE SCHWEIZER drehte. GZ hat in BA 51 davon schon berichtet. Die Schaffhausener Pianistin war die erste Wahl der KKL-CEO Elisabeth Dalucas, die ihrer Landsfrau damit noch vor ihrem 65. Geburtstag die zweifelhaften Weihen der Hochkultur und ein entsprechend gepoltes 1500-köpfiges Publikum angedeihen lässt. Zum Auftakt bot Irene Schweizer eine brillante, fast 20-minütige Einführung in ihr Metier, das sie selbst 'frei improvisierte Musik mit deutlichem Jazz-Background‘ nennt. Eine Demonstration, die die Freiheit, die sie sich mit ihrer Spielweise nimmt, gleichzeitig rück- und vorführte auf einen Afrodancegroove, wie sie ihn im African Jazz Cafe in Zürich in den frühen 60ern als Schlüsselerlebnis von den dort gastierenden südafrikanischen Exilanten gehört hatte. Auf den nicht alltäglichen Rahmen des Abends reagierte sie ironisch mit 'Into the Hall of Fame‘ und mit 'Scratching at the KKL‘, bei dem sie das Klavier am Bauch kitzelte und an der Nase zupfte. Ohne dabei ihrem evtl. auf Event und Luxus vorbereiteten, mit linker Prominenz durchsetzten KKL-Publikum nur mit gefälligen Populismen entgegenzukommen. Wie man das Leben spielender Weise erfahren kann durch Gefühlsinnigkeit zeigte sie mit dem Carson McCullers-Titel 'The Ballad of the Sad Café‘, während sie mit 'The Loneliness of the Long Distance Piano Player‘ auf den 1962 von Tony Richardson verfilmten Roman von Alan Silitoe anspielte. Wie persönlich, wie autobiographisch sie diesen großen Auftritt angelegt hat, zeigte die Pianistin abschließend mit der Monk-Hommage 'Oska T.‘ und mit 'Jungle Beats II‘, mit dem sie Don Cherry zuwinkte. Als Wilde Senorita brauchte sie das Stehvermögen einer Marathonläuferin. Allerdings ist aus der Idee, die Winterpaläste zu stürmen, nur stürmischer Beifall für eine der revoluzzenden Canaillen geworden. Was denn auch sonst?
Rigobert Dittmann, Bad Alchemy, Deutschland, 52/2006

 

 

Ce soir-là, Irène Schweizer fit comme d'habitude. Peu lui importait le cadre prestigieux du KKL Luzern, peu lui importait les 1500 spectateurs présents et le prestigieux dîner d'après concert au Real Elegant Dining. Ce soir-là, Irène se retrouva une fois de plus face à son immense Steinway (ou Bôsendorfer, je ne suis pas un spécialiste) et après un rapide round d'observation, improvisa comme elle sait le faire. Libre et détermintée. Entière et investie. Apaisée, elle salua Monk et Don Cherry. Elle s'amusa. Gagnia les sentiers de l'intense, voyagea d'un blues à l'autre. Elle signa ici l'un de ses meilleurs disques de piano solo. Qu'on se le dise !
Luc Bouquet, Improjazz, France, Novembre, Dezembre 2006

 

 

 

Keine Hemmungen mehr
Music Unlimited“-Festival mit Pianistin Irène Schweizer

„Mein Background ist nun einmal der Jazz. Deshalb wähle ich immer Schlagzeuger als Partner, die nicht nur frei, sondern auch ‚in time' spielen können.“ So simpel diese Aussage anmuten mag, so ungewöhnlich ist sie für eine Exponentin der frei improvisierten Musik Europas, die bekanntlich in den 1960ern nicht nur mit den Konventionen des Jazz, sondern vielfach auch des US-Free-Jazz gebrochen hat, um eigene Wege zu suchen.
Und so signifikant ist die Aussage für das Selbstverständnis Irène Schweizers, der Grand Dame des europäischen Jazzpianos, die anlässlich ihres 65. Geburtstags in ihrer helvetischen Heimat in Gestalt des informativen, wenn auch recht konventionell gestrickten Filmporträts von Gitta Gsell sogar zu Kino-Ehren kam.
Dass Schweizer eine besondere Affinität für Schlagzeuger hegt, ist anhand der einschlägigen, fünfteiligen Duo-CD-Serie von Intakt Records mit Trommler-Granden zwischen Han Bennink und Andrew Cyrille dokumentiert. Folge sechs könnte Dialoge mit dem Chicagoer Hamid Drake enthalten, mit dem Schweizer dem diesjährigen Welser „Music Unlimited“Festival wohl einen musikalischen Höhepunkt beschweren wird.
„Ich selbst spiele ja auch Schlagzeug, ich habe schon in den 1950ern in einer Dixieland-Band getrommelt“, erklärt sie selbst diese instrumentale Präferenz. „Mein Zugang zum Klavier ist davon sicherlich stark geprägt: Man sagt ja, dass ich sehr perkussiv spiele.“ Selbiges ist in Irène Schweizers Musik, aktuell nachzuhören anhand der ausgezeichneten Intakt-Records-CDs Portrait und First Choice Piano Solo KKL Luzern, in Gestalt von rhythmischem Drive und einer starken narrativen Qualität präsent.
Wie auch anderes: Da hört man die sperrigen Dissonanzen Thelonious Monks, den souljazzigen Township-Jazz Abdullah Ibrahims, Cluster-Attacken à la Cecil Taylor wie auch Erinnerungen an Blues und sogar Ragtime: Schweizer macht Musik von sinnlicher Plastizität, Musik, die konkrete Bilder, Assoziationen nicht negiert, sondern entspannt zulässt, und die sie virtuos und spontan – „bei mir gibt es keine geschriebene Note!“ – in ihre musikalische Sprache übersetzt.
„Früher, in den 60er- und 70er-Jahren, war es in der frei improvisierten Musik nahezu verboten, einen Dreiklang oder Harmonien zu spielen“, resümiert Schweizer ihre Entwicklung. „Ich habe mich nie ganz daran gehalten, ich war beeinflusst von so vielen Pianisten und ich wollte das auch zeigen. Seit etwa 15 Jahren erlaube ich mir auch, Stücke von Mal Waldron oder Monk aufzugreifen, wenn ich Lust dazu verspüre. Da habe ich jetzt keine Hemmungen mehr.“
Wobei für Irène Schweizer, bekennende Homosexuelle und seit 1986 Teil des legendären Trios Les Diaboliques mit Maggie Nicols (Stimme) und Joëlle Leandre (Bass), wohl auch die Entdeckung einer spezifisch weiblichen Qualität in Sachen Improvisation eine Rolle gespielt hat: „Uns ging es nicht um Technik oder Leistung, wir haben uns einfach amüsiert, und wir haben auch szenische, sehr theatralische Momente zugelassen. Das war ein ganz anderes Musizieren als mit Männern, es war viel lockerer, wir konnten lachen. In den Männerbands war es immer tierisch ernst.“
Andreas Felber, Der Standard, Österreich, Sa/So, 11-12 Nov. 2006

 

 

Im hochnoblen KKL Luzern gab Irène Schweizer am 8. Oktober 2005 ein umjubeltes Solokonzert, das auf "First Choice - Piano Solo KKL Luzern" (Intakt CD 108) dankenswerterweise der Nachwelt erhalten ist. Schweizer entfaltet ihre Ideen langsam und zielstrebig. Anfangs lässt sie sich Zeit und testet Akustik und Instrument, um dann Schlag auf Schlag rhythmische, melodische und expressive Ausritte zu unternehmen. Lyrische Schlichtheit ("The ballad of the Sad Cafe") bekommt ebenso seinen Platz wie Saitenattacken mit Filzschlegeln und Fingercymbals (,,Scratching at the KKL"). Zum Ende zieht sie verschmitzt den Hut vor Monk und Cherry. In der Endabrechnung bleibt ihr Spiel spannend und unvorhersehbar. Erste Wahl, in der Tat.
Thorsten Meyer, Jazzpodium, Deutschland, Oktober 2006

 

 

The solo piano concert was held during a day of celebration for lrène Schweizer. She was honored at Lucerne's Cultural and Congress Center with the showing of a film portrait about her, which preceded the concert. With her usual aplomb (12/05, p.25), the pianist creates a powerful storm surge that incorporates elements of heartfelt Blues with traditional African and European folk themes into her improvised Jazz stew. Every bar, every measure is fresh and original. When she named one of the program's pieces "Scratching at the KKL," it was because she added acoustic scratches and other natural sounds to the quiet creation. Although this is a live performance held in a large venue, every nuance from her performance can be heard clearly. The acoustics lend themselves to a performer's wont for drastic variations in volume and texture. Schweizer allows her performance to build its intensity as the program develops. Her first two improvisations, also the longest, purr softly with mellow strokes and quiet tinkles. Ballads follow with gentle lyricism, then "the Loneliness of the Long Distance Piano Player" begins her ramp-up toward a more powerful statement. Percussive and strident, her soliloquy gains momentum. An inherent rhythm captures your breathing, while dissonance begins to take hold. With her homage to Thelonious Monk, the pianist picks up the spirit and hurls it abroad. Quirky and filled with a light bounce, her interpretation unites melody with soul. To close the concert, she's chosen a tribute to Don Cherry, which folds multicultural themes into her program. By saving the best for last, she leaves her audience with an impression that hangs loose and memorable.
Jim Santella, Cadence Magazin, USA, december 2006

 

 

Schweizer’s nimble touch and airy style makes her lengthy, pointillist excursions throughout First Choice breezy and graceful. She flits her way through the title suite (its 20 minutes flew by) and lilts charmingly even when making thorny points (chromatic Bley-like turnarounds in “Hall of Fame”) and holds our interest through quizzical call-and-response (right vs. left), calling up bell-like clarity at all times. The middle of the concert dries out a tad with static, string-plucking short pieces. Schweizer knows her audience and plays free and easily for them, bringing down the house with two snappy, short encores (Monk’s full-bodied “Oska T.” and Don Cherry’s ruminative “Jungle Beats II”.)
Fred Bouchard, All About Jazz New York, February 2007

 

 


While Keith Jarrett's Carnegie Hall solo piano recital may have gotten all the ink in the year just ended, it was not the only praiseworthy effort to hit the market. In October 2005, the Grande Dame of the piano in Switzerland, lrène Schweizer, occupied the stage of the spectacular concert hall in Lucerne (you'll know why when you see the picture in the booklet accompanying this disc) and enthralled some 1500 spectators on hand (judging by the applause). In 55 minutes (and seven pieces), she demonstrates her artistry with consummate skill. With over 40 years of experience, she plays with great wisdom, what with its exemplary sense of pacing and a conceptual virtuosity that overarches her explorations. All of those assets are brought to bear in the first two cuts, the title track (at a little under 20 minutes) and the slyly named I 0-minute follow up,"Into the Hall of Fame," (which alludes more to the venue than to her own standing). After these extensive forays, she spins out five concise nuggets in the four-to-six-minute range, each one revolving a more specific idea or playing approach, including an 'in-the-piano' exploration of textures, even a nod to Monk with a most beguiling interpretation of "Oska T." Having turned 65 last year, she has charted a course away from the Cecil Taylor orbit that pigeon-holed her for years, only to distil that influence (as well as that of an even earlier one, Horace Silver) into something so uniquely traditional and contemporary at the same time. A good time was had by all on that evening, so too for all who will avail themselves of this timeless document.
MARC CHENARD, Coda Magazin, Canada, Jan/Feb. 2007

 


Comparison between the opening bars of the lengthy title track on First Choice and Cecil Taylor's solo work reveals interesting details. Where Taylor's more reflective passages tend often to preview bombast and iconoclasm writ large, Irene Schweizer's approach to the piano seems more reflective—more prone to rumination on an idea or a fragment of an idea—and it makes for music that holds the attention more by stealth than by sheer impact. Over the course of these nineteen minutes, there isn't a second that's wasted.
There might be no little irony in a title like “Into The Hall Of Fame,” but Schweizer seems to adopt a more expansive approach here. The results reveal her idiosyncratic way with a phrase and the fact that her instrumental voice, having spent decades in gestation, is entirely her own.
Irony might not have been too far from her thoughts with “Scratching At The KKL,” either. It's the only time she goes under the piano lid, an act which in itself reveals just how deep her intuitive grasp of dynamics can be; her manipulation of strings is deft, and the low volume of the sounds she produces could well serve as a musical example of Samuel Beckett's declared wish “to leave a stain upon the silence.”
Reference has to be made to the exceptional fidelity of this recording, which indeed seems to be a growing characteristic of Intakt releases. This is arguably most apparent here on “The Loneliness Of The Long Distance Piano Player,” where the variations of Schweizer's touch are abundantly apparent.
A real mark of this disc is the degree of difference between the surface of the music and what lies beneath it. With that in mind, it can almost serve as background in the sense of being complementary to some activity other than listening itself—but deeper listening reveals the work of a fierce musical intelligence, however, and is by far the preferable alternative.
Nic Jones, All About Jazz, USA, October 12, 2006

 

Klaus Nüchtern, Falter, Österreich, Nr. 15 / 2007

 

Alfred Wüger, Schaffhauser Nachrichten, Schweiz, 25. Januar 2010

 

 

to: www.intaktrec.ch