Luzern / KKL /
Irène Schweizer
Irène Schweizer lotete den KKL-Konzertsaal aus
Am 8. Oktober 2005 gab Irène Schweizer ein Solokonzert im KKL.
Die Pianistin eröffnete die von KKL-Chefin Elisabeth Dalucas
initiierte Reihe Director's Choice. Das Konzert ist jetzt auf einer
CD erschienen.
Mit Irène
Schweizer bewies KKL-Direktorin Elisabeth Dalucas sicheres Gespür.
Die bisher zwar nicht nur, aber doch vorwiegend von klassischen Musikern
genutzte Salle blanche bedarf dringend der improvisatorischen Nutzung.
Auch dem Jazz sollen die akustischen Möglichkeiten des Raumes
zur Verfügung stellen.
Eine Herausforderung ist der Saal ohnehin. Denn so sehr er zur Brillanz
des Klanges und damit zum Konzerterlebnis beitragen kann, so kann
er auch erbarmungslos die Schwächen und Fehler eines Rezitals
offenbaren.
Die Schweizer Pianistin, das legt die soeben erschienene CD First
Choice nahe, hat den Raum gemeistert. So lotete sie etwa die Akustik
in der titelgebenden, knapp 20 Minuten langen Improvisation aus. In
Scratching at the KKL wandte sie sich von der Tastatur ab und den
Saiten zu, die sie mit Schlegeln und Fingercymbals bearbeitet.
Das Echo auf Schweizers KKL-Konzert war überwältigend. Die
beste Jazzplanistin Europas im besten Konzertsaal der Weit schrieb
die deutsche Wochenzeitung Die Zeit in ihrer Konzertkritik. Wer nicht
unter den rund 1500 Konzertbesuchern war, kann sich das Solo nun wenigstens
zu Hause abspielen.
Meinrad Buholzer, Schweiz. Depeschenagentur, Bern, 5.7.2006
This marvelous solo piano
performance was recorded at the Cultural and Congress Center of Lucerne
(KKL) in October of 2005, one of the most prestigious classical concert
halls in Europe. Earlier in the day, the preview of the film portrait.
"Irene Schweizer" was shown in the same center. 1,500 lucky
folks attended this very special concert and this disc is the result
of that incredible performance. The disc opens with "First Choice",
where Irene draws from many streams. Cautious in part, then weaving
in flurries, a well-measured balance between two extremes, the dark
and the light. Irene develops one theme or section at a time, working
through different episodes in one long tale. There are familiar melodic
fragments that make one smile because they tap into our inner song.
Each piece adds more layers, twists and turns, streams of notes moving
in waves, large and small. "The Ballad of the Sad Cafÿ"
is a lovely, melancholy piece that is quite touching. Irene plays
inside the piano on "Scratching at the KKL" and adds some
mysterious sounds to her story. I dig the boisterous intensity of
"The Loneliness of the Long Distance Piano Player", as well
as the way Irene plays Monk's "Oska T", weaving a couple
of different lines simultaneously. She brings things to a perfect
close with "Jungle Beats II", a tribute to Don Cherry, a
thoughtful and evocative portrait of one of modern jazz's true legends.
'First Choice' is one of the finest solo piano performances ever,
just right in every way.
Bruce Gallanter, Down Town Music Gallery, New York, July
2006
Musicienne parmi les plus
aventureuses de Suisse, la pianiste Irène Schweizer affectionne
l'épreuve du solo. Le 8 octobre dernier, elle se retrouvait
livrée à elle-même sur la scène du Palais
des Congrès du Lucerne. Elle fait le meilleur usage de cette
salle à l'accustique magique dans First Choice (CD
Intakt), uns succession d'improvisations libertaires et constamment
inspirées. Un disque de tout premier choix.
Luca Sabbatini, Tribune de Genève, 20 juillet 2006
Aus
dem Vollen geschöpft
Jazz-CD - Irène Schweizer im Kultur- und Kongresszentrum Luzern
Das Wesentliche am Jazz lässt sich nicht mit Noten festhalten.
Selbst wenn zwei Musiker der gleichen stilistischen Ausrichtung das
gleiche Thema intonieren und über die gleichen Akkordprogressionen
improvisieren, kommt nie zweimal dasselbe heraus. Deshalb kommt den
Aufnahmen und den Tonträgern im Jazz eine noch wichtigere Rolle
zu als im Falle der ausnotierten «klassischen» Musik.
Ohne visionäre Schallplattenproduzenten wüssten wir beispielsweise
nicht, wie Charlie Parker improvisiert hat oder wie sich Duke Ellingtons
Big Band angehört hat.
Dem rührigen Zürcher Label Intakt Records ist es zu verdanken,
dass man die musikalische Entwicklung der Pianistin Irène Schweizer
engmaschig nachvollziehen kann. Dies ist gerade deshalb so wichtig,
weil die Künstlerin, die unbestritten als eine der wichtigsten
Schweizer Jazzpersönlichkeiten gilt, kein besonders geschicktes
Marketing in eigener Sache betreibt, als Person eher zurückhaltend
ist und nur selten ausserhalb der Region konzertiert.
Die in Schaffhausen geborene Wahlzürcherin hat sich während
ihrer langen Karriere stets weiterentwickelt. Ursprünglich vom
traditionelleren Jazz herkommend, hat sie einen wilden, wütenden
und freien Zugang zum Klavier gefunden. Dazu kamen - wohl geprägt
von Hörerlebnissen im Zürcher Jazzklub Africana - Einflüsse
der damals oft an der Limmat präsenten südafrikanischen
Musiker und eine innige Liebe zur knorrigen Kunst von Thelonious Monk.
Über die Jahre ist es Irène Schweizer gelungen, all diese
Einflüsse und Eindrücke zu einem unverwechselbaren Individualstil
zu verquicken, der nun eine neue, ruhigere, reflektierende Qualität
bekommen hat. Diese Qualität äussert sich am besten, wenn
die Pianistin solo auftritt - zumal ihr Spiel immer noch perkussive
Elemente aufweist.
Beim jüngsten Album handelt es sich denn auch um den Mitschnitt
eines Solo-Rezitals im KKL vom 8. Oktober 2005 - vor 1500 gebannten
Zuhörern, auf einem perfekten Instrument und in einem akustisch
optimalen Saal. Dieser Genius Loci muss Irène Schweizer beflügelt
haben, handelt es sich doch bei diesem Konzert um eines der besten,
die sie gegeben hat.
Das sorgfältig vorbereitete, kontrastreiche und kurzweilige Rezital
umfasst sechs Eigenkompositionen und den Monk-Tune «Oska T.».
Die Musikerin, deren Improvisationen meist auch Zeitspiegel sind,
schöpfte dabei aus einem unergründlichen Reservoir. Da vital-swingende
Ostinati, dort traurige Balladen; da feine Klangfarbenmusik, im Inneren
des Flügels produziert, dort heitere und warmherzige Erinnerungen
an bessere Zeiten. Immer erkennbar bleibt der unverkennbare Zugang
der Instrumentalistin, die auf dem Flügel unablässig Geschichten
zu erzählen scheint. Dieses Programm ist ausgesprochen reichhaltig
und kontrastreich, direkt und zugänglich. Die CD sei deshalb
auch Neugierigen empfohlen, die zur Kunst der Ausnahmekönnerin
bisher den Zugang noch nicht gefunden haben.
Nick Liebmann, Neue Zürcher Zeitung, 28. Juli 06
Kein Tag wie jeder andere
war dieser 8. Oktober des Jahres 2005: Irène Schweizer, Europas
Jazzpianistin Nummer 1, solo im vielleicht weitbesten Konzertsaal,
dem von Jean Nouvel hingestellten Kultur- und Kongresszentrum, Luzern.
1500 Zuhörer, die den in gut 40 Jahren freier Praxis gewachsenen
Essenzen dieses Auftritts kenntnisreich zugeneigt folgen. Alles ist
da, was das Spiel der "wilden Senorita" so einzigartig macht:
Improvisation aIs großer Bogen, Disziplin, Perkusives im Inneren
des Flügels, flirrende Ballade, harscher African-Dance und Verneigung
vor den Ahnen Monk und Don Cherry.
uste, Leipziger Volkszeitung, 18.8.06
D’une soirée
spéciale organisée en 2005 au KKL de Lucerne (concert
solo d’Irène Schweizer et diffusion, plus tôt,
d’un film lui étant consacré), First Choice vient
grossir les rangs des nombreux enregistrements de la pianiste. Capable
d'étonner encore.
A l’image de First Choice – premier morceau, sur lequel
Schweizer convoque Debussy, Satie, Morton Feldman et Jerry Roll Morton
– la pianiste navigue tout au long du concert entre ses amours
pour le jazz et le contemporain. Ainsi, elle évoque Monk sur
Into The Hall Of Fame, ou Mal Waldron sur l’intense Ballad Of
The Sad Café, avant de sortir de son piano préparé
une ode expérimentale allégée par l’utilisation
de cymbales et de jouets made in China (Scratching at the KKL).
Revenue de ses expériences, voici Schweizer interprétant,
sous tension, Oska T. de Monk, musicien dont l’influence se
fait ressentir jusque sur Jungle Beats II, composition personnelle
dédiée à Don Cherry. Elégante, Irène
Schweizer aura ainsi bravé et remporté l’épreuve
de la consécration.
Chroniqué par Grisli, Infratunes, France (http://www.infratunes.com
Mit der einleitenden Improvisation,
die sie auf 20 Minuten ausdehnte, machte Irène Schweizer gleich
klar, dass sie zu Europas, wenn nicht zur Welt-Spitze zählt.
Auf dem Luzerner Live-Mitschnitt zieht die Pianistin das Publikum
in ihren Bann. Das Konzert lebt von spannenden, gegensätzlichen
Momenten.
Immer wieder auftauchende stereotype Muster werden stets gebrochen,
dann variiert, um keine Gemeinsamkeit entstehen zu lassen. Hochvirtuose
Figuren finden sich ebenso wie einfache, dann drohende Jazzrock-Gesten,
die aber alsbald erstarren. Irène Schweizer liebt das Spiel
gegeneinander agierender Prinzipien. Sie greift auf den Fundus älteren
Materials jenseits aller Standards zurück und kombiniert ihn
mit Techniken zeitgenössischer Musik.
Das Klangspektrum wird erweitert, wenn Irène Schweizer mit
Cymbals, Schlegeln und einer chinesischen Spielzeugtrommel in die
Saiten greift.
Reiner Kobe, Jazzzeitung, Deutschland, Oktober 2006
8. Oktober 2005, Kultur-
und Kongresszentrum Luzern: Unmittelbar nach der Premiere eines Filmporträts
über sie (siehe dazu auch die Rubrik "DVD") gibt die
Pianistin Irène Schweizer ein umjubeltes Konzert vor 1500 Zuhörerlnnen.
Sie setzt in den riesigen Konzertsaal mit optimaler Akustik, wo normalerweise
eher klassische Musik erklingt, zunächst einmal eine 20-minütige
Monster-Impro, die sie anschliegend ,First Choice" tauft. Locker
lässt sie Assoziationen fließen, arbeitet teilweise streng
thematisch und knüpft nicht ohne die ihr eigene feine Ironie
eine abwechslungsreiche Suite zusammen. Der Einfluss der von ihr so
geliebten (süd) afrikanischen Musik ist fast konstant spürbar
oder manifestiert sich auch ganz offen. Im weiteren Verlauf des Konzerts
intoniert Irène Schweizer die wunderschbne ,Ballad Of The Sad
Cafe", kratzt mit ihren Fingern im Instrument ein wenig am"hochkulturellen"
Anspruch des KKL, gewährt dann in Anspielung auf Alan Sillitoe
einen Einblick in die Einsamkeit der Pianistin auf dem Konzertpodium,
um mit einem Stück von Monk und einer Widmung an Don Cherry den
Abend abzuschließen. Zu Recht nennt man sie die"Grande
Dame"des
Schweizer Jazz.
schu, Concerto, Wien, Oktober 2006
Der Konzertmitschnitt der
Schweizer Improv-Pionierin vom Oktober 05 im Luzerner KKL, einem der
akustisch besten Konzertsääle der Welt, in dem sonst die
etablierte Hochkultur zu Hause ist. Schweizer begegnet der Situation
mit Zurückhaltung, Klasse, Konzentration auf das Wesentliche
- und nicht zuletzt Ironie. Nach einer 20minütigen Improvisation,
die sich und das Publikum aufwärmt, kommt sie "into the
hall of fame" auf Touren und praktiziert konsequent ein sehr
eigenwilliges "scratching at the kkl": erweiterte Pianoimprovisation
at it's best.
Honker,
Terz, 10/06. http://www.terz.org
Pianist Irène Schweizer
has earned the status of artistic royalty in her Swiss homeland. The
recital presented on this new Intakt disc was part of a larger celebration
celebrating her achievements, a day that included several concerts,
a screening of the biographical film Portrait and a lavish dinner
reception in her honor. The venue itself, a grand conservatory space
regarded as one of most acoustically pristine in the world, was also
proof of the confidence and fondness placed in her by the creative
community of which she is a focal part. Schweizer was reportedly pleased
by all the sincere pomp and circumstance, but her primary desire remained
the chance to play the piano for the pleasure of an audience and her
own. She stuck to this personal directive and turned in another highly
personal and musically complete performance.
Drinking in the results, which clock at just under an hour, I found
myself reflecting on Keith Jarrett, specifically his newly released
Carnegie Hall concert on ECM and making snap, if possibly erroneous,
comparisons. Jarrett commands a similar level of respect, albeit on
a world stage. His concerts are considered cultural events; high-ticket
items easily rivaling their classical counterparts in terms of aesthetic
cachet. The rushing swells of audience applause that append Schweizer’s
pieces are included, but tastefully truncated. In Jarrett’s
case, a rapturous sea of clapping hands consumes a full seventeen
minutes of the Carnegie set. Jarrett’s ego is well documented,
as is his disdain for those he deems of lesser talent. This arch smugness
is curiously at odds with his purported humanist philosophies. Not
so with Schweizer who takes her populist positioning to heart with
every performance. Her music springs from a fount of internalized
sources: African dance, European folk ballads, free improvisation,
American jazz and blues, and so on. It’s an amalgam deeply her
own, but I’ve yet to hear it sound self-serving or supercilious.
A nineteen-minute improv “First Choice” opens the set,
Schweizer strolling elegantly through a conscious stream of melodic
variations and warming up to the intimidating keys of the KKL’s
house piano. Her patterns her frequently punctuate with porcelain-like
stabs, fingers in near-constant synchronized motion, but also paying
close attention to silence and space. The piece culminates on a glorious
rolling groove that recalls the power and poise of Randy Weston. “Into
the Hall of Fame” is half its predecessor’s size, but
just as kinetic and varied, Schweizer’s hands once again working
overtime in a restless confluence of staccato constructions. Five
remaining pieces are miniatures that still pack in plenty of pianistic
excitement and imagination. “The Ballad of the Sad Café”
has the air of a Jarrett reverie, floating chords conjuring a cloud
of tender emotion. “Scratching the KKL” finds her vocalizing
and applying various percussive accoutrements to the strings of her
instrument. “Oska T.” brings some pedal-dampened Monk
to the plate while the romping “Jungle Beats II” delivers
a delicious Don Cherry desert. Jarrett may justifiably hold the global
crown of popularity and prestige, but with sterling recitals like
this one Schweizer suggests a talent of equal standing that deserves
to be more widely known.
Derek Taylor, Bagetellen, Oktober 2006
First Choice
documents a gala concert in October 2005 at the Cultural and Congress
Centre in Lucerne, a magnificent performing space and acoustic which
Schweizer manages to both celebrate and vandallse. Gitta Gsell's new
film about Schweizer was showcased on the same day, but I've no idea
if it was seen before the recital. If so, the audience would have
been better prepared for lrène's franctireur approach, appearing
round the corner of soft melodies with brilliantly aimed harmonic
snipes; she can build a tonal bridge over a few bars and then detonate
it spectacularly with the minimum amount of ordinance. There are moments
that resemble stride, ragtime, the blues, but the language is hers
alone. Count up all the spurious Cecil Taylor comparisons in the average
jazz magazine or reference book, then search for just one player who's
said to be 'influenced' by Schweizer. You'll look hard. Listen hard
to half the bright youngsters or established names at the freer end
of the spectrum, though, and you'll find her imprint.
Brion Morton, THE WIRE, London, October 2006
For this writer, the piano
playing of the great Irène Schweizer, that
simultaneously angular and sweetly sensuous animal radiance corroborated
by
the lucid brain of an 88-key mathematician, is a major influence in
terms of
the way music should be conceived and played. And First Choice, a
live
recording made in the Kultur und Kongresszentrum Luzern (Switzerland)
on
month 8, 2005, is a further tribute to the pianist after the Gitta
Gsell
movie recently released on DVD by this same label. According to the
liner
notes, the ever-shy Schweizer was initially reluctant to accept the
invitation to perform in this 1500-seat concert space, but the wonderful
acoustic of the huge hall was the deciding factor in making her accept
the
challenge. She needn't have been afraid. "The Loneliness of the
Long
Distance Piano Player" pokes fun at the pianist's difficult situation
in
this world-famous, intimidating concert hall, but Schweizer's Debussyesque
whole tone runs and ostinato chordal spinning elicit enthusiastic
applause
from the audience. As she advances through her impromptu figurations,
Schweizer sees and hears something that's already precisely delineated
and
shaped; all she needs to arrive there is that monstrous technique
developed
over decades of friendship and collaboration with the likes of Henry
Cow,
Joëlle Léandre, Maggie Nicols, Han Bennink, Andrew Cyrille,
Marilyn
Crispell.. the list goes on. The long opening improvisation links
the
distant points of a complex harmonic network in a kind of luxurious
primitivism, an exquisite, introspective analysis that opens up revealing
progressions that could just as well appeal to fans of Gordon Beck
and Keith
Emerson (I'm not being ironic at all), after which the three minutes
and
fifty-seven seconds of the poignant, reflective "Ballad of The
Sad Café"
(also on Piano Solo Vol.1 on Intakt) should consign the peacock moves
of Mr
Jarrett to the trashcan once and for all. The rest is for you to discover,
and don't be surprised if you find yourselves smiling when it's all
over.
Massimo Ricci, Paristransatlantic, October 06
Not altering her style
one whit despite the location, Irène Schweizer, Switzerland’s
pre-eminent improvising pianist, confirms her skills as a player,
composer and interpreter on this CD, recorded live at Lucerne’s
classical music concert hall whose initials are KKL.
Encompassing child-like fantasias, fortissimo slides and breaks plus
internal string manipulated with mallets and toys, Schweizer’s
seven pieces range across South African highlife dances, atonal European
experimental timbres, and American blues and boogie woogie. During
one number she effectively mocks the venue’s high culture pretensions
by scratching the high gloss varnish of the building’s walls
while reverberating bottleneck guitar-like slides with hand-stopped
piano strings.
Commencing with an almost 191⁄2-minute improvisation that introduces
splayed waterfalls of notes, repetitive right-handed slurs plus vibrant,
polyphonic overtones, she interpolates standard jazz licks and kwela
references before concluding with passing chords and echoing string
clusters.
With her touch thick and syncopated as often as it’s organic
and gently balladic, the pianist’s Thelonious Monk-like cadences
on one number foreshadow her jaunty, stride infused version of his
“Oska T.” – the set’s only non-original –
which concludes the official program. “Jungle Beats II”,
her encore, is a jumpy and jocular summation of the proceedings, melding
jazz’s rubato freedom with the recurring tremolo of South African
dance themes.
In the fourth decade of her musical career, the Swiss pianist proves
without dispute that a well appointed concert hall is one proper place
to hear her music – should she want to play there.
Ken Waxman, For Whole Note Vol. 12 #3, 2006
On the occasion of what
I assume was her 65th birthday, Irène Schweizer was invited
to play the prestigious Cultural and Congress Centre in Lucerne, Switzerland.
A momentous occasion indeed, seeing how this 1500 people room is considered
to be one of the best classical music concert halls in that mountainous
country. With many of the top political and art figures from Switzerland
on hand, Schweizer was asked to play a solo recital. Perhaps a daunting
task, if you take into consideration that a number of people had frayed
nerves prior to their performances at this very space. She started
off her presentation with the night's centrepiece. Twenty minute long
"First Choice" is a carefully concocted piece de resistance
that offers her forty years or so of improvising magic in a nutshell.
From the start, hard hitting of the ivory, to the softest touches
of the keys, all the way through to the dance-like movements that
have repeating motifs, Schweizer never underestimates the power of
variety. If the listener gets bores with sameness, let's surprise
them with something they weren't ready for. And so it goes with this
piece and onto the next one, the aptly titled "Into the Hall
of Fame", where the pianist is playing maddening movements of
varying speeds and chords. Sure, it's easy to bring up Cecil Taylor
at this moment in time [as many have in the past] but that would simply
be a cop out. Where as Taylor thinks of the keys as percussive tools,
Schweizer has a vested interest in the melodic aspect of the playing.
Check out her tribute to her favourite piano figure, Thelonious Monk
[someone she has covered on numerous occasions] on "Oska T.".
Full of melodic clarity, the piece is a confident stab at one of the
greatest jazz composers of the last century. For a change of pace,
on "Scratching at the KKL", she gets deep inside the piano
and wildly rasps on the strings, and even makes percussive sounds
inside the instrument, all of which makes for an remarkable contrast.
No encore, just the well deserved rampant bout of applause ends the
nearly hour long program. Bravo!
- Tom Sekowski, Gazeta, Poland, 46/2006
First Choice - Piano solo
KKL Luzern (Intakt CD 108), das ist der Mitschnitt des Konzerts an
jenem Oktoberwochenende 2005, an dem im Luzerner Kultur- und Kongresszentrum
im Rahmen der Reihe 'Director‘s Choice‘ sich alles um
IRENE SCHWEIZER drehte. GZ hat in BA 51 davon schon berichtet. Die
Schaffhausener Pianistin war die erste Wahl der KKL-CEO Elisabeth
Dalucas, die ihrer Landsfrau damit noch vor ihrem 65. Geburtstag die
zweifelhaften Weihen der Hochkultur und ein entsprechend gepoltes
1500-köpfiges Publikum angedeihen lässt. Zum Auftakt bot
Irene Schweizer eine brillante, fast 20-minütige Einführung
in ihr Metier, das sie selbst 'frei improvisierte Musik mit deutlichem
Jazz-Background‘ nennt. Eine Demonstration, die die Freiheit,
die sie sich mit ihrer Spielweise nimmt, gleichzeitig rück- und
vorführte auf einen Afrodancegroove, wie sie ihn im African Jazz
Cafe in Zürich in den frühen 60ern als Schlüsselerlebnis
von den dort gastierenden südafrikanischen Exilanten gehört
hatte. Auf den nicht alltäglichen Rahmen des Abends reagierte
sie ironisch mit 'Into the Hall of Fame‘ und mit 'Scratching
at the KKL‘, bei dem sie das Klavier am Bauch kitzelte und an
der Nase zupfte. Ohne dabei ihrem evtl. auf Event und Luxus vorbereiteten,
mit linker Prominenz durchsetzten KKL-Publikum nur mit gefälligen
Populismen entgegenzukommen. Wie man das Leben spielender Weise erfahren
kann durch Gefühlsinnigkeit zeigte sie mit dem Carson McCullers-Titel
'The Ballad of the Sad Café‘, während sie mit 'The
Loneliness of the Long Distance Piano Player‘ auf den 1962 von
Tony Richardson verfilmten Roman von Alan Silitoe anspielte. Wie persönlich,
wie autobiographisch sie diesen großen Auftritt angelegt hat,
zeigte die Pianistin abschließend mit der Monk-Hommage 'Oska
T.‘ und mit 'Jungle Beats II‘, mit dem sie Don Cherry
zuwinkte. Als Wilde Senorita brauchte sie das Stehvermögen einer
Marathonläuferin. Allerdings ist aus der Idee, die Winterpaläste
zu stürmen, nur stürmischer Beifall für eine der revoluzzenden
Canaillen geworden. Was denn auch sonst?
Rigobert Dittmann, Bad Alchemy, Deutschland, 52/2006
Ce soir-là, Irène
Schweizer fit comme d'habitude. Peu lui importait le cadre prestigieux
du KKL Luzern, peu lui importait les 1500 spectateurs présents
et le prestigieux dîner d'après concert au Real Elegant
Dining. Ce soir-là, Irène se retrouva une fois de plus
face à son immense Steinway (ou Bôsendorfer, je ne suis
pas un spécialiste) et après un rapide round d'observation,
improvisa comme elle sait le faire. Libre et détermintée.
Entière et investie. Apaisée, elle salua Monk et Don
Cherry. Elle s'amusa. Gagnia les sentiers de l'intense, voyagea d'un
blues à l'autre. Elle signa ici l'un de ses meilleurs disques
de piano solo. Qu'on se le dise !
Luc Bouquet, Improjazz, France,
Novembre, Dezembre 2006
Keine Hemmungen
mehr
Music Unlimited“-Festival mit Pianistin Irène Schweizer
„Mein Background ist nun einmal der Jazz. Deshalb wähle
ich immer Schlagzeuger als Partner, die nicht nur frei, sondern auch
‚in time' spielen können.“ So simpel diese Aussage
anmuten mag, so ungewöhnlich ist sie für eine Exponentin
der frei improvisierten Musik Europas, die bekanntlich in den 1960ern
nicht nur mit den Konventionen des Jazz, sondern vielfach auch des
US-Free-Jazz gebrochen hat, um eigene Wege zu suchen.
Und so signifikant ist die Aussage für das Selbstverständnis
Irène Schweizers, der Grand Dame des europäischen Jazzpianos,
die anlässlich ihres 65. Geburtstags in ihrer helvetischen Heimat
in Gestalt des informativen, wenn auch recht konventionell gestrickten
Filmporträts von Gitta Gsell sogar zu Kino-Ehren kam.
Dass Schweizer eine besondere Affinität für Schlagzeuger
hegt, ist anhand der einschlägigen, fünfteiligen Duo-CD-Serie
von Intakt Records mit Trommler-Granden zwischen Han Bennink und Andrew
Cyrille dokumentiert. Folge sechs könnte Dialoge mit dem Chicagoer
Hamid Drake enthalten, mit dem Schweizer dem diesjährigen Welser
„Music Unlimited“Festival wohl einen musikalischen Höhepunkt
beschweren wird.
„Ich selbst spiele ja auch Schlagzeug, ich habe schon in den
1950ern in einer Dixieland-Band getrommelt“, erklärt sie
selbst diese instrumentale Präferenz. „Mein Zugang zum
Klavier ist davon sicherlich stark geprägt: Man sagt ja, dass
ich sehr perkussiv spiele.“ Selbiges ist in Irène Schweizers
Musik, aktuell nachzuhören anhand der ausgezeichneten Intakt-Records-CDs
Portrait und First Choice Piano Solo KKL Luzern, in Gestalt von rhythmischem
Drive und einer starken narrativen Qualität präsent.
Wie auch anderes: Da hört man die sperrigen Dissonanzen Thelonious
Monks, den souljazzigen Township-Jazz Abdullah Ibrahims, Cluster-Attacken
à la Cecil Taylor wie auch Erinnerungen an Blues und sogar
Ragtime: Schweizer macht Musik von sinnlicher Plastizität, Musik,
die konkrete Bilder, Assoziationen nicht negiert, sondern entspannt
zulässt, und die sie virtuos und spontan – „bei mir
gibt es keine geschriebene Note!“ – in ihre musikalische
Sprache übersetzt.
„Früher, in den 60er- und 70er-Jahren, war es in der frei
improvisierten Musik nahezu verboten, einen Dreiklang oder Harmonien
zu spielen“, resümiert Schweizer ihre Entwicklung. „Ich
habe mich nie ganz daran gehalten, ich war beeinflusst von so vielen
Pianisten und ich wollte das auch zeigen. Seit etwa 15 Jahren erlaube
ich mir auch, Stücke von Mal Waldron oder Monk aufzugreifen,
wenn ich Lust dazu verspüre. Da habe ich jetzt keine Hemmungen
mehr.“
Wobei für Irène Schweizer, bekennende Homosexuelle und
seit 1986 Teil des legendären Trios Les Diaboliques mit Maggie
Nicols (Stimme) und Joëlle Leandre (Bass), wohl auch die Entdeckung
einer spezifisch weiblichen Qualität in Sachen Improvisation
eine Rolle gespielt hat: „Uns ging es nicht um Technik oder
Leistung, wir haben uns einfach amüsiert, und wir haben auch
szenische, sehr theatralische Momente zugelassen. Das war ein ganz
anderes Musizieren als mit Männern, es war viel lockerer, wir
konnten lachen. In den Männerbands war es immer tierisch ernst.“
Andreas Felber, Der Standard, Österreich, Sa/So,
11-12 Nov. 2006
Im hochnoblen KKL Luzern
gab Irène Schweizer am 8. Oktober 2005 ein umjubeltes Solokonzert,
das auf "First Choice - Piano Solo KKL Luzern" (Intakt CD
108) dankenswerterweise der Nachwelt erhalten ist. Schweizer entfaltet
ihre Ideen langsam und zielstrebig. Anfangs lässt sie sich Zeit
und testet Akustik und Instrument, um dann Schlag auf Schlag rhythmische,
melodische und expressive Ausritte zu unternehmen. Lyrische Schlichtheit
("The ballad of the Sad Cafe") bekommt ebenso seinen Platz
wie Saitenattacken mit Filzschlegeln und Fingercymbals (,,Scratching
at the KKL"). Zum Ende zieht sie verschmitzt den Hut vor Monk
und Cherry. In der Endabrechnung bleibt ihr Spiel spannend und unvorhersehbar.
Erste Wahl, in der Tat.
Thorsten
Meyer, Jazzpodium, Deutschland, Oktober 2006
The solo piano concert
was held during a day of celebration for lrène Schweizer. She
was honored at Lucerne's Cultural and Congress Center with the showing
of a film portrait about her, which preceded the concert. With her
usual aplomb (12/05, p.25), the pianist creates a powerful storm surge
that incorporates elements of heartfelt Blues with traditional African
and European folk themes into her improvised Jazz stew. Every bar,
every measure is fresh and original. When she named one of the program's
pieces "Scratching at the KKL," it was because she added
acoustic scratches and other natural sounds to the quiet creation.
Although this is a live performance held in a large venue, every nuance
from her performance can be heard clearly. The acoustics lend themselves
to a performer's wont for drastic variations in volume and texture.
Schweizer allows her performance to build its intensity as the program
develops. Her first two improvisations, also the longest, purr softly
with mellow strokes and quiet tinkles. Ballads follow with gentle
lyricism, then "the Loneliness of the Long Distance Piano Player"
begins her ramp-up toward a more powerful statement. Percussive and
strident, her soliloquy gains momentum. An inherent rhythm captures
your breathing, while dissonance begins to take hold. With her homage
to Thelonious Monk, the pianist picks up the spirit and hurls it abroad.
Quirky and filled with a light bounce, her interpretation unites melody
with soul. To close the concert, she's chosen a tribute to Don Cherry,
which folds multicultural themes into her program. By saving the best
for last, she leaves her audience with an impression that hangs loose
and memorable.
Jim Santella, Cadence Magazin, USA, december 2006
Schweizer’s nimble
touch and airy style makes her lengthy, pointillist excursions throughout
First Choice breezy and graceful. She flits her way through the title
suite (its 20 minutes flew by) and lilts charmingly even when making
thorny points (chromatic Bley-like turnarounds in “Hall of Fame”)
and holds our interest through quizzical call-and-response (right
vs. left), calling up bell-like clarity at all times. The middle of
the concert dries out a tad with static, string-plucking short pieces.
Schweizer knows her audience and plays free and easily for them, bringing
down the house with two snappy, short encores (Monk’s full-bodied
“Oska T.” and Don Cherry’s ruminative “Jungle
Beats II”.)
Fred Bouchard, All About Jazz New York, February 2007
While Keith Jarrett's Carnegie
Hall solo piano recital may have gotten all the ink in the year just
ended, it was not the only praiseworthy effort to hit the market.
In October 2005, the Grande Dame of the piano in Switzerland, lrène
Schweizer, occupied the stage of the spectacular concert hall in Lucerne
(you'll know why when you see the picture in the booklet accompanying
this disc) and enthralled some 1500 spectators on hand (judging by
the applause). In 55 minutes (and seven pieces), she demonstrates
her artistry with consummate skill. With over 40 years of experience,
she plays with great wisdom, what with its exemplary sense of pacing
and a conceptual virtuosity that overarches her explorations. All
of those assets are brought to bear in the first two cuts, the title
track (at a little under 20 minutes) and the slyly named I 0-minute
follow up,"Into the Hall of Fame," (which alludes more to
the venue than to her own standing). After these extensive forays,
she spins out five concise nuggets in the four-to-six-minute range,
each one revolving a more specific idea or playing approach, including
an 'in-the-piano' exploration of textures, even a nod to Monk with
a most beguiling interpretation of "Oska T." Having turned
65 last year, she has charted a course away from the Cecil Taylor
orbit that pigeon-holed her for years, only to distil that influence
(as well as that of an even earlier one, Horace Silver) into something
so uniquely traditional and contemporary at the same time. A good
time was had by all on that evening, so too for all who will avail
themselves of this timeless document.
MARC CHENARD, Coda Magazin, Canada, Jan/Feb. 2007
Comparison between the opening bars of the lengthy title track on
First Choice and Cecil Taylor's solo work reveals interesting details.
Where Taylor's more reflective passages tend often to preview bombast
and iconoclasm writ large, Irene Schweizer's approach to the piano
seems more reflective—more prone to rumination on an idea or
a fragment of an idea—and it makes for music that holds the
attention more by stealth than by sheer impact. Over the course of
these nineteen minutes, there isn't a second that's wasted.
There might be no little irony in a title like “Into The Hall
Of Fame,” but Schweizer seems to adopt a more expansive approach
here. The results reveal her idiosyncratic way with a phrase and the
fact that her instrumental voice, having spent decades in gestation,
is entirely her own.
Irony might not have been too far from her thoughts with “Scratching
At The KKL,” either. It's the only time she goes under the piano
lid, an act which in itself reveals just how deep her intuitive grasp
of dynamics can be; her manipulation of strings is deft, and the low
volume of the sounds she produces could well serve as a musical example
of Samuel Beckett's declared wish “to leave a stain upon the
silence.”
Reference has to be made to the exceptional fidelity of this recording,
which indeed seems to be a growing characteristic of Intakt releases.
This is arguably most apparent here on “The Loneliness Of The
Long Distance Piano Player,” where the variations of Schweizer's
touch are abundantly apparent.
A real mark of this disc is the degree of difference between the surface
of the music and what lies beneath it. With that in mind, it can almost
serve as background in the sense of being complementary to some activity
other than listening itself—but deeper listening reveals the
work of a fierce musical intelligence, however, and is by far the
preferable alternative.
Nic Jones, All About Jazz, USA, October 12, 2006
Klaus
Nüchtern, Falter, Österreich, Nr. 15 / 2007
Alfred
Wüger, Schaffhauser Nachrichten, Schweiz, 25. Januar 2010
to:
www.intaktrec.ch
|